1515

Cool Company går in i Storbritannien

"Gig-ekonomi"-bolaget Cool Company ger sig in på den brittiska marknaden. ”Vi ser att osäkerheten kring brexit stökar till arbetsmarknaden”, säger Andreas Kullberg, vd för Cool Company. 

Andreas Kullberg, vd för Cool Company.
Andreas Kullberg, vd för Cool Company.Foto:Cool Company/Nina Eirin Rangøy.

Cool Company grundades 2009 och är verksamt inom den så kallade egenanställningsbranschen. Mer konkret hjälper bolaget frilansare att fakturera utan att behöva starta egen firma och för detta tar man en avgift på frilansarnas försäljning. 

Under hösten meddelade vd Andreas Kullberg att Cool Company ska expandera utanför Norden och nu står det klart att bolagets första utomnordiska marknad blir Storbritannien. 

”Storbritannien är en betydligt större marknad än Sverige och växer dessutom snabbt. Vi ser att många av de trender som börjar i USA ganska snabbt spiller över till Storbritannien och det har verkligen frilanstrenden gjort", säger Andreas Kullberg, vd för Cool Company. 

Enligt Cool Company arbetar omkring 2 miljoner britter som frilansare i någon form. Ytterligare en faktor som enligt Andreas Kullberg ökar behovet av frilansare är Brexit.

”Vi ser att osäkerheten kring Brexit stökar till arbetsmarknaden något i Storbritannien. Sättet att matcha kompetens och behov måste bli mer flexibel", säger han. 

Läs mer: Cool Company tar in 25 miljoner – ska giga i Finland

Vad talar för att ni ska kunna komma in och ta marknadsandelar från etablerade aktörer om frilansmarknaden är mer utvecklad i Storbritannien än i Norden? 

”Självklart är det så att konkurrensen är ganska hög i Storbritannien. Samtidigt så är marknaden för tjänsteleverantörer till frilansare inte riktigt mogen än. När vi tittar på konkurrensen så tror jag marknaden är i behov av en omskakning. Där tror jag vi kan komma in med ett attraktivt och flexibelt erbjudande", säger Andreas Kullberg. 

”Vi har en mer flexibel prismodell än liknande bolag i Storbritannien då vi bara tar betalt om arbete utförs. I Sverige tar vi knappt 6 procent på det belopp frilansaren fakturerar och om frilansaren inte fakturerar så kostar det ingenting. Den modellen finns inte brett i Storbritannien. Samtidigt växer marknaden i sig så det finns plats för fler aktörer", fortsätter han. 

Till en början kommer Cool Company nischa sig mot bland annat utvecklare, designers, inklusive UX-personer, samt management och finanskonsulter. 

Chef för den brittiska satsningen blir Jakob Sandström som närmast kommer från rekryteringsfirman Freshmind Talent. 

”Under mina år i rekryteringsbranschen i Storbritannien har jag sett hur marknaden förändras och vilket stort behov egenanställningsföretag fyller. Trots en välutvecklad marknad inom gig-ekonomin saknas ett utbud av de tjänster Cool Company erbjuder, därför ska det bli mycket spännande att etablera Cool Company på den brittiska marknaden”, säger Jakob Sandström i en kommentar. 


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?