1515

Compodium plockar in 15 Mkr – ska växa i vården

Videokonferensbolagt Compodium tar in 15 miljoner kronor från Norrlandsfonden, affärsängelnätverket Centrecourt och Cygates förre vd Bengt Lundgren. Nu siktar man på expansion internationellt och inom den svenska vården.

Bengt Grahn, vd och grundare på Compodium, och delägaren Bengt Lundgren, tidigare vd för Cygate.
Bengt Grahn, vd och grundare på Compodium, och delägaren Bengt Lundgren, tidigare vd för Cygate.

Luleåbolaget Compodium startades för 20 år sedan av Bengt Grahn, en serieentreprenör med en lång bakgrund inom ljud och video. I dag beskriver sig bolaget som en digital mötesoperatör. Man erbjuder främst säkra, högkvalitativa videokonferenser för företag och organisationer, främst inom vården.

”Senaste året har vi även lagt till e-legitimationslösningar som BankID för att säkerställa vem som deltar i mötet. Det är viktigt inte minst för myndighetsutövning, bland annat i vården där vi har cirka 70 procent av vår omsättning”, säger Bengt Grahn, vd och grundare på Compodium.

I fjol omsatte Compodium 9,4 miljoner kronor, med ett resultat strax under nollan.

”Vi har varit en slow startup, en grow up, kan man säga. Men nu är marknaden i kapp oss. Nu tar vi in kapital för att expandera utanför Sverige med våra partners”, säger Bengt Grahn.

Ett exempel på en partner man vill följa utomlands är Olympus, som bland annat är världsledande inom medicinsk optik och endoskopi. Compodium integrerar just nu sin teknik i Olympus endoskopiutrusning som gör det möjligt att livesända pågående operationer.

Under hösten har Compodium tagit in 15 Mkr i riskkapital från bland annat Norrlandsfonden, affärsängelnätverket Centrecourt, med företagscoachen Thomas Flinck, och Cygates förre vd Bengt Lundgren.

”Det här kapitalet ska hjälpa oss att fyrfaldiga vår omsättning fram till 2020. Redan i år, 2016, spår vi en dubblad omsättning”, säger Bengt Grahn.

En ny och viktig konkurrent inom vården är Visiba, som Di Digital har rapporterat om i flera vändor. Visiba är en så kallad ”white label”-lösning som just nu tar uppdrag från konkurrenter som Kry inom den offentliga vården. De erbjuder en e-hälsoplattform som kombinerar videomöten och text-kommunikation med säker identifiering, betalning och tidsbokning.

”Vi välkomnar dem, det har varit ensamt inom vården i många år. De är duktiga och har valt att integrera förmulärflöde bland annat. Vi ska fortsätta vara bäst på videointegrationen, med bäst bandbedd och kryptering”, säger Bengt Grahn.

Läs mer: Genombrott för vårdbolaget Visiba i Stockholm

Han tillägger att bolaget har ramavtal med samtliga landsting i Sverige. I slutet av sommaren köpte Compodium konkurrenten Access Nord med varumärket Mycloudoffice för aktier till ett värde på 4 Mkr.

”De har ett passionerat säljteam, vilket alltid varit en utmaning för oss. Det sammanlagda teamet är nu komplett för att leverera snabb tillväxt”, säger Bengt Grahn.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?