1515
Annons

Com Hems känga till Ygeman: ”Digitaliseringsministern borde se positivt på digitalisering”

Anders Ygeman (S) vill att Com Hem skjuter på sin övergång från analogt till digitalt nät. Oväntat av en digitaliseringsminister, menar nätjätten. ”Han säger det en dag innan vi börjar nedsläckningen, det är olyckligt”, säger Com Hems presstalesperson Fredrik Hallstan. 

Fredrik Hallstan (t.v.) är presstalesperson för Com Hem och dess moderbolag Tele2. Han är oförstående till Anders Ygemans (S) sena utspel kring bolagets nedsläckning av det analoga nätet.
Fredrik Hallstan (t.v.) är presstalesperson för Com Hem och dess moderbolag Tele2. Han är oförstående till Anders Ygemans (S) sena utspel kring bolagets nedsläckning av det analoga nätet.

Det är en av höstens mest känsloladdade debatter. Com Hem tänker stänga ned de sista delarna av sitt analoga nät – det sista analoga nätet i Sverige – för att kunna uppdatera till nya digitala och snabbare tjänster.

De som drabbas har visat sig vara äldre personer med gammal utrustning som kan behöva byta ut sin tv eller skaffa en digitalbox.

Sent omsider ger sig nu Anders Ygeman in i debatten.

”Det rimliga är att företaget skjuter på övergången till dess att äldre kan få och ta emot hjälp”, sa ministern i en intervju med TV4 under måndagen.

Skälet, menar han, är att nedsläckningen sammanfallet med coronakrisen, där äldre behöver hålla sig uppdaterade men samtidigt inte bör släppa in eventuella installatörer i sina bostäder.

Vi har informerat om den här förändringen i ett års tid

Com Hem har en direkt motsatt uppfattning – och uttalandet från Ygeman verkar ha kommit som en chock för bolaget.

”Vi blev överraskade”, säger Fredrik Hallstan, presstalesperson på bredbandsjätten.

Inte nog med att övergången inleds i dag, den 8 september – det vill säga dagen efter Ygemans utspel. Att det är just digitaliseringsministern som uttalar sig framstår inte ha landat väl hos bredbandsjätten.

”Hans kritik får naturligtvis stå för honom. Internettrafiken ökar med 40 procent varje år och nu mer än någonsin behövs det kapacitet i nätet när fler jobbar hemma eller vill videochatta med sina barnbarn.”

Läs mer: Bredbandstrafiken rusar när personal skickas hem: ”Coronakrisen en blick in i framtiden” 

Analoga signaler tar upp till sju gånger mer kapacitet av nätet än digitala, förklarar Fredrik Hallstan.

”Vi har informerat om den här förändringen i ett års tid och hjälpt 250 000 kunder över telefon. Vi gör det här för att förbättra nätet för alla svenskar. Den digitaliseringen borde även digitaliseringsministern tycka är positiv.”

Och att skjuta upp övergången är det absolut inte tal om. Säkerheten är hela tiden i fokus och det ska inte vara ett problem, förklarar Com Hem.

Har Anders Ygeman talat med er om det här tidigare?

”Nej, jag vet inte varför han går ut och säger det här en dag innan nedsläckningen börjar. Det är bara olyckligt.”


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?