1515
Annons

Collectors grundare investerar i digital pensionstjänst

Collector Banks grundare Lena Apler går in som investerare i pensionstjänsten Kollektiva. Det innebär att det nystartade bolaget nu tagit in nära 40 miljoner kronor i på ett halvår. 

Lena Apler, grundare och styrelseordförande för Collector bank investerar i Kollektiva.
Lena Apler, grundare och styrelseordförande för Collector bank investerar i Kollektiva.

Di Digital har flera gånger skrivit om Malmöbolaget Kollektiva. Bolaget lanserade i fjol sin tjänst kollektiva fondval som gör det möjligt för PPM-sparare att följa andra sparares placeringar. 

Kollektiva öppnade sin tjänst, som är gratis i nuläget, i somras. Tjänsten har över 10 000 användare och räknar med att nå 50 000 användare under första halvan av 2016. Bolaget har hittills tagit in totalt 27 miljoner kronor i startkapital från en rad skånska näringslivsprofiler som Victoria Park-grundaren Greg Dingizian, Sigma-grundaren Dan Olofsson, Anders Pettersson, vd för Hilding Anders, och Trelleborgs tidigare vice vd Bo Forsén. 

Läs mer: Dan Olofsson går in i digital pensionstjänst

Nu tar bolaget in ytterligare 12 Mkr, vilket alltså innebär att Kollektiva tagit in totalt knappt 40 Mkr i investeringar sedan lanseringen i somras. Även denna gång kommer pengarna från välkända finansprofiler. Bland annat är det Lena Apler, grundare av Collector Bank och Claes Kinell, styrelseledamot i Collector som kommer in som nya delägare.  

"Bankbranschen är i början av en omvälvande förändring baserad på ny teknik och förändrat konsumentbeteende. Kollektiva utmanar med en modell som fungerar och som bygger på kollektiv intelligens och delning", säger Lena Apler.

Läs mer: Bankrådgivarnas sista strid

Majoriteten av pengarna som Kollektiva tagit in ska enligt Pontus Kristiansson gå till marknadsföring. Planen är att växa antalet användare för att sedan lansera de första kommersiella betaltjänsterna.

"Avsikten är att sälja tilläggsprodukter. En väldigt stor del av användarna säger att de gillar att ta rygg på de bästa spararna men att de skulle vilja ha en ännu enklare lösning för att göra det. Det är en tänkbar tjänst vi kan utveckla", säger Pontus Kristiansson och tillägger att de första betaltjänsterna ska släppas under första halvåret i år. 

Hittills har Kollektivas koncept visat sig fungera väl. Såväl månader då börsen gått upp som när den gått ned har de bästa PPM-spararna presterat bättre än index, enligt statistik från Kollektiva. 

"Det är de siffrorna som gör att vi har ett så stort intresse från investerare", säger han. 

De nya pengarna ska räcka för att nå ett positivt kassaflöde i Kollektiva, enligt Pontus Kristiansson.  

"Men vi stänger inga dörrar. Skulle det vara så att vi vill utvckla fler tjänster kan vi tänka oss att ta in ytterligare kapital", säger han. 


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?