1515

Collector samlar sina fintech-investeringar i ny bankapp

Collector Bank, med grundaren Lena Apler i spetsen, lanserar sin första breda bankapp för betalningar, lån och sparande. Målet är att även integrera de elva fintechbolag man investerat i de senaste åren.

Lena Apler, grundare och tillförordnad vd på Collector Bank. Foto: Jesper Frisk.
Lena Apler, grundare och tillförordnad vd på Collector Bank. Foto: Jesper Frisk.

I höst är det dags. Då hoppas börsbolaget Collector Bank släppa sin första breda bankapp. På sikt är målet att även integrera tjänster från Lånbyte, Wrapp och merparten av de andra fintechbolag man investerat i, genom riskkapitalbolaget Collector Ventures (NTL).

”Vi har inte bestämt vad appen ska heta ännu. Men den kanske ska heta Coll eller Colla”, säger Collectors grundare och tillförordnade vd Lena Apler, när Di Digital träffar henne under politikerveckan i Almedalen.

Appen ska vara din bästa kompis.

Varför ska den heta Coll?

”Därför att man ska ha koll! Appen ska vara din bästa kompis när du tar privatekonomiska beslut.”

Enligt Lena Apler ska Collectors nya app bygga på samma tre ben som alla storbanker står på: betalning, sparande och lån.

”Man ska kunna betala när man handlar på nätet. Och man ska kunna betala räkningar och fakturor direkt i appen med bank-id. När EU-direktivet PSD2 genomförs nästa år kan vi erbjuda betalningar direkt från lönekonton hos andra banker”, säger Lena Apler.

Läs mer: Hon tar över efter Lena Apler på Collector

Hon förklarar att det även ska bli möjligt att ansöka om privatlån på upp till 500 000 kronor och få dem beviljade och utbetalade direkt i appen. Det rör sig i dessa fall om lån med räntenivåer på mellan 5 och 14 procent. 

”Räntan beror på risk. Vi utvärderar den själva, det är redan core business för oss”, säger hon.

Vi kan erbjuda betalningar direkt från lönekonton hos andra banker.

Även Collectors spartjänster ska integreras i appen. Bolaget har redan en inlåning på cirka 12 miljarder kronor från allmänheten.

”Vi lockar ju många nya kunder med en sparränta på 0,8 procent”, säger Collector-grundaren.

Nytt med appen är att Collector även planerar att erbjuda billigt aktiesparande i sammarbete med en tredje part.

Vi har ett samarbete på gång med Aktieinvest.

”Vi ska utmana med budskapet att man ger bort motsvarande en lyxbil om man sparar 3000 kronor i månaden hos en storbank under en livstid. Vi har ett samarbete på gång med Aktieinvest, som är ett stort men ganska okänt dotterbolag till Aktiespararna”, säger hon.

Vi ser en stor potential bland nya svenskar och egenföretagare.

Mycket kan ändras, både inför och efter lanseringen. Men Lena Apler är öppen med att Collector även har en tydlig ambition att integrera merparten av de 11 fintechbolag man investerat i de senaste åren genom riskkapitalbolaget Collector Ventures.

Läs mer: Lena Apler om Klarnas nya giv: ”Bra med fler disruptiva banker”

”I första led rör det sig om tjänster för privatpersoner. Man kan tänka sig att bolag som Betterwealth, med sin aktiehandel, Wrapp, med sin lojalitetstjänst, och Lånbyte, som förmedlar bolån”, förklarar Lena Apler.

Just bostadslån tror hon kan bli ett viktigt sätt att locka nya långvariga kunder.

”Vi ser en stor potential bland nya svenskar och egenföretagare, som ibland upplever sig ha svårt att få bolån hos storbankerna. Lyckas man med bolån kan man ofta binda en kund under många år”, säger hon.

Just småföretagare är en målgrupp hon hoppas locka med Collector-appen, i ett andra steg som tas inom 1-3 år.

Läs mer: Lena Apler vald till årets Female Founder

”De kan ha nytta av tjänster från portföljbolag som Mondido, som förenklar e-handel för småföretagare, samt Mr Shoebox och Wint, som erbjuder bokföringstjänster. Mindre fastighetsägare kan ha nytta av tjänster från Nordkap, som jämför räntor på lån med lång löptid”, förklarar hon.

Tanken är att alla investeringar ska vara till nytta för bankens verksamhet.

Hon hoppas och tror att appen ska bli ett slutgiltigt kvitto på att Collectors investeringar i fintechbolag har varit lyckade. Få, om några, nordiska banker har investerat i så många startupbolag som Collector har.

”I många fall har vi en kund/leverantör-relation till bolagen vi investerat i. I andra fall har vi ett tekniskt utbyte. Men tanken är att alla investeringar ska vara till nytta för bankens verksamhet”, säger hon.

Under intervjun kommer begreppet PSD2 (Payment Services Directive 2) upp flera gånger. EU-direktivet väntas genomföras redan nästa år. Något förenklat kan man säga att det tvingar EU:s banker att öppna upp sina tekniska gränssnitt (API:er) och lämna ut sin kunddata till tredje part - om kunden begär och godkänner det. Det gör att många mindre fintech-bolag kan växa med hjälp av bankernas kunddatabaser. 

”Visst har PSD2 gjort att vi fått eld i baken. Det är mycket på grund av PSD2 som vi investerat i så många fintechbolag. Det är ju en möjlighet om man är rätt ute med sina samarbeten, investeringar och förvärv. Men det gäller att hålla ögonen öppna och örat nära marken”, säger Lena Apler.

Hur stor kan er nya app bli?

”Vi har ju 4 miljoner kunder i vår nordiska databas. Vissa är lojala kunder, medan andra bara till exempel har handlat på nätet med Collector ett par gånger. Jag tror vi kan ta en ansenlig del av dessa. Blir det tio procent är jag nöjd.”


Bolagen i Collector Ventures portfölj:

Betterwealth, algoritmbaserad portföljförvaltning.

Credit Kudos, hjälper privatpersoner förbättra sin kreditvärdighet.

Glamma, bokningstjänst som bland annat jobbar med skönhetssalonger.

Lånbyte (under namnbyte till Enkla), förhandlar ränterabatt för bolån.

Nordkap, molnbaserat treasury-bolag för att bland annat jämföra stora lån med lång bindningstid.

Matspar.se, prisjämförelser i för livsmedel och konsumentvaror.

Mondido, betalningslösning för mindre bolag i e-handeln.

Mr Shoebox, app för bokföring och förmedling av bokföringsbyråer.

Wint, använder artificiell intelligens för att ta hand om hela redovisningsprocessen digitalt.

Wrapp, rabatt- och lojalitetsapp som grundades av serieentreprenören Hjälmar Winblah. 

Realsource, finskt techbolag inom bostadsmäklar-sektorn.

Fotnot: För med om Collector Ventures portfölj, se Nordic Tech List


 


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?