1515
Annons

Coinbase till börsen i dag – därför är kryptonoteringen på Nasdaq så omtalad

Den amerikanska plattformen för kryptotransaktioner, Coinbase, börjar handlas på Nasdaq i dag – till en värdering som spås göra bolaget till ett av USA:s 85 största. Frågan som nu delar Wall Street är om Coinbase är ett nytt Facebook, eller bara en aktör i mängden på en hård konkurrensutsatt marknad.

Brian Armstrong är vd och medgrundare av Coinbase, USA:s största handelsplats för kryptovalutor, som nu ska börsnoteras.
Brian Armstrong är vd och medgrundare av Coinbase, USA:s största handelsplats för kryptovalutor, som nu ska börsnoteras.
Foto:Steve Jurvetson
Foto:Richard Drew

Sällan har en notering blottat så diametralt olika uppfattningar om ett bolag.

I samband kryptobörsen Coinbase notering på Nasdaq – vilket är en direktnotering där bara befintliga aktier säljs – står ena sidan och predikar att bolaget är hjärtat i den nya digitala ekonomin. På andra sidan står skeptiker som menar att värdet bolaget lever på, kryptotillgångar, är en enda stor bubbla.

Klart är att bolaget omsatte 1,8 miljarder dollar under det första kvartalet 2021, vilket är en massiv ökning jämfört med både med samma period förra året och kvartalet innan.

Under fjärde kvartalet 2020 omsatte Coinbase mindre än en tredjedel, 585 miljoner, och första kvartalet 2020 191 miljoner.

Jätterusningen kan förklaras av att handeln med framför allt bitcoin och Ethereum-valutan ether varit extrem under perioden – de två valutorna har stigit 800 respektive 1300 procent under det senaste året, med störst ökning mot slutet.

Bitcoin nådde på onsdagsmorgonen en ny högstanotering på över 64 700 dollar.

Kritikerna menar dock att den hajpen är en del av förklaringen till den uppblåsta värderingen i Coinbase, som i den privata miljön inför noteringen haft ett pris på omkring 345 dollar per aktie, vilket värderar bolaget till omkring 100 miljarder dollar.

Nasdaq har satt referenspriset till 250 dollar per aktie.

Läs mer: Kryptogeniets nya valuta kostar under två dollar: ”Har det Bitcoin och Ethereum saknar”

Men det faktum att bitcoin rasade 75 procent så sent som 2018 tyder på en volatilitet som mycket väl skulle kunna drabba Coinbase om det upprepas.

Bolaget skriver också utförligt om riskerna med kryptomarknaden i sitt prospekt och konstaterar att allt från marknadskrafter och negativ publicitet till nya lagar och regler kan påverka värdet på kryptotillgångar, och därmed den procentsats som bolaget tar ut på transaktioner.

Men entusiasterna har inga problem med riskerna vad det verkar. Bitcoin och Ethereum är just nu de två största tillgångarna, men enligt förespråkare har Coinbase möjlighet att bli en central spelare oavsett vilka tillgångsslag som blir dominanta i framtiden. Krypto, menar de, är här för att stanna.

Läs mer: Kryptoproffset om rusningen: Så investerar du i bitcoin utan att bli lurad

”Du ska inte fokusera på bitcoins volatilitet eller avgifter. Du måste börja med frågan, ’hur stor vinst kan man göra på världens digitala valutor och tillgångar?'. I den kontexten är det triljoners triljoner dollar som kommer att byta hand”, säger Matthew Le Merle, partner på kryptoinvestmentbolaget ”Fifth Era and Blockchain Coinvestors”, enligt CNBC.

Av sidan som tror på Coinbase menar man att plattformen kan jämföras med Netscape på 90-talet, den webbläsare som gjorde att människor kunde börja surfa på internet. Eller Facebook som förändrat hur människor kommunicerar på nätet.

Samtidig finns i dag en lång rad konkurrenter när det kommer till just kryptohandelsplatser. Kraken, Binance och Gemini pekas ut som de tre främsta.

Coinbase grundare och vd, Brian Armstrong, är fortfarande storägare i bolaget. Hans del är värd 13,6 miljarder dollar, baserat på priset i den privata miljön på 345 dollar per aktie. 

Det placerar honom bland techelitens rikaste.

Innehåll från OxceedAnnons

Techbolag i tillväxt effektiviserar med Oxceed

Finansiell överblick och resultatanalys är två av de vinster som techbolaget Zynca ser med Oxceed. – Det är otroligt viktigt att ta rätt beslut om kostnader och investeringar, säger CFO Zeljko Arezina.

Zynca är ett molnbaserat CRM-system som möjliggör samverkan mellan den privata och offentliga sektorn och är skapat för arbetsgivare, arbetssökande och kompletterande aktörer. En nytänkande tjänst som förenar traditionella metoder med innovativa matchningsalgoritmer, VR-tester och AI assistenter. 

Ville kunna skräddarsy rapporter

Som snabbväxande techbolag var Zynca i behov av ett ekonomisystem som förenklade rapporteringen och uppföljningen.

– Jag har arbetat med den här typen av rapportering tidigare och för att jobba mer effektivt behöver du kunna se och jämföra i ett system, säger Zeljko som är CFO och medgrundare av Zynca.

Ett grundläggande krav var att kunna rensa bort konton i rapporterna för bättre överblick. Ett annat att kunna skräddarsy rapporter för olika målgrupper. 

– Techbranschen är extremt kapitalkrävande. Det är otroligt viktigt att ta rätt beslut om kostnader och investeringar, säger Zeljko.

Läs mer: Tre sätt att prestera bättre som ekonomichef 

Effektiviserar verksamheten med Oxceed

Zynca används idag av över 350 företag och vill bli ledande inom den digitala utvecklingen på arbetsmarknaden för att även expandera utanför Sverige. Med Oxceed kan Zeljko analysera verksamhetens ekonomi från olika perspektiv för att effektivisera verksamheten. 

– Genom Oxceed kan jag gå in både på mer övergripande nivå, och göra en mer detaljerad analys för att hitta de ställen där vi är ineffektiva, säger han.

Zeljko har byggt olika rapporter för olika målgrupper. För styrelse och investerare finns även möjlighet att dyka ner i rapporterna och granska underliggande siffror. 

Rapportering och uppföljning sker månadsvis, per kvartal och på årsbasis. Dessutom används Oxceed regelbundet för uppföljning av kund- och leverantörsreskontra.

– Där kan vi exempelvis analysera obetalda fakturor och prioritera hur vi hanterar det. Vi arbetar proaktivt med att hitta problem innan de eskalerar.

Läs mer: Framåtriktad rapportering löser tre viktiga problem i ert företag 

Ökad insikt viktig vinst

Med hjälp av Oxceed har Zynca kunnat spara tid och samtidigt få en bättre överblick över företagets ekonomi. Det bästa tycker Zeljko är att han får konstant tillgång till och möjlighet att analysera bolagets siffror. 

– Det är när du tittar på siffrorna som du verkligen förstår hur det går för företaget. Och det är precis det vi får ut av Oxceed. Vi är jättenöjda, säger Zeljko.

Fatta bättre beslut och öka företagets verksamhet med Oxceed 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera