1515
Annons

Codemill får order av Amazon Studios

Det börsnoterade videoteknikbolaget Codemill meddelar i ett pressmeddelande att Amazon Studios väljer deras teknik. Aktien stiger på beskedet. 

Från vänster: Codemills vd och medgrundare Rickard Lönneborg, delägaren Niklas Jansson och Johanna Björklund, medgrundare, teknikchef och styrelseledamot i bolaget.
Från vänster: Codemills vd och medgrundare Rickard Lönneborg, delägaren Niklas Jansson och Johanna Björklund, medgrundare, teknikchef och styrelseledamot i bolaget.Foto:Mikael Hansson

Konceptet, som var ett så kallat proof-of-concept projekt, är värt 46 000 dollar.

Amazon Studios är en världsberömd organisation med ett stort innehållsbibliotek som vill förbättra inte bara hanteringen av sina VFX-tillgångar utan också av de data som omger dessa tillgångar. Vårt erbjudande Digital Services fokuserar på att skapa överlägsna användarupplevelser och är väl lämpat för att ge Amazon Studios det stöd och den integration som behövs för att effektivisera sina mediearbetsflöden”, säger Rickard Lönneborg, vd på Codemill.

Sisst Di skrev om Umeåbaserade Codemill var i samband med ett sparpaket som bolaget aviserade i slutet av maj. Då stod det klart att Codemill hadde beslutat att genomföra ”betydande” besparingsåtgärder i syfte att effektivisera organisationen, öka lönsamheten och stärka kassaflödet. 

Totalt ska dessa åtgärder minska årstakten av kostnader med cirka 20 miljoner kronor, uppger bolaget i ett pressmeddelande. Besparingarna omfattar en minskning av antalet anlitade konsulter, minskade lokalkostnader samt minskning av personalstyrkan, enligt bolaget.

Codemill noterades på First North i juni i fjol och har rasat i värde sedan dess. Under onsdagsmorgonen var nedgången närmare 70 procent mot stängningskursen första handelsdagen. 

Klockan 9:15 under onsdagsmorgonen hade Codemills aktie stigit med 2 procent till 4,9 kronor på en annars sur börs. Börsvärdet förblir mycket blygsamt: 67 Mkr.

Läs mer: Codemill dubblar omsättningen 

King-veteranernas spelstudio säljs till leksaksjätte

De lämnade King för att starta eget. Redan efter tre år säljs spelstudion Nørdlight till den kanadensiska leksaksjätten Spin Master. 

Till höger: Nørdlights medgrundare Daniel Rapp, Simen Sandvaer och Olle Bäck.
Till höger: Nørdlights medgrundare Daniel Rapp, Simen Sandvaer och Olle Bäck.Foto:Montage

Efter åtta år på speljätten King lämnade Olle Bäck och Simen Sandvaer för att starta en egen spelstudio med större kreativ frihet. Tillsammans med Daniel och Magnus Rapp, som tidigare investerat i spelstudios från bland annat Skövde spelhögskola, samt Carl Bjerkne, tidigare produktchef och affärsutvecklare på King, lanserade de Nørdlight 2019. 

Sedan dess har man samarbetat med spelstudion Noid, som ägs av den kanadensiska speljätten Spin Master. Här har Nørdlight tagit fram och testat olika spelidéer kring ett mobilspel om Rubiks kub, vars varumärke ägs av Spin Master. 

I höstas gick även Spin Master och Almi in i Nørdlight efter en investering om totalt 10 miljoner kronor. Men nu är livet som självständig spelstudio över. Nørdlight säljs till Spin Master för hemlig summa. 

”Vi vill satsa helhjärtat på vårt samarbete med Spin Master och systerstudion Noid. Projektet vi gör med dem ser vi som början på ett spännande äventyr och att realisera ett stort projekt som Rubiks kub förtjänar och kräver stora muskler”, säger Nørdlights vd Olle Bäck. 

Ni betonade ju friheten i att vara självständiga när ni startade Nørdlight. Varför inte ta in pengar istället för att sälja?
”Vi har hittat ett så bra partnerskap med Spin Master och Noid. Vi känner oss trygga över att få ha kvar vår självständighet och delar samma värderingar kring att bygga spel och hur man behandlar anställda.” 

Största ägare vid försäljningen är grundarna Olle Bäck och Simen Sandvaer samt Daniel och Magnus Rapp via bolaget Double Dragon Innovation. 

Vid bolagets senaste kapitalanskaffning hösten 2021 värderades Nørdlight till 40 Mkr. Bolaget har tagit in runt 15 Mkr i riskkapital sedan start. 

På sikt ska Nørdlight avvecklas som ett eget aktiebolag för att bli en del av Spin Master. Även framöver kommer spelstudion fortsätta fokusera på arbetet med Rubiks kub. 

”Vårt mål är att det här spelet ska bli en lika självklar app som Candy Crush eller Clash och of Clans”, säger Olle Bäck. 

Under 2021 omsatte Nørdlight strax under 2 Mkr och gjorde en förlust på 237.000 kronor. Bolaget sysselsätter 12 medarbetare. Samtliga kommer att jobba kvar.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera