1515

Coala Life har vunnit sex tävlingar i år: ”Pitchandet är nästan som en drog”

Hjärtläsarbolaget Coala Life har som marknadsstrategi att vinna tävlingar. ”Jag har fått många affärer genom det”, säger medgrundaren och vd:n Philip Siberg som hittade en styrelseledamot på Di Digitals event.

Coala Lifes trådlösa hjärtmonitor och vd:n Philip Siberg.
Coala Lifes trådlösa hjärtmonitor och vd:n Philip Siberg.

Den senaste tiden har varit hektisk för startupbolaget Coala Life, som utvecklar en digital hjärtläsare som skickar data till molnet för att analyseras av algoritmer.

I december förra året tog man in 20 miljoner kronor i riskkapital, under våren nåddes milstolpen 100 000 EKG-mätningar i Sverige, i maj representerade bolaget Sverige under Startup World Cup 2018 i San Francisco och alldeles nyligen aviserade man en större studie om kvinnors hjärthälsa i samarbete med Karolinska.

”Jag har aldrig jobbet så mycket i hela mitt liv som det senaste året. Vi lanserade i årsskiftet till 2017 och kom ut med en helt ny produkt och varumärke samtidigt som vi bröt mönstret i hur man ska sälja till vården”, säger Philip Siberg, som är medgrundare och vd.

Med mönstret syftar han på det traditionella sättet att ta en medicinteknisk produkt till marknaden, det vill säga att vända sig till läkare och att försöka vinna upphandlingar. Det kan ta åratal, konstaterar Philip Siberg som tidigare har byggt upp flera andra medicintekniska bolag.

Coala Life, som både har en patient– och en vårdaffär, har istället valt att försöka fånga slutkundernas uppmärksamhet.

”Vi började med att marknadsföra stenhårt mot konsumentmarknaden för att använda kundkraften för snabbare komma åt vården. Om tiotusentals personer går till doktorn och säger att de vill ha vår produkt, då är det helt plötsligt vården som börjar ringa oss istället.”

Läs även: Näringslivstopparna satsar 20 nya miljoner på Coala Life 

Nu har Coala Life 100 kliniker i systemet, 230 anslutna läkare och ett par tusen personer som använder deras digitala hjärtläsare.

Marknadsstrategin är att vinna priser, berättar medgrundaren och vd:n:

”Det kan låta konstigt, men det är ett bra sätt att synas och höras på. Jag har fått många affärer genom det.”

I år har man vunnit sex tävlingar, däribland Sverigefinalen i Startup World Cup och Makerstown Jury's Award 2018 i Bryssel.

Philip Siberg har jobbat bort nervositeten kring att gå upp på scen för att försöka övertyga en publik och jury säger han:

”Är man grymt passionerad och har ett bra case är pitchandet nästan som en drog. Man blir helt tagen av det.”

Förra året deltog Coala Life i Di Digitals pitchtävling på Health Tech Pitch Day vars vinnare kvalificeras till Di Digital Startup Tour. Där kom man tvåa.

”Vi har nog vunnit över tio priser de senaste femton månaderna. Så jag är lite sur att vi kom tvåa på Health Tech Pitch Day. Men Doctrin, som vann då, gick ju segrande ur hela Startup Tour sen”, säger Philip Siberg.

Läs mer: Jakten på Sveriges hetaste startupbolag är i gång – sök till Di Startup Tour 2018 

Men Coala Life gick inte lottlösa. På eventet hittade bolaget sin blivande styrelseledamot, Ebba Fåhraeus. Hon satt i juryn på pitchtävlingen och är till vardags vd på Smile Incubator, en life science-inkubator.

”Vi insåg att vi behövde mer marknads- och go-to-market-förståelse i styrelsen. Vi frågade henne och hon tillträdde snabbt efter en extrastämma”, säger Philip Siberg.

Dessutom tecknade man avtal med en telekomjätte.

”En del av vår teknikplattform kommer från Ericsson. Men vi har aldrig fått till ett samarbete mer än så. Men jag träffade en från Ericsson på Health Tech Pitch Day och nu finns vi i Ericssons globala showroom.”

Läs även: Doctrin vinner Startup Tour 2017 

Just nu utvecklar Coala Life en AI-lösning som ska kunna förutspå hjärtsjukdomar och bli bättre med ju mer data den får.

Härnäst ligger en internationell expansion i korten.

”Planen har varit att lansera i Sverige och lära oss hemmamarknaden innan vi går till USA. I höst ska vi göra en större finansieringsrunda och sen 'go international'”, säger Philip Siberg.

Totalt har Coala Life tagit in drygt 120 miljoner kronor i riskkapital. I ägarlistan finns bland annat Elektas huvudägare Laurent Leksell, SCA:s tidigare vd Anders Nyrén och riskkapitalbolaget 20 North Street.

Ansök till Di Digital Startup Tour 2018

Ansökningsperioden för 2018 är igång.

I fem delfinaler i Stockholm, Luleå, Linköping, Göteborg och Malmö utses vinnare som sedan möts i finalen i Stockholm den 28 november. Bolagen pitchar inför en tung jury bestående av investerare och riskkapitalbolag. Förutom äran ligger 1 miljon kronor i annonspengar på Bonnier News i prispotten.

Klicka här för att anmäla ditt bolag eller ditt intresse.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?