1515

Clean Motion dubblar farten

Elfordonstillverkaren Clean Motion, med Niklas Zennström som investerare, dubblade omsättningen till 1,3 miljoner under årets första halvår. Bolagets fordon rullar nu på Indiens vägar, enligt rapporten.

Niklas Zennström är delägare i Clean Motion, vars el-trehjuling Zbee är tänkt för den indiska marknaden.
Niklas Zennström är delägare i Clean Motion, vars el-trehjuling Zbee är tänkt för den indiska marknaden.Foto:Clean Motion.

Clean Motion fick en flygande start vid noteringen på First North i maj i år. På några dagar rusade aktien från teckningskursen på 8 kronor till en kurs på över 20 kronor per aktie. Sedan dess har det lilla bolaget dock fallit tillbaka och har de senaste månaderna handlats till en kurs kring 15 kronor.

Under måndagskvällen stod det klart att Clean Motions blygsamma omsättning dubblats till 1,3 miljoner kronor under årets första sex månader. Ökningen beror på ökade fordonsleveranser, enligt rapporten. Resultatet landade dock på -2,5 Mkr.

Läs mer: Skypegrundaren tjänade 2 miljoner på tre timmar

Bolaget rapporterar att fordonen nu rullar på Indiens vägar och att man har etablerat ett litet ”fordonskluster” i Cyber City i Gurgaon.

”Vi ser ett starkt intresse på flera marknader. Självklart är Indien i fokus och vi jobbar hårt för att etablera produktionskapacitet där. Vi prioriterar hårt bland intressenter och har en plan för nya fordonskluster med hög profil för att maximera synligheten. Utöver Cyber City (Gurgaon) planerar vi verksamhet i "Mall of India" (Noida), Taj Mahal (Agra), Golden Palace (Amritsar) samt Jodhpur Walled City”, säger bolagets vd och grundare Göran Folkesson i ett skriftligt uttalande.

Clean Motion tillverkar eldrivna trehjulingar vid namn Zbee i liten skala i Trollhällan och siktar förutom Indien på marknader som Indonesien.  Indien plågas bitvis av luftföroreningar och Clean Motion grundare och vd Göran Folkesson hoppas slå mynt av behovet för gröna transporter.

I december förra året blev Clean Motions Zbee den första elektroniska trehjulingen att uppfylla samtliga lagkrav som de icke-elektroniska.

Enligt halvårsrapporten har de första fordonen nu börjat rulla på vägarna i Indien. Man nämner även att bolaget fått stor uppmärksamhet i media och att kunden Bzzt har, som första taxibolag, fått Naturskyddsföreningens utmärkelse ”Bra miljöval”. Bzzt använder enbart Zbee i sin verksamhet.

Vidare har Jesper Martaeng rekryterades som utvecklingsansvarig. Han
har jobbat med avancerade batterisystem i många år. Vidare har man rekryterat Vinod Bhaskaran som teknisk koordinator för Indien. Vinod är född och uppvuxen i Indien men har jobbat Sverige och Europa i 21 år.

Clean Motions uppmärksamhet i media beror till stor del på att Skypegrundaren Niklas Zennström ägde 6,8 procent av bolaget vid börsintroduktionen i slutet av maj.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?