1515
Annons

Classpass tar in 2,7 miljarder – ska växa i Norden​​​​​​​

I oktober köpte amerikanska Classpass sin svenska konkurrent Fitness Collection med vd:n Malin Torstensson i spetsen. Nu blir bokningstjänsten årets första enhörning – genom att plocka in 2,7 miljarder kronor i nytt kapital. 

Classpass Nordenchef Malin Torstensson och Payal Kadakia, bolagets grundare och verkställande styrelseordförande.
Classpass Nordenchef Malin Torstensson och Payal Kadakia, bolagets grundare och verkställande styrelseordförande.

Classpass, som beskriver sig som världens största bokningstjänst för gym- och träningspass, tar in 2,7 miljarder kronor eller 285 miljoner dollar i nytt kapital. Investeringen gör bolaget till årets första ”enhörning” – ett bolag med en värdering på över en miljard dollar. 

Rundan leds av L Catterton och Apax Digital, ihop med den befintliga ägaren Temasek. 

Classpass ska använda kapitaltillskottet till fortsatt expansion. 

”Investeringen är en betydande milstolpe för oss och underlättar vårt uppdrag att hjälpa människor att vara aktiva och använda sin tid på ett meningsfullt sätt”, säger Payal Kadakia, Classpass grundare och arbetande styrelseordförande.

På bara några månader har över 40 000 träningspass bokats via Classpass-appen i Sverige.

Classpass kom till Norden i samband med köpet av sin svenska kopia Fitness Collection, med vd:n Malin Torstensson, i oktober i fjol. Bolaget erbjuder ett slags Airbnb- eller Spotify-abonnemang fast för träning.

Läs mer: Classpass slukar svensk startup

Classpass grundades 2013 och samarbetar i dag med över 30 000 träningsstudios och gym världen över.

Den amerikanska bokningsjätten har redan expanderat till över 28 länder och tecknat avtal med över 1 000 företagskunder. Bolaget har över 650 anställda på fem kontinenter.

Classpass medlemmar i Stockholm och Göteborg kan ta del av allt från kampsport, boxning, cykling, klättring, pilates, massage och yoga.

”På bara några månader har över 40 000 träningspass bokats via Classpass-appen i Sverige – och dessutom ser vi ett enormt intresse på våra andra nordiska marknader, inklusive Köpenhamn, Oslo och Helsingfors”, säger Malin Torstensson, som i dag är Nordenchef för Classpass.

”Med hjälp av den nya investeringen kommer vi under 2020 att lägga till hundratals nya studios i regionen och göra förstklassiga gym- och träningspass tillgängliga för ännu fler medlemmar”, forsätter hon.

Läs mer: Bråk mellan träningsappar: ”Tvingas in i exklusiva avtal”
Läs ännu mer:
Digitala uppstickare utmanar traditionella gym: ”Vi ska bli större än Sats”

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera