1515
Annons

Christen Ager Hanssens senaste konkurs: Kända influerarnas byrå

Nätverket Adviral jobbade med att sammanföra bolag med influerare för marknadsföring. Nu sätts bolaget – med den norske affärsmannen Christen Ager Hanssen som delägare – i konkurs.

Therese Lindgren är en av Sveriges största profiler i sociala medier och har samarbetat med byrån Adviral. Till höger: Christen Ager Hanssen.
Therese Lindgren är en av Sveriges största profiler i sociala medier och har samarbetat med byrån Adviral. Till höger: Christen Ager Hanssen.Foto:Pressbild och Amanda Lindgren

Christen Ager Hanssen har det senaste året blivit känd som finansmannen som körde gratistidningen Metro i botten. I den vevan har han också hunnit stämma Kinnevik som han menar skönmålade bolagets ekonomi inför försäljningen.

Men norrmannen har en lång historia av misslyckade affärer bakom sig, som bland annat innefattar en konkurs av flygbolaget Fly Me. Han har också uppmärksammats för ett öppet bråk med Mats Qviberg, som han tidigare försvarade i HQ-målet.

Under den korta period Ager Hanssen ägde Metro köpte han också in sig i influencernätverket Adviral med hopp om synergier med bloggportalen och modesajten Metro mode. 

Adviral startades för att hjälpa varumärken att hitta rätt profiler för att nå ut i sociala medier. Bland annat samarbetade byrån med Youtubern Antonia ”Anty” Johnson och lifestyle-bloggaren Therese Lindgren. Bland kunderna fanns Nike, Loreal, Volkswagen och Sony Music.

Men verksamheten har inte gått runt och nu går bolaget i konkurs, enligt nyhetssajten E-handel.se.

Bakom beslutet att ansöka om konkurs ligger ”olika bolagsstyrningar” enligt ett mejl som Ehandel har tagit del av. Adviral bytte vd förra året och har sedan dess gjort flera omstruktureringar i styrelsen. Christen Ager Hanssens mångåriga affärspartner Björn Olegård är en av personerna som suttit i styrelsen. 

Advokaten Fredrik Thor på Wistrand Advokatbyrå, som har utsetts till konkursförvaltare, vill ännu inte spekulera kring bakgrunden till beslutet enligt Ehandel. 

Enligt det senaste bokslutet omsatte Adviral 13,1 miljoner kronor med en förlust på 181 000 kronor 2018. Konkursförvaltaren meddelar till Ehandel att Adviral i dag har skulder på cirka 4,4 miljoner kronor där majoriteten gäller ersättning till influerare och bloggare.

Läs mer: Rekordår för Sveriges influerare – så mycket tjänar de

”Med anledning av de tuffa tider som råder just nu, är det med stor sorg vi behöver meddela att Adviral har behövt ta det hårda beslutet att låta bolaget gå i konkurs. Mitt i denna världspandemi och ekonomiska kris så har vi, in i det sista, gjort vad vi har kunnat för att undvika detta utfall. Adviral har drivits av olika bolagsstyrningar som föranlett till detta beslut”, skriver företaget i ett mejlutskick som Ehandel har tagit del av.


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?