1515

Christen Ager Hanssens senaste konkurs: Kända influerarnas byrå

Nätverket Adviral jobbade med att sammanföra bolag med influerare för marknadsföring. Nu sätts bolaget – med den norske affärsmannen Christen Ager Hanssen som delägare – i konkurs.

Therese Lindgren är en av Sveriges största profiler i sociala medier och har samarbetat med byrån Adviral. Till höger: Christen Ager Hanssen.
Therese Lindgren är en av Sveriges största profiler i sociala medier och har samarbetat med byrån Adviral. Till höger: Christen Ager Hanssen.Foto:Pressbild och Amanda Lindgren

Christen Ager Hanssen har det senaste året blivit känd som finansmannen som körde gratistidningen Metro i botten. I den vevan har han också hunnit stämma Kinnevik som han menar skönmålade bolagets ekonomi inför försäljningen.

Men norrmannen har en lång historia av misslyckade affärer bakom sig, som bland annat innefattar en konkurs av flygbolaget Fly Me. Han har också uppmärksammats för ett öppet bråk med Mats Qviberg, som han tidigare försvarade i HQ-målet.

Under den korta period Ager Hanssen ägde Metro köpte han också in sig i influencernätverket Adviral med hopp om synergier med bloggportalen och modesajten Metro mode. 

Adviral startades för att hjälpa varumärken att hitta rätt profiler för att nå ut i sociala medier. Bland annat samarbetade byrån med Youtubern Antonia ”Anty” Johnson och lifestyle-bloggaren Therese Lindgren. Bland kunderna fanns Nike, Loreal, Volkswagen och Sony Music.

Men verksamheten har inte gått runt och nu går bolaget i konkurs, enligt nyhetssajten E-handel.se.

Bakom beslutet att ansöka om konkurs ligger ”olika bolagsstyrningar” enligt ett mejl som Ehandel har tagit del av. Adviral bytte vd förra året och har sedan dess gjort flera omstruktureringar i styrelsen. Christen Ager Hanssens mångåriga affärspartner Björn Olegård är en av personerna som suttit i styrelsen. 

Advokaten Fredrik Thor på Wistrand Advokatbyrå, som har utsetts till konkursförvaltare, vill ännu inte spekulera kring bakgrunden till beslutet enligt Ehandel. 

Enligt det senaste bokslutet omsatte Adviral 13,1 miljoner kronor med en förlust på 181 000 kronor 2018. Konkursförvaltaren meddelar till Ehandel att Adviral i dag har skulder på cirka 4,4 miljoner kronor där majoriteten gäller ersättning till influerare och bloggare.

Läs mer: Rekordår för Sveriges influerare – så mycket tjänar de

”Med anledning av de tuffa tider som råder just nu, är det med stor sorg vi behöver meddela att Adviral har behövt ta det hårda beslutet att låta bolaget gå i konkurs. Mitt i denna världspandemi och ekonomiska kris så har vi, in i det sista, gjort vad vi har kunnat för att undvika detta utfall. Adviral har drivits av olika bolagsstyrningar som föranlett till detta beslut”, skriver företaget i ett mejlutskick som Ehandel har tagit del av.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?