1515

Chiquelle släpper AR-app som ska minska returer – men slår den mot köpen?

E-handelsbolaget Chiquelle har orsakat långa köer med sina popup-butiker. Nu lanserar modesajten en AR-app för att hjälpa kunderna testa kläderna innan köp – Di Digital har testat den.

Pouya Boland är en av tre grundare av klädsajten Chiquelle, som nu släpper en AR-app.
Pouya Boland är en av tre grundare av klädsajten Chiquelle, som nu släpper en AR-app.Foto:Pressbilder

E-handelsbolaget Chiquelle med grundarna Pouya Boland och Mona och Hadi Dougforosh Banan fokuserar på att sälja egenproducerade kläder till kvinnor i åldern 16 till 30. Sedan starten 2012 har bolaget fått närmare en halv miljon följare i sociala medier, mycket tack vare samarbetet med influencers. 

Bolaget gjorde även rubriker med sin popup-butik i Mall of Scandinavia som öppnades i februari i år. Inför premiären stod folk och köade från klockan 2 på natten. 

Även försäljningen har tilltagit. Bolaget, som har ett brutet räkenskapssår, redovisade en omsättning på 30 miljoner för året som slutade i juni 2017. Föregående år låg försäljningen på 17 miljoner. Samtidigt ökade vinsten från 3,9 Mkr till 4,5 Mkr. 

Läs även: Här är e-handelsaktörerna som är störst på Instagram 

Nu satsar man på ny teknik för sina kunder. Lagom till Black Friday lanserar Chiquelle sin AR-app där kunder med hjälp av en avatar kan testa plaggen digitalt. 

”Vi har en passion för teknik och vi ser det här som nästa steg inom e-handel. Huvudanledningen är att engagera kunder och skapa en mer värdefull upplevelse för dem. Samtidigt hoppas vi att den kan minska antalet returer”, säger Pouya Boland. 

Appen är fortfarande i beta när Di Digital testar den. 

Det svåraste med att köpa kläder online är ju att man inte vet hur de ser ut på. Med hjälp av en avatar framtagen av kundens mått kan man nu lösa det problemet. Tanken är god. 

Genom att först välja kroppstyp, storlek på över- och underkropp, hudfärg och ta en selfie får man en avatar som ska vara någorlunda lik en själv. Likheten är inte slående. 

Chiquelles AR-app för att testa bolagets kläder digitalt.
Chiquelles AR-app för att testa bolagets kläder digitalt.Foto:Skärmdumpar

Man får sedan välja två plagg i en minikollektion, eftersom det bara är en betaversion som inte har gått live än. Efter att ha valt sina plagg får man testa det i den AR-miljö man befinner sig i. Tanken är att man framöver ska kunna testa plaggen i en miljö som man har tänkt använda plagget i – på en strand, i en bar eller annat valt ställe. För min del blir det Di:s kontor. 

Chiquelles AR-app låter kunden testa plaggen på sin avatar.
Chiquelles AR-app låter kunden testa plaggen på sin avatar.Foto:skärmdump

Så, skulle jag köpa plaggen min avatar fick testa på kontoret? 

Nej, och det beslutet skulle jag nog inte vara ensam om. Min avatar klär faktiskt inte i något. Men trots det vill jag ändå inte såga tekniken, kanske bara hur min avatar ser ut. 

Appen är faktiskt oerhört lätt att använda utan några som helst förkunskaper.

”Funktionen är mestadels klar. Designen, när man tittar på demon, är inte den som vi är nöjd med. Så det är en del mindre bitar kvar att jobba på. Men vi hoppas att den i slutändan kan hjälpa vissa av våra kunder i sina beslut om att köpa eller inte framöver”, säger Pouya Boland.

Jag hoppas att de sista ändringarna kommer att leda till att avataren kan bära upp kläderna något bättre än den gör i denna version. Jag hoppas också att Chiquelle inte ger upp utan fortsätter att utveckla AR-appen. 

För visst har Pouya Boland rätt – det här är starten på framtidens e-handel.

Läs även: ”Selfie-app” nätskräddarnas nya giv


Innehåll från AdmincontrolAnnons

En digitaliserad arbetsplats – med minskad risk för cyberattacker

På senare år har en digitaliserad arbetsplats varit en hög prioritet för många företag. Samtidigt jobbar allt fler hemifrån, vilket ökar behoven av säkra och fullt digitala lösningar – inte minst när mängden cyberattacker blir alltmer förekommande och förödande.

– Genom vår styrelseportal kan dokument delas och signeras digitalt på ett väldigt enkelt och säkert sätt, säger Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige.

Sättet vi lever på har förändrats drastiskt i samband med coronapandemins intåg runt om världen, men kanske allra främst hur och var vi arbetar. Dessförinnan var kontoret allt som oftast en obligatorisk arbetsplats på daglig basis. När hemmakontor blivit allt vanligare har flera svenska bolag under det senaste året vittnat om en markant ökning av cyberattacker, och både SÄPO och Internetstiftelsen har i flera rapporter skrivit om hur attackerna blir fler i pandemins spår. Enligt Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige, kommer därför kompetens inom cybersäkerhet bli av högsta vikt framöver.

Tidigare med hjälp av en kontorsnärvaro kunde viktiga dokument signeras direkt på plats, något som innebar en problematik när företag stängde ner och drev sin verksamhet via distans. Det ställde nya krav på smidiga och säkra digitala lösningar, och Admincontrol blev snabbt ett alternativ som visade sig gynnsamt för den nya tidens behov. 

– Säkerhet är väldigt viktigt för oss. Vi kan se att behovet ökat lavinartat under pandemin; elektronisk signering används mer än någonsin. Vår tjänst möjliggör att alla tryggt kan jobba var som helst utan att behöva infinna sig i styrelserummet så fort något ska signeras, berättar Rebecka Soma.

Säkerheten måste prioriteras

Den snabba omställningen till hemmakontor och virtuella möten gjorde att många bolag förlitade sig på olika digitala tjänster – som inte alltid var helt optimala och tillräckligt säkra för ändamålet. Företagens styrelseledning måste därför förstå området kring cybersäkerhet och hur de kan arbeta för att motverka det, menar hon.

– Alla kommer behöva sträva mot en bra säkerhetskultur inom sina företag. En absolut majoritet av felen som sker på en arbetsplats är ”human errors”, och risken för att göra fel när man inte vistas på kontoret ökar ju också. Därför blir en god säkerhetskultur extremt viktigt.

Enligt statistik från tidigare i år, framtaget av cybersäkerhetsföretaget Cybint är just human errors anledningen till hela 95 procent av alla intrång.

– Har man ett bra säkerhetstänk är man mycket bättre rustad för en eventuellt kommande cyberattack. En bra och enkel åtgärd är att använda tvåfaktorsautentisering, men det till trots är det bara fyra av tio som nyttjar det.

En tjänst för nya tider

Det talas mycket om vad som väntar arbetsvärlden och den nya samtiden när vi återgår till det normala. Många är eniga om att pandemin avsevärt skyndat på digitaliseringen och många av de tjänster och arbetssätt som vi idag tillämpat förväntas stanna kvar även efter pandemin.

En av dessa är just elektronisk signering, och företag som inte rustat upp med tjänster likt dessa förväntas snabbt hamna efter i förhållande till sina konkurrenter. 

– Vinningen är oerhört stor med att kunna signera digitalt. Dels är det mer miljövänligt i och med att det eliminerar stora mängder papper, men det möjliggör också en större frihet för alla inblandade när de inte behöver infinna sig på en specifik plats.

Med Admincontrol samlas allt från digital dokumentstyrning och ett förenklat samarbete för styrelse och ledning på en och samma plats. Dessutom är det Sveriges enda ISO 27001:2013-certifierade styrelseportal och utlovar effektiva och säkra styrelsemöten – på ett användarvänligt vis.

– Med Admincontrol blir det en säkrare hantering när vi inte längre har samma förutsättningar som förr, avslutar Rebecka Soma.

Ladda ner Admincontrols e-bok för att lära dig mer om ”utvärdering av dina investeringar i styrelsens teknologi” här 

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?