1515
Annons

Chiquelle släpper AR-app som ska minska returer – men slår den mot köpen?

E-handelsbolaget Chiquelle har orsakat långa köer med sina popup-butiker. Nu lanserar modesajten en AR-app för att hjälpa kunderna testa kläderna innan köp – Di Digital har testat den.

Pouya Boland är en av tre grundare av klädsajten Chiquelle, som nu släpper en AR-app.
Pouya Boland är en av tre grundare av klädsajten Chiquelle, som nu släpper en AR-app.Foto:Pressbilder

E-handelsbolaget Chiquelle med grundarna Pouya Boland och Mona och Hadi Dougforosh Banan fokuserar på att sälja egenproducerade kläder till kvinnor i åldern 16 till 30. Sedan starten 2012 har bolaget fått närmare en halv miljon följare i sociala medier, mycket tack vare samarbetet med influencers. 

Bolaget gjorde även rubriker med sin popup-butik i Mall of Scandinavia som öppnades i februari i år. Inför premiären stod folk och köade från klockan 2 på natten. 

Även försäljningen har tilltagit. Bolaget, som har ett brutet räkenskapssår, redovisade en omsättning på 30 miljoner för året som slutade i juni 2017. Föregående år låg försäljningen på 17 miljoner. Samtidigt ökade vinsten från 3,9 Mkr till 4,5 Mkr. 

Läs även: Här är e-handelsaktörerna som är störst på Instagram 

Nu satsar man på ny teknik för sina kunder. Lagom till Black Friday lanserar Chiquelle sin AR-app där kunder med hjälp av en avatar kan testa plaggen digitalt. 

”Vi har en passion för teknik och vi ser det här som nästa steg inom e-handel. Huvudanledningen är att engagera kunder och skapa en mer värdefull upplevelse för dem. Samtidigt hoppas vi att den kan minska antalet returer”, säger Pouya Boland. 

Appen är fortfarande i beta när Di Digital testar den. 

Det svåraste med att köpa kläder online är ju att man inte vet hur de ser ut på. Med hjälp av en avatar framtagen av kundens mått kan man nu lösa det problemet. Tanken är god. 

Genom att först välja kroppstyp, storlek på över- och underkropp, hudfärg och ta en selfie får man en avatar som ska vara någorlunda lik en själv. Likheten är inte slående. 

Chiquelles AR-app för att testa bolagets kläder digitalt.
Chiquelles AR-app för att testa bolagets kläder digitalt.Foto:Skärmdumpar

Man får sedan välja två plagg i en minikollektion, eftersom det bara är en betaversion som inte har gått live än. Efter att ha valt sina plagg får man testa det i den AR-miljö man befinner sig i. Tanken är att man framöver ska kunna testa plaggen i en miljö som man har tänkt använda plagget i – på en strand, i en bar eller annat valt ställe. För min del blir det Di:s kontor. 

Chiquelles AR-app låter kunden testa plaggen på sin avatar.
Chiquelles AR-app låter kunden testa plaggen på sin avatar.Foto:skärmdump

Så, skulle jag köpa plaggen min avatar fick testa på kontoret? 

Nej, och det beslutet skulle jag nog inte vara ensam om. Min avatar klär faktiskt inte i något. Men trots det vill jag ändå inte såga tekniken, kanske bara hur min avatar ser ut. 

Appen är faktiskt oerhört lätt att använda utan några som helst förkunskaper.

”Funktionen är mestadels klar. Designen, när man tittar på demon, är inte den som vi är nöjd med. Så det är en del mindre bitar kvar att jobba på. Men vi hoppas att den i slutändan kan hjälpa vissa av våra kunder i sina beslut om att köpa eller inte framöver”, säger Pouya Boland.

Jag hoppas att de sista ändringarna kommer att leda till att avataren kan bära upp kläderna något bättre än den gör i denna version. Jag hoppas också att Chiquelle inte ger upp utan fortsätter att utveckla AR-appen. 

För visst har Pouya Boland rätt – det här är starten på framtidens e-handel.

Läs även: ”Selfie-app” nätskräddarnas nya giv

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera