1515

Chiquelle släpper AR-app som ska minska returer – men slår den mot köpen?

E-handelsbolaget Chiquelle har orsakat långa köer med sina popup-butiker. Nu lanserar modesajten en AR-app för att hjälpa kunderna testa kläderna innan köp – Di Digital har testat den.

Pouya Boland är en av tre grundare av klädsajten Chiquelle, som nu släpper en AR-app.
Pouya Boland är en av tre grundare av klädsajten Chiquelle, som nu släpper en AR-app.Foto:Pressbilder

E-handelsbolaget Chiquelle med grundarna Pouya Boland och Mona och Hadi Dougforosh Banan fokuserar på att sälja egenproducerade kläder till kvinnor i åldern 16 till 30. Sedan starten 2012 har bolaget fått närmare en halv miljon följare i sociala medier, mycket tack vare samarbetet med influencers. 

Bolaget gjorde även rubriker med sin popup-butik i Mall of Scandinavia som öppnades i februari i år. Inför premiären stod folk och köade från klockan 2 på natten. 

Även försäljningen har tilltagit. Bolaget, som har ett brutet räkenskapssår, redovisade en omsättning på 30 miljoner för året som slutade i juni 2017. Föregående år låg försäljningen på 17 miljoner. Samtidigt ökade vinsten från 3,9 Mkr till 4,5 Mkr. 

Läs även: Här är e-handelsaktörerna som är störst på Instagram 

Nu satsar man på ny teknik för sina kunder. Lagom till Black Friday lanserar Chiquelle sin AR-app där kunder med hjälp av en avatar kan testa plaggen digitalt. 

”Vi har en passion för teknik och vi ser det här som nästa steg inom e-handel. Huvudanledningen är att engagera kunder och skapa en mer värdefull upplevelse för dem. Samtidigt hoppas vi att den kan minska antalet returer”, säger Pouya Boland. 

Appen är fortfarande i beta när Di Digital testar den. 

Det svåraste med att köpa kläder online är ju att man inte vet hur de ser ut på. Med hjälp av en avatar framtagen av kundens mått kan man nu lösa det problemet. Tanken är god. 

Genom att först välja kroppstyp, storlek på över- och underkropp, hudfärg och ta en selfie får man en avatar som ska vara någorlunda lik en själv. Likheten är inte slående. 

Chiquelles AR-app för att testa bolagets kläder digitalt.
Chiquelles AR-app för att testa bolagets kläder digitalt.Foto:Skärmdumpar

Man får sedan välja två plagg i en minikollektion, eftersom det bara är en betaversion som inte har gått live än. Efter att ha valt sina plagg får man testa det i den AR-miljö man befinner sig i. Tanken är att man framöver ska kunna testa plaggen i en miljö som man har tänkt använda plagget i – på en strand, i en bar eller annat valt ställe. För min del blir det Di:s kontor. 

Chiquelles AR-app låter kunden testa plaggen på sin avatar.
Chiquelles AR-app låter kunden testa plaggen på sin avatar.Foto:skärmdump

Så, skulle jag köpa plaggen min avatar fick testa på kontoret? 

Nej, och det beslutet skulle jag nog inte vara ensam om. Min avatar klär faktiskt inte i något. Men trots det vill jag ändå inte såga tekniken, kanske bara hur min avatar ser ut. 

Appen är faktiskt oerhört lätt att använda utan några som helst förkunskaper.

”Funktionen är mestadels klar. Designen, när man tittar på demon, är inte den som vi är nöjd med. Så det är en del mindre bitar kvar att jobba på. Men vi hoppas att den i slutändan kan hjälpa vissa av våra kunder i sina beslut om att köpa eller inte framöver”, säger Pouya Boland.

Jag hoppas att de sista ändringarna kommer att leda till att avataren kan bära upp kläderna något bättre än den gör i denna version. Jag hoppas också att Chiquelle inte ger upp utan fortsätter att utveckla AR-appen. 

För visst har Pouya Boland rätt – det här är starten på framtidens e-handel.

Läs även: ”Selfie-app” nätskräddarnas nya giv


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?