Annons

Chefsflykt inför Urb-its börsnotering

Startupbolaget Urb-it skakas av en serie chefsavhopp inför sin planerade börsnotering. Bland annat har finanschefen, teknikchefen och marknadschefen lämnat bolaget som även lider av stora förluster och låg tillväxt. 

Urb-its ordförande Lage Jonason och vd Mats Forsberg.
Urb-its ordförande Lage Jonason och vd Mats Forsberg.Bild:Amanda Lindgren

Det har gått drygt två år sedan Di:s Digitalpodden först uppmärksammade startupbolaget och budtjänsten Urb-it. Bolagets plattform låter butiker erbjuda snabb och personlig leverans av sina varor med hjälp av frilansande ”Urbers” som tar emot beställningar genom en app i telefonen och levererar dem direkt till kund inom en timme.

Bakom Urb-it står Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg, numera vd på Urb-it. Bolaget har även lockat till sig riskkapital från en rad finansprofiler som Erik Penser, Erik Mitteregger, Carl Palmstierna och Lage Jonason, som är ordförande för Urb-it.

Det stämmer att vi inte har gigantiska tillväxttal 

Sedan starten har Urb-it tagit in cirka 100 miljoner kronor i riskkapital, lanserat tjänsten i Stockholm, samt påbörjat utrullningen i London och Paris. 

I början av mars uppgav ordförande Lage Jonason för Dagens Industri att Urb-it skulle börsnoteras redan innan sommaren.

”Urb-it har kommit mycket långt fram i sin teknikutveckling – nu är det dags att använda sig av börsen som finansieringskälla”, sa han då.

Enligt källor till Di Digital är ambitionen att ta in cirka 75 miljoner kronor i samband med en nyemission. Pengarna ska bland annat användas till marknadsföring av Urb-its app. 

”Jag vill inte kommentera den typen av siffror. Men det pågår ett gediget arbete inför noteringen som ska ske innan sommaren. Vi är snart klara med de sista ankarinvesterarna och efter det går vi ut med prospektet”, säger Mats Forsberg, vd för Urb-it.

Men Urb-it har stora utmaningar inför noteringen. Intäkterna är exempelvis små: mindre än 5 miljoner kronor i fjol, enligt uppgift till Di Digital. Tillväxten uppges dessutom vara närmast obefintlig på huvudmarknaden i Stockholm. Detta samtidigt som man har ett 50-tal avlönade medarbetare och ett flertal konsulter på kontoret.

”Det stämmer att vi inte har gigantiska tillväxttal. Men antalet anslutna butiker växer med 15 per vecka just nu. Vi följer vår plan av att först integrera med butiker och sedan lansera vår app mot konsument”, säger vd Mats Forsberg.

I Stockholm har Urb-it idag 60 butiker appen. Som exempel kan nämnas elektronikkedjorna Media Markt och Siba, klädbutikerna J Lindeberg och A Day's March samt nischbutiker som Ballongverkstan. 

Läs mer: Urb-it tar in nya miljoner 

Men användandet är relativt lågt. Sedan starten har cirka 600 ”Urbers” utbildats. Men enligt Di Digitals källor är endast ett 20-tal aktiva, med flera leveranser per dag eller vecka. 

Vd Mats Forsberg ger en delvis annan bild. 

”Jag skulle säga att en tredjedel av våra 600 Urbers är aktiva och kollar appen för uppdrag. Men i takt med att vi ökar marknadsföring mot konsument kommer uppdragen att bli fler”, säger han. 

Urb-it har även drabbats av strömavhopp. Sedan årsskiftet har bolaget bland annat förlorat sin Stanford-utbildade finanschef Adam Rosenholm, sin CTO Elie Lythreatis, sin marknads- och säljchef Jacob Lovén, samt projektledaren Jahangir Ekhlasi, merparten av säljteamet och flera utvecklare.

”Det stämmer att vår CTO sa upp sig under fjärdekvartalet och att vår CFO slutar nu. Han fokuserade ju på riskkapitalsektorn som är en kompetens som inte behövs längre. Att vissa väljer att gå vidare efter en kortare tid är inte konstigt när vi växer snabbt och anställer folk”, säger vd:n.

Läs mer: Urb-it betalar it-konsulter med aktier

En förklaring till avhoppen uppges vara konflikter över bolagets framtida strategi. Många chefer anser att tjänsten bör breddas och bli en öppen budtjänst, eller en plattform för frilansare inom andra branscher. Vd och ordförande har dock valt att fortsätta enligt plan.

”Jag tycker att det är viktigt att behålla vårt fokus och inte bli för spretiga. I dag är Urb-it ett nytt sätt att handla från fysiska butiker. Vi vill bli klara med det först. Sedan är möjligt att plattformen kan användas för annat längre fram”, säger vd Mats Forsberg.

Han anser att det trots alla utmaningar är rätt läge att notera Urb-it.

”Intresset för skalbara plattformsbolag är stort just nu. Dessutom passar det bra för oss att befinna oss i en publik miljö när vi går ut med ett mer publikt erbjudande och på allvar börjar marknadsföra Urb-it som varumärke och app”, säger han.


Mer om Urb-its kris i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden170426

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.

För att nås av nyheterna först:

Foto:

 

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera