1515

Checkin.com förvärvar estländskt teknikbolag för 82 miljoner

First North-bolaget Checkin.com, som vill förenkla hur kunder registrerar sig på nätet, köper upp det estländska teknikbolaget Get Id. Köpesumman landar på 82 miljoner kronor, varav merparten betalas i aktier, och fler förvärv kan vara att vänta.

Dimitri Laush säljer sitt bolag Get Id till svenska Checkin.com, som leds av Kristoffer Cassel.
Dimitri Laush säljer sitt bolag Get Id till svenska Checkin.com, som leds av Kristoffer Cassel.Foto:Press.

Checkin.com CHECK -0,64% Dagens utveckling har utvecklat en mjukvarutjänst som gör det enklare för användare att registrera sig på olika tjänster på nätet. Deras plattform lanserades på den breda marknaden under 2018 och hanterade i fjol 18 miljoner sessioner i 165 länder. 

Bolaget gjorde en raketartad debut på First North torsdagen den 20 maj med ett avancemang på 160 procent enbart under premiärdagen från teckningskursen 15,5 kronor. Som högst har aktien handlats för drygt 155 kronor, men sedan fallit tillbaka till 65 kronor med ett nuvarande börsvärde om 1,7 miljarder kronor.

Nu genomför Checkin.com ett förvärv av det estländska teknikbolaget Get Id. Köpeskillingen landar på 82 miljoner kronor, som till 68 procent betalas med nytryckta aktier i Checkin.com och resterande del i kontanter. Get Id har för närvarande årligen återkommande intäkter om ungefär 5 miljoner kronor med 25 anställda vid sitt kontor i Tallinn.

Grundaren och vd:n Dimitri Luash kommer att stanna kvar i bolaget och har enbart valt aktier som betalning. Get Id:s nyckelpersoner och aktieägare kommer tillsammans att kontrollera 3,2 procent av de utestående aktierna i Checkin.com när affären är slutförd, vilket väntas ske under augusti månad.

Get Id grundades 2019 och har byggt en mjukvara för bildigenkänning. Den fungerar både för verifikation av fysiska dokument och för igenkänning av ansikten. Med hjälp av artificiell intelligens, AI, kan programmet identifiera slutanvändaren på några sekunder, heter det. Bolagets mjukvara kan hantera 900 olika pass och dokumenttyper och fungerar i 190 länder, uppger parterna, som även försäkrar att den är kompatibel med EU:s stränga dataskyddslag GDPR.

”Deras teknik är i min mening produktmässigt långt före konkurrenterna och det är extremt roligt att ett så här högklassigt team vill vara en del av Checkin.com Group framöver. Det här förvärvet är en långsiktigt väldigt viktig pusselbit, och vi kollar på flera andra teknikområden där förvärv kan bli aktuella”, kommenterar Kristoffer Cassel, medgrundare och vd, som också är största ägare i Checkin.com med 28 procent av aktierna. 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?