1515

Chalmersbolag kollar fastighetsjättars energi – gasar ut i Europa

Proptech är på frammarsch. Nu tar energidatabolaget Metry in 32 miljoner kronor i en ny runda med SEB-kopplade Fairpoint Capital som största investerare. 

Metrys grundare Joel Torkelsson och Magnus Hornef.
Metrys grundare Joel Torkelsson och Magnus Hornef.
Metrys grundare Magnus Hornef och Joel Torkelsson.
Metrys grundare Magnus Hornef och Joel Torkelsson.

Metry grundades 2012 när Chalmers entreprenörsskola, numera Chalmers Ventures, parade ihop Magnus Hornef och Joel Torkelsson. 

Bolaget erbjuder en tjänst som hjälper fastighetsbolagen att mäta energianvändningen, för att bland annat kunna räkna ut koldioxidutsläppen. Den insamlade datan kan användas till alltifrån hållbarhetsrapporter, uppföljningsanalyser och ekonomisk redovisning som samlas på en gemensam plattform.

Enligt en mätning från Boverket stod den svenska bygg- och fastighetsbranschen 2018 för 11,8 miljoner ton koldioxidekvivalenter, vilket motsvarade 21 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser.  På global nivå förbrukas 40 procent av världens energi av fastigheter.

I en pinfärsk rapport från Danske Bank finns bristfällig rapportering i stora delar av den svenska fastighetssektorn. Banken har analyserat 18 fastighetsbolag utifrån ett ESG-perspektiv, helhetsmåttet inom hållbarhet, och företagens risker kopplade till bland annat utsläpp och klimatförändringar. Bland de undersökta bolagen var det enbart börsnoterade Castellum och statliga Vasakronan som 2019 rapporterade både de direkta och indirekta utsläppen av växthusgaser. Flera bolag har dock förbättrat sin rapportering under 2020.

Den senaste rapporten från FN:s klimatpanel IPCC pekar också på allvaret. Redan inom 20 år kommer den globala medeltemperaturen att nå eller ha passerat 1,5 graders uppvärmning.

I dag används Metry mer än en tredjedel av de största fastighetsbolagen, bland andra Atrium Ljungberg, Vasakronan, Catena och Kungsleden. 2020 omsatte bolaget 15,2 miljoner kronor och hade ett minusresultat på 8 Mkr. Metry har 30 anställda och är baserade i Göteborg.

Läs mer: Arnhult och Dennelind investerar i uppstickaren – ”ai-pärla mitt i en megatrend”

Enligt Metry är det framför allt ESG-rapportering, helhetsmåttet inom hållbarhet, och grön finansiering som driver sektorns intresse för validerad energidata. Men nu börjar branschen inse vikten av långsiktigt energiuppföljningsarbete. 

”Första steget för dessa fastighetsägare är att komma igång med rapportering. När de har börjat med det kommer de att vilja förbättra sina resultat och vända på varje sten för att göra det så enkelt som möjligt. Metry är aktören som gör det enkelt, vi har alla pusselbitar och vet vilka tekniker som funkar”, säger Magnus Hornef, vd och medgrundare av Metry.

Nu plockar bolaget in 32 miljoner kronor i en finansieringsrunda som värderar bolaget till 130 miljoner ”post-money”, alltså efter investeringen. Leder rundan gör Fairpoint Capital, ett riskkapitalbolag som har SEB som största investerare. 2019 gjorde Metry en runda på 14 miljoner kronor som leddes av riskkapitalbolaget Summa Equity. 

”Metry-teamet har tydligt visat att de skapar stort värde för fastighetsägare och några av de största fastighetsbolagen och fonderna i världen har redan stor nytta av deras tjänster. Detta är en möjlighet som passar väl in på vårt investeringsfokus och vi är övertygade om att det finns en stor marknadspotential för Metry”, säger Ulf Lewander, investeringsansvarig på Fairpoint Capital.

Nu vill bolaget expandera globalt. 

”Vi märker att även internationellt är det fler och fler som jobbar med hållbarhetsrapporter. Många stora fastighetsbolag och fastighetsfonder sitter i Storbritannien, så vi kommer vara aktiva där och via de bolagen samla in internationella kunder, främst i Europa”, säger Metrys kommersiella chef och medgrundare Joel Torkelsson. 

Svenska bolag ligger ändå förhållandevis rätt långt fram i utvecklingen, menar Metry.

”De ställer höga krav på insamlad data, och de förvaltar den väl. Metry, våra kunder och deras partners har en bred kunskapsbas och hög ambitionsnivå, och kommer att fortsätta vara de förebilder som den globala marknaden kan ta lärdom av”, avslutar vd:n Magnus Hornef.

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?