1515

Cervenka: ”En knarklangare som delar ut självhjälpsböcker? Var skeptisk”

Apple tar till ett nytt drag för att minska vår skärmtid, men Di:s Silicon Valley-korrespondent Andreas Cervenka är skeptisk. I veckans avsnitt av Digitalpodden avhandlas också Salesforeces egen frälsare Marc Benioff och bluffbolaget Theranos.

Digitalpodden

Turerna kring bluffbolaget Theranos har fått hela Silicon Valley att ompröva sin filosofi, menar Di:s Silicon Valley-korrespondent Andreas Cervenka. Grundaren Elizabeth Holmes tog in många miljarder i riskkapital men behöll ändå 99,7 procent av rösterna i bolaget.

”Det finns en personkult i Silicon Valley som är väldigt stark. Hon ville bli en ny Steve Jobs. Nu börjar tongångarna ändras till att det är farligt med den här typen av personkult. Att ge grundarna röststarka aktier är väldigt vanligt, till exempel även i Spotifys fall, men har alltmer börjat ifrågasättas som upplägg”, säger han i Digitalpodden.

På andra sidan spektrat av entreprenörer i kiseldalen finns mjukvarubolaget Salesforeces grundare Marc Benioff. Han har en filosofi om att en procent av aktiekapitalet, en procent av de anställdas tid och en procent av produkterna ska gå tillbaka till samhället och välgörenhet. Andreas Cervenka har nyligen intervjuat Benioff och pekar ut honom som ett framtida politikerämne i USA.

”Han har en annorlunda profil än många andra i Silicon Valley och blivit en stark kritiker till andra företag. Bland annat har Benioff kallat Facebook för vår tids cigaretter”, säger Andreas Cervenka.

Sist men inte minst avhandlar Digitalpodden techjätten Apples nya drag för att minska vår skärmtid. Bolaget lanserar bland annat ett verktyg som hjälper till att sätta gränser för hur mycket tid man kan lägga på vissa appar.

”Experter har varnat för hälsoproblemen i flera år, men det var först när investerarna började bli oroliga som de agerade. Samtidigt som man pratar om att sätta gränser lanserar Apple nya funktioner som vill öka vår skärmtid. Det är litegrann som en knarklangare som delar ut självhjälpsböcker. Var skeptisk”, säger Andreas Cervenka i Digitalpodden.

Lyssna på veckans avsnitt här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/cervenka-enknarklangaresomdelarutsjalvhjalpsbocker-varskeptisk-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?