1515

Cdon-veteran investerar i leveranslådor

Tillsammans med Apoteas och Ryska Postens grundare investerar den förre Cdon-vd:n Paul Fischbein i Instabox. Leveransbolaget tar in sammanlagt 6 miljoner kronor för att kunna sätta ut fler boxar.

Den förre Cdon-vd:n Paul Fischbein investerar i Stockholmsbolaget Instabox.
Den förre Cdon-vd:n Paul Fischbein investerar i Stockholmsbolaget Instabox.Foto:Claes-Göran Flinck

E-handeln fortsätter att öka i omsättning. Samtidigt har utlämningsställen både svårt att ha plats med alla paket och kunder måste anpassa sig till deras öppettider. Branschen är i behov av nya lösningar.

Instabox, som satsar på leveranser till smarta skåp, är en sådan.

Läs även: Instabox lanserar gratis snabbleverans

Skåpen placeras ut hos handlare med generösa öppettider, i Instabox fall på Pressbyrån och 7-Eleven, till vilka varorna levereras. Kunden kan sedan öppna den box där den beställda varan ligger med en personlig kod. Genom att leverera till en låda istället för att åka hem till folk sparar budbolagen tid.

Foto: Privat

Instabox-gänget drog igång sin verksamhet under 2015. Från vänster: Anton Björklund, Johan Lundin (medgrundare), Sebastian Åkerblad, Joseph Badran (medgrundare), Alexis Priftis (medgrundare), Staffan Gabrielsson (medgrundare) och Albin Adolfsson. Foto: Privat.

Instabox lanserade sin tjänst för ett år sedan och har nu 15 skåp utplacerade i centrala Stockholm. För att fortsätta växa tar man in 6 miljoner kronor av bland andra Apoteas och Adlibris grundare Pär Svärdson, Ryska Postens grundare Daniel Pilotti och Cdon:s förre vd Paul Fischbein.

”Det är framförallt två saker som ligger bakom mitt intresse för Instabox. För det första tror jag på modellen och affärsplanen. För det andra tror jag jättemycket på grundarteamet med Alexis Priftis och Johan Lundin”, säger Paul Fischbein.

Läs även: Ryska Posten-grundare köper aktier i Klarna

”Det är förstås superkul att få in delägare av den kalibern. Utöver att vi är smickrade och glada så ser vi det också som en bekräftelse av vår modell och hoppas kunna dra nytta av deras kunskap och erfarenhet”, säger Instabox vd och medgrundare Alexis Priftis.

Instabox har med den senaste finansieringsrundan inräknad tagit in närmare 9 Mkr totalt ska nu investera i att förbättra sin affärsmodell och öka antalet boxar.

”Strax över hälften av kapitalet kommer att behövas för att sätta ut mer plåt. Resten är för att kunna ha ett team som kan åtgärda alla de saker som behöver göras.”

Även om vårt användarantal växer väldigt fint måste vi skaffa fler e-handelskunder och visa varför det är relevant för dem också.

Bolaget planerar att ha 30–40 skåp utplacerade i Stockholm före årsskiftet och Alexis Priftis tror att bolaget kommer att behöva ta in ytterligare kapital om ett år. 

”Men till dess har vi mycket att bevisa. Även om vårt användarantal växer väldigt fint måste vi skaffa fler e-handelskunder och visa varför det är relevant för dem också. Det är vår stora utmaning framöver.”


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?