1515

”Cause I'm an impacter, yes I am”

Som en stagedive ut i en publik av 40- och 50-åringar. 2019 blev året då ordet ”impact” slog igenom på bred front vid Åre Business Forum, skriver Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Omkring 800 personer deltog i Åre Business Forum på Copperhill. Nytt för i år var att vi parallellt anordnande Impact Summit där vi lyfte hur fram investeringar i så kallade ”impact-bolag”, det vill säga bolag vars affärsidé handlar lika mycket om att lösa samhällsproblem som att tjäna pengar.

På vår scen hade vi bland andra Klarnagrundaren Niklas Adalberth som har växt fram som Sveriges främsta impact-investerare med hans Norrsken. Stiftelsen utbildade den stundvis förvirrade Åre-publiken när de under torsdagen listade 100 impact-bolag som ska vara med och rädda världen.

Klarnamiljardären Niklas Adalberth.
Klarnamiljardären Niklas Adalberth.Foto:Jack Mikrut

Niklas Adalberth har personligen lagt in cirka 700 miljoner kronor i Norrsken. Han kan tänkas investera ännu mer i detta framöver, upp till två miljarder sammanlagt. Han har också lockat en rad andra techmiljardärer till sin fond, bland andra Daniel Wellington-grundaren Filip Tysander, Mojangs medgundare Carl Manneh och Sebastian Knutsson från King.

Läs mer: God för 2 miljarder – kan satsa allt på ”impact” 

Det blev ett spännande samtal med honom på scenen tillsammans med Google-chefen Anna Wikland. Niklas ger ett ödmjukt intryck när man pratar med honom. Men skenet bedrar något – det finns anledningar till att han var med och skapade framgångarna till betalbolaget Klarna som nu värderas till minst 20 miljarder kronor.

Det sägs från flera håll att han är en hård förhandlare. När man tror att man är klar så finns det ofta något mer som ska in innan Niklas är nöjd. I en jämförelse med medgrundaren till Klarna, ”visionären” Sebastian Siemiatkowski, så har han lyfts fram som ”doern”, den som får saker att hända.

Se intervjun från Impact Summit här: Snabbväxarna som ska göra världen bättre 

Vi gjorde också Impact Summit i samarbete med Google och det märks vilket engagemang chefen Anna Wikland har i frågan. Google i Sverige satsar också på hur teknisk utbildning kan förbättra världen och samtidigt skapa nya jobb. Sedan 2015 har techjätten, med sin satsning Digitalakademin, hjälpt 36 000 vanliga svenskar stärka sin digitala kompetens genom olika kurser. Nu tar Google steget vidare med en gigantisk trailer som de turnerar runt med utbildningar i Sverige. 

Läs mer: Svenska Googlechefen om EU:s länkskatt: Bättre än befarat

Trailern var med i Åre. Men den var så stor och tung att den fastnade i den snöiga backen upp till Copperhill. Enligt uppgift fick man använda en lastbilsbärgare för att få upp den hit.

Googles Sverigechef Anna Wikland.
Googles Sverigechef Anna Wikland.Foto:Jack Mikrut

Vår chefredaktör Peter Fellman förde privata samtal i trailern med diverse högdjur, off the record. Månne är det en hint om att impact är ett av Di:s nya affärsområden. 

Efter tre dagar på scen var jag lite trög i skidbacken en som swishade förbi mig var tidigare moderatledaren Anna Kinberg Batra. Enligt ett rykte bytte hon ut sin trupp med livvakter från ett år till ett annat för att hålla hennes tempo i backen. I år verkade hon dock åka något lugnare – mellan turerna stod hon bland annat och signerade böcker i lobbyn.

Digitaliserings- och energiministern Anders Ygeman (i mitten) i samtal med Thomas Frostberg och mig på Impact-scenen i Åre.
Digitaliserings- och energiministern Anders Ygeman (i mitten) i samtal med Thomas Frostberg och mig på Impact-scenen i Åre.Foto:Jack Mikrut

Vi kunde inte låta bli att skoja lite med digitaliseringsministern Anders Ygeman på scenen. Men han skrattade gott när vi spelade ”Sound of da police” som intro (ni har väl inte missat Anders episka variant på raplåten?). Vi hoppas dock på att han tar ett ökat fokus på impact-området och kan ge en Ygemania-effekt där.

Se intervjun med Anders Ygeman om digitalisering och hållbarhet här 

Musikgruppen Teddybears uppträdde under Åre Business Forum.
Musikgruppen Teddybears uppträdde under Åre Business Forum.Foto:FREDRIK SANDBERG / TT

En av överraskningarna var på den stora festkvällen på torsdagen. Bandet Teddybears uppträdde för att fira Åre Business Forums tioårsjubileum med klassiska hitlåtar som ”Cause I'm an punkrocker, yes I am”. Framför scenen dansade näringslivstopparna och en grupp bildades av bland andra techentreprenören Bonnie Roupé, Dobermans vd Lisa Lindström och tv-drottningen Anna Bråkenhielm

”Finns det någon under 30 i publiken?”, ropade en av Teddybjörnarna en bit in i spelningen.

Det hela slutade med att en gråhårig man i 40-, 50-årsåldern togs upp på scenen och fick dansa med bandet. När han plötsligt gjorde en stagedive ut i publiken visade det sig att Åre Business Forum-folket inte var lika redo som publikhavet vid Roskildefestivalen på 90-talet. Han hamnade på golvet med en handfull personer under sig.

Att få upp Teddybears var tydligen inte en helt lätt uppgift för Åre Business Forums spindel i nätet, Anna Magnusson. Artisterna uppträder med stora björnhuvuden och de kunde inte checkas in på flyget. Nästa problem blev att de var för stora att ta som handbagage. Det var inte väntat heller att bandet hade med sig en crew på 15 personer, som plötsligt behövde sovplats på ett annars fullbokat Copperhill.

Lyssna på: Digitalpodden gästar Impact Summit i Åre 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?