1515

Cashar hem på Lundabolaget Mistbase

Hårdvarujätten ARM betalar mer än 100 miljoner kronor för Lundabolaget Mistbase. Nu planerar processortillverkaren att bygga ytterligare en utvecklingsavdelning i Lund, den här gången med fokus på IoT.

Glada delägare: Investeraren Johan Qviberg och Mincs tidigare vd Mårten Öbrink.
Glada delägare: Investeraren Johan Qviberg och Mincs tidigare vd Mårten Öbrink.

I går stod det klart att den brittiska hårdvarujättwen ARM köper Lundabolaget Mistbase. Enligt källor med insyn i processen har affären gått fort och ARM har velat säkra att man får tillgång till den teknik som Mistbase har utvecklat.

Läs mer: Brittisk hårdvarujätte slukar Lundabolag

Affären innebär att ARM tar över Mistbase teknik och personal. Ingen av parterna vill kommentera köpeskillingen, men i april förra året tog Mistbase in 4 miljoner kronor från Johan Qvibergs Qiunary (NTL), Mincs tidigare vd Mårten Öbrink (NTL), Body Trace-grundaren Andy Ketskes (NTL) och affärsängeln Anders Berglund (NTL). Då värderades bolaget till 20 miljoner kronor. 

Skåne har en vision att bli världsledande inom internet of things.

Läs mer: Johan Qviberg går in i skånskt IOT-bolag

Investeringen ser ut att ha gett en avkastning på 6-8 gånger pengarna. Enligt uppgift till Di Digital ska ARM ha belatalt mellan 120 och 150 Mkr för Mistbase. 

”Jag har inga kommentarer kring köpeskillingen, men kan konstatera att det här är vår enskilt bästa investering hittills”, säger Linus Wiebe, innovationsdirektör vid LU Holding AB som fram till affären ägde omkring 10 procent av Mistbase.

Di Digital kan också avslöja att ARM har ambitionen att skapa ett designcenter inom trådlös kommunikation i Lund. Teamet bakom Mistbase har i dag runt 15 anställda, men kommer att växa under de kommande åren.
 Foto:
Michal Stala och Magnus Midholt, grundare av Mistbase.

”Köpet gör det tydligt att Skåne har en vision att bli världsledande inom internet of things. I många affärer köper man teknik och kompetens och flyttar teamet till exempelvis Kalifornien, men här bygger man vidare på teamet på plats”, säger Linus Wiebe. 

Köpet av Mistbase är ARM:s andra uppköp i Skåne. 2008 köpte ARM Logipard, ett dotterbolag till Anoto som arbetade med videoteknologi. Sedan dess har ARM byggt upp en stark närvaro i regionen och har i dag omkring 100 anställda i Lund. Köpeskillingen då var 76 Mkr. 

ARM köptes i höstas upp av japanska SoftBank Group för 23 miljarder pund.

Mistbase grundades sommaren 2015 av Michal Stala och Magnus Midholt tillsammans med Lunds universitets holdingbolag, LU Holding AB. Michal Stala och Magnus Midholt har en bakgrund inom telekom på ST-Ericsson, Ericsson och Sony Mobile. 

Bolaget utvecklar hårdvara och mjukvara för trådlös kommunikation mellan uppkopplade enheter. Tekniken gör det möjligt för uppkopplade enheter att kommunicera med hjälp av nedskalad och billigare hårdvara som kräver små mängder datatrafik för sin kommunikation. Bland konkurrenterna som utvecklar liknande teknik finns Intel, Mediatek och Qualcomm. 

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?