1515

Carnegie-höjdare går in i student-app

Appen Shoutaway, som utvecklas av två studenter på Handelshögskolan, får ett nytillskott i styrelsen i form av Carnegies tidigare vd Thomas Eriksson.

Gustaf Hegelund och Theodor Tell, Shoutaway
Gustaf Hegelund och Theodor Tell, Shoutaway

Handels-studenterna Theodor Tell och Gustaf Hegelund blev i höstas antagna till Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab. De har utvecklat appen Shoutaway där användaren kan göra tidsbegränsade incheckningar, såkallade shouts.

Tanken är att appen ska användas för att berätta för vänkretsen var man befinner sig, till exempel för att bjuda in till en spontan middag eller after work.

Läs även: Shoutaway fick platsen hos prestigeinkubatorn

Appen släpptes för nedladdning i början av november och har nu ungefär 10 000 användare. Framförallt har den fått fäste på universitet och högskolor, säger medgrundaren Theodor Tell.

Nu får bolaget ett första kapitaltillskott på 800 000 kronor från fyra privata affärsänglar. En av dem är finanstungviktaren Thomas Eriksson, tidigare vd på Carnegie, som också tar plats i bolagets styrelse.

De övriga investerarna är den tidigare Catella-chefen Bo Pettersson, Göran Mostberg samt Lars Källholm med ett förflutet på finansbolaget UBS.  

“Jag kom i kontakt med Bo Pettersson genom en bekant. Jag tänkte att det kan väl aldrig vara fel att göra en pitch. Två veckor senare hörde han av sig och sa att han hittat ett par andra personer som var intresserade”, säger Theodor Tell.

Jag tänkte att det kan väl aldrig vara fel att göra en pitch. 

Pengarna ska gå till marknadsföring samt vidare utveckling av appen. Med 10 000 användare har bolaget den “kritiska massa” som behövs för att testa produkten, säger Theodor Tell, men det ska sägas att grundarna har en bra bit kvar till de 220 000 användare de siktar på innan 2016 är slut.

På sikt hoppas Shoutaway kunna tjäna pengar på betalda “shouts” från företag, till exempel restauranger som vill marknadsföra ett tidsbegränsat erbjudande till folk som befinner sig i närheten.

“Men fokus nu kommer att vara produktutveckling, för att säkerställa att aktiviteten bibehålls i takt med att användarbasen blir större. Affärsmodellen kommer vi att implementera därefter”, säger Gustaf Hegelund.

Någon kontorsplats behövs dock inte än. Theodor Tell och Gustaf Hegelund har kvar sina skrivbordsplatser hos SSE Business Lab fram till sommaren.

“Det beror på hur många andra som vill in, men vi räknar med att få vara kvar till juni åtminstone”, säger Gustaf Hegelund.

Läs även: Tunga namn till Handelshögskolans startupinkubator


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?