1515

Carnegie-höjdare går in i student-app

Appen Shoutaway, som utvecklas av två studenter på Handelshögskolan, får ett nytillskott i styrelsen i form av Carnegies tidigare vd Thomas Eriksson.

Gustaf Hegelund och Theodor Tell, Shoutaway
Gustaf Hegelund och Theodor Tell, Shoutaway

Handels-studenterna Theodor Tell och Gustaf Hegelund blev i höstas antagna till Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab. De har utvecklat appen Shoutaway där användaren kan göra tidsbegränsade incheckningar, såkallade shouts.

Tanken är att appen ska användas för att berätta för vänkretsen var man befinner sig, till exempel för att bjuda in till en spontan middag eller after work.

Läs även: Shoutaway fick platsen hos prestigeinkubatorn

Appen släpptes för nedladdning i början av november och har nu ungefär 10 000 användare. Framförallt har den fått fäste på universitet och högskolor, säger medgrundaren Theodor Tell.

Nu får bolaget ett första kapitaltillskott på 800 000 kronor från fyra privata affärsänglar. En av dem är finanstungviktaren Thomas Eriksson, tidigare vd på Carnegie, som också tar plats i bolagets styrelse.

De övriga investerarna är den tidigare Catella-chefen Bo Pettersson, Göran Mostberg samt Lars Källholm med ett förflutet på finansbolaget UBS.  

“Jag kom i kontakt med Bo Pettersson genom en bekant. Jag tänkte att det kan väl aldrig vara fel att göra en pitch. Två veckor senare hörde han av sig och sa att han hittat ett par andra personer som var intresserade”, säger Theodor Tell.

Jag tänkte att det kan väl aldrig vara fel att göra en pitch. 

Pengarna ska gå till marknadsföring samt vidare utveckling av appen. Med 10 000 användare har bolaget den “kritiska massa” som behövs för att testa produkten, säger Theodor Tell, men det ska sägas att grundarna har en bra bit kvar till de 220 000 användare de siktar på innan 2016 är slut.

På sikt hoppas Shoutaway kunna tjäna pengar på betalda “shouts” från företag, till exempel restauranger som vill marknadsföra ett tidsbegränsat erbjudande till folk som befinner sig i närheten.

“Men fokus nu kommer att vara produktutveckling, för att säkerställa att aktiviteten bibehålls i takt med att användarbasen blir större. Affärsmodellen kommer vi att implementera därefter”, säger Gustaf Hegelund.

Någon kontorsplats behövs dock inte än. Theodor Tell och Gustaf Hegelund har kvar sina skrivbordsplatser hos SSE Business Lab fram till sommaren.

“Det beror på hur många andra som vill in, men vi räknar med att få vara kvar till juni åtminstone”, säger Gustaf Hegelund.

Läs även: Tunga namn till Handelshögskolans startupinkubator


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?