1515

Carema-grundare satsar på begravningar på nätet

Carema-grundaren Peter Weiderman investerar i den digitala begravningsbyrån Fenix Begravning. Bolaget ska expandera i Sverige och utomlands.

Carema-grundaren Peter Weiderman.
Carema-grundaren Peter Weiderman.

Digitala begravningsbyråer är det nya svarta inom e-handeln. De senaste åren har Di Digital rapporterat om snabb tillväxt för bolag som Funera och Lavendla. 

Utvecklingen har fått marknadsledande Fonus att satsa digitalt och priset på sökordet ”begravningsbyrå” att skjuta i höjden på Google.

Läs mer: De ska digitalisera dödsannonser 

Nu utmanar ännu en digital begravningsbyrå. Bolaget heter Fenix Begravning och grundades 2014 av Charlotte Runius, med en bakgrund på private equity-jätten 3i, samt managementkonsulterna Johannes Ekblad och Mikael Novak.

Det här är en bransch som saknat transparens.

”Vi startade Fenix för att förenkla för de anhöriga och pressa priserna. Det här är en bransch som saknat transparens. Vi säljer inte på folk onödiga tjänster utan listar alla priser tydligt på vår webbsida”, förklarar Charlotte Runius, som även är bolagets vd.

Bolaget omsatte 12 miljoner kronor under räkenskapsåret som slutade den sista mars 2017. Förlusten efter finansiella poster uppgick till 1 Mkr. Den underliggande verksamheten var dock lönsam, enligt Runius. Och under innevarande verksamhetsår väntas omsättningen öka rejält.

”Vi har lyckats skapa ett koncept med hög kvalité och bra lönsamhet i Stockholm. Nu ska vi rulla ut det i resten av landet och även expandera utomlands”, säger vd Charlotte Runius.

Foto:
Webbsida för Fenix Begravning samt medgrundare och vd Charlotte Runius.

Expansionen finansieras med hjälp av en kapitalinjektion på cirka 10-15 miljoner kronor. Rundan är inte helt färdig. Klart är dock affärsängeln Peter Weiderman deltar. Han har redan gått in med 4 miljoner kronor i två tidigare rundor och går nu in med ytterligare kapital. 

”Jag investerar i Fenix eftersom jag tycker att grundarna är duktiga entreprenörer”, säger han. 

Peter Weiderman var med och grundare äldrevårdsbolaget Carema, som i dag heter Ambea och är noterat på Nasdaq Stockholm. 

”Peter Weiderman var den första affärsängel som investerade i oss. Han har hjälpt oss mycket eftersom han förstår kundgruppen. Besluten kring både äldreomsorg och begravningar styrs oftast av barnen”, säger Charlotte Runius.


Fonus dominerar marknad med låg tillväxt:
Knappt 91 000 personer avled i Sverige 2016. Det är nästan exakt lika många som året innan, enligt branschorganisationen Sveriges kyrkogårds- och krematorieförbund, Skkf. Sverige har just nu de lägsta dödstalen sedan 70-talet. 

Störst på marknaden är Fonus med en omsättning på 946 Mkr 2016. Det motsvarar närmare 40 procent av branschens totala omsättning på cirka 2,5 miljarder kronor. Fonus intäkter växte visserligen något mellan 2015 och 2016. Men vinsten på 13 Mkr övergick i en förlust på 19,5 Mkr mellan dessa år.

Fonus vd och koncernchef Mikael Åbom menar att e-handeln ökar i sektorn, men är fortfarande en mycket liten del av omsättningen. 

”Den ökade digitaliseringen i kunddialogen möter en efterfrågan och är ett oerhört viktigt sätt för Fonus att öka tillgängligheten för våra kunder och samtidigt inspirera till personliga begravningar. Vår tydliga ambition är att fortsatt utveckla koncept kring digital tillgänglighet i den nivån som våra kunder uppskattar och ser som ett mervärde”, säger han.

Tre digitala uppstickare som utmanar:

Funera (NTL

Grundades 2013 av Dennis Jillvert, tidigare affärsutvecklare på tyska Rocket Internet med Kinnevik som delägare, och Håkan Ramsin, tidigare vice vd på Bonnier och idag Funeras arbetande ordförande. Under 2016 växte nettoomsättningen med drygt 80 procent till 21 miljoner kronor.

”I år ska vi fortsätta växa, om än i något lägre takt. Vi hoppas nå breakeven nästa år”, sa Björn Beckman, ledamot Funeras styrelse och investeringsansvarig på delägaren Verdane Capital (NTL) till Di Digital i mars. 

Lavendla (NTL

Grundades 2014 och växer fort. Omsättningen ökade från en dryg miljon 2015 till 7,2 miljoner kronor 2016. Lavendla har sedan starten tagit in 8 miljoner kronor i riskkapital från The Springfield Project, vars acceleratorprogram avvecklades i mars 2017. 

Fenix Begravning

Grundades 2014 av Charlotte Runius, med en bakgrund på private equity-jätten 3i, samt managementkonsulterna Johannes Ekblad och Mikael Nowak. Bolaget omsatte 12 miljoner kronor under räkenskapsåret som slutade den sista mars 2017.

Har tagit in riskkapital från Capio-grundaren Peter Weiderman.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?