1515

Capio går in som delägare i Doctrin

Samarbetet mellan e-hälsobolaget Doctrin och Capio fördjupas. Nu går vårdjätten in som delägare i företaget.

Magnus Liungman, grundare av Doctrin.
Magnus Liungman, grundare av Doctrin.

Doctrin (NTL), som utvecklar digitala hälsoverktyg till sjukvården, har tidigare samarbetat med Capio, som bland annat har över 70 primärvårdsmottagningar i Sverige. Nu går alltså samarbetet ett steg längre, då Capio går in som delägare i Doctrin.

”Det är väldigt kul att ha en strategisk delägare som delar vår vision om den bästa sjukvården”, säger Magnus Liungman, vd för Doctrin.

Det tidigare samarbetet gick ut på att Capios patienter skulle få tillgång till Doctrins första lansering, Bättre besök, som är ett slags digitalt frågeformulär. Där kan patienter skriva in sina symptom och förväntningar inför läkarbesöket. Genom att fördjupa det strategiska samarbetet mellan företagen hoppas Doctrin kunna hjälpa den krisdrabbade sjukvården snabbare.

"Capio delar också på det vi tror på att patienter är en underutnyttjad resurs som vill vara delaktig i sin egen vård", säger han.

Hur mycket pengar Capio gått in med i företaget går varken Magnus Liungman eller vårdjätten in på.

”Vi har inte gått ut med det, men vi har förvärvat en liten del av Doctrin. Mindre än tio procent”, säger Henrik Brehmer, kommunikationschef på Capio.

Läs mer: Capio-veteran investerar i ny vårdtjänst

Anledningen till att Capio fördjupar sitt samarbete med e-hälsobolaget är för att de ser stora möjligheter för digitala lösningar inom vården. De vill nu genom delägarskapet manifestera och fördjupa samarbetet.

”Vi hoppas kunna utveckla bra lösningar för vården. Vi är väldigt glada att få jobba ihop med Doctrin. De är en spännande partner och har bra tekniklösningar”, säger Henrik Brehmer.

Med de nya investeringar hoppas Magnus Liungman att företaget kan fortsätta med sin produktutveckling och kunna utveckla nya digitala verktyg inom vården samt för att kunna snabbare kunna implemetera deras befintliga verktyg.

Läs mer: Vårdbolaget Doctrin tar in 7 miljoner

Flera samararbeten för Doctrin väntas ingås under våren med privata och offentliga vårdaktörer, enligt Doctrins pressmeddelande. Vilka samarbeten det skulle handla om vill Magnus Liungman dock inte gå in närmare på.

Bolaget är ett av flera svenska techbolag som satsar på sjukvården. Nyligen expanderade Kry (NTL), vars affärsidé är att koppla samman patienter och läkare genom videolänk, till Norge. Tidigare har de tagit in 60 miljoner kronor in i bolaget för att kunna expandera i Europa. En annan svensk konkurrent, Min doktor (NTL), har dragit in 100 miljoner kronor senaste året och över 400 miljoner kronor har investerats i digitala vårdbolag under 2016.


Fotnot: Senare under 2017 vann Doctrin Di Digitals pitchtävling i Helath Tech Pitch Day, gick vidare till Startup Tour Malmö och tog sedan hem segern vid finalen i Di Digitals Startup Tour 2017. Mer om dessa evenemang här.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?