1515

C More plockar in TV4 – utmanar Viaplay

Bonnierägda C More satsar på att bli det svenska streamingalternativet. Nu tar de in TV4 och SVT i sin innehållsportfölj.

Manfred Aronsson, vd för C More.
Manfred Aronsson, vd för C More.

Den svenska marknaden för strömmad video har exploderat de senaste åren. Netflix har tagit en ohotad ledarposition och närmar sig 900 000 prenumeranter, enligt ny statisk från analysföretaget Mediavision.

Kampen om andraplatsen är desto tuffare. Viaplay är störst men såväl HBO Nordic som C More knappar in. Bonnierägda C More har ökat antalet prenumeranter med 120 procent sedan första kvartalet 2015, att jämföra med 7 procent för Viaplay. Mediavision räknar också med att Game of Thrones ska ge HBO Nordic tillräcklig draghjälp för att passera Viaplay.

Manfred Aronsson, vd för C More, tror att tillväxten har att göra med bolagets strategi att satsa på svenskt innehåll. Till exempel avslutade C More i fjol samarbetet med Viaplay gällande Allsvenskan i fotboll så att matcherna endast går att se hos C More.

... det går att se alla EM-matcher utan avbrott på C More

”Vi verkar ha hittat en position med vårt svenska innehåll. Jämfört med Viaplay så är vi ett alternativ med fokus på svensk sport som elitserien i handboll, hockeyallsvenskan och superettan”, säger Manfred Aronsson.

C More tar nu ytterligare ett steg i att fokusera mer mot svenskt innehåll.

Läs mer: Prisad reklamoptimerare i Göteborg expanderar globalt

”Vi lägger till innehållet från TV4 och avser också att lägga till SVT. Vi gör det nu inför EM i fotboll så att det går att se alla matcher utan avbrott på C More”, säger Manfred Aronsson.

Det innebär att C More framöver kommer att sända allt TV4:s innehåll utan avbrott.

”Vi blir betallösningen för Bonnier Brodadcasting. Det innebär att vi bättre exploaterar rättigheterna som vi köper in”, säger Manfred Aronsson.

Tidigare under våren rapporterades det att Bonniers satsning på en gemensam videoplattform skrotats. Något som Manfred Aronsson bestämt nekar.

Läs mer: Bonnier dumpar Ericsson – kapar konsulter

”C More är den gemensamma videostreamingtjänsten. Det blir tydligt nu när vi lägger in TV4:s innehåll. Det som hände var att vi lämnade ett annat tekniskt spår som man arbetat på tillsammans med bland andra Ericsson”.


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?