1515

”Byggtech”-bolaget stiger på Kinaaffär

Bimobject, som erbjuder en virtuell bygglåda för byggsektorn, startar ett samriskbolag med kinesiska Jianyi Group. Närmare 110 miljoner kronor investeras. Aktien stiger på börsen.

BIMobjects vd Stefan Larsson.
BIMobjects vd Stefan Larsson.Foto:BIMobject

”Byggtech”-bolaget BIMobject meddelar under onsdagen att man tagit ett viktigt steg på den kinesiska marknaden. Detta genom ett joint venture-avtal med ett dotterbolag till Beijing Jianyi Investment Development Group (Jianyi).

Beskedet fick aktien att ta ett glädjeskutt på börsen. Vid 15-tiden hade aktiekursen stigit med 14 procent till 20,5 kronor.

Bimobject hjälper tillverkare att skapa virtuella versioner av sina produkter och lägga in dem i en visuell, så kallad BIM-databas (Building Information Modeling). Det rör sig om allt från fönster och fläktsystem till vitvaror och möbler.

Arkitekter, ingenjörer, designers och inredare kan sedan kombinera dessa i sina ritprogram och beställa dem på nätet.

Läs mer: BIMobjects vd spår digital revolution i byggsektorn

Samriskbolaget döps till Beijing International Internet Technology Limited Co (BIIT) och har redan blivit registrerat och godkänt av de kinesiska myndigheterna.

”Detta är ett stort steg för oss och det visar att vi ligger i framkant med vår teknologi. Vi är otroligt stolta över att ha rott den här första delen av affären i hamn, nu skapar vi ett potentiellt mycket starkt och effektivt partnerskap i Kina, där vår teknologi och plattform kan komma att bli centrala”, säger BIMobjects vd och grundare Stefan Larsson.

Genom samarbetet ska Jianyi och Bimobject bygga en ny gemensam molnplattform för den kinesiska marknaden. Avsikten är att Bimobject ska licensiera en del av sin teknologi till BIIT för att lägga grunden för framtida teknologisk utveckling i Kina.

Joint venture-bolaget kommer, utöver aktiekapitalet om en miljon dollar (varav Bimobject svarar för 400 000 dollar), att kapitaliseras över två år med investeringar från Jianyi på motsvarande närmare 100 miljoner kronor (12 miljoner dollar).

BIMobjects virtuella bygglåda används av byggbolag i hela världen.

”Tillsammans med Jianyi kommer vi bland annat med hjälp av deras nätverk, kontakter, investering och energi snabbt att kunna bli marknadsledande i Kina. Det ska också bli spännande att vara en del av den byggrevolution som sker i Kina. Vi kan bli en viktig part i det industriella byggandet med tillhörande e-handel”, säger vd Stefan Larsson.

Bimobject är tänkt att vara huvudleverantör av teknik, praktisk kunskap och teknisk service till BIIT genom bland annat licensiering av delar av sin teknologi och plattform.

Även efter det att BIIT blivit kapitaliserat ska Bimobject fortsatt äga 40 procent av bolaget.

Målsättningen är att BIIT inom två år skall bli marknadsledande i Kina och att bolaget, beroende på dess utveckling, skall noteras på Hong Kong-börsen.

Beijing Jianyi Investment Development Group bildades 1992 och omfattar idag verksamheter inom bygg och förvaltning, projektledning, internet-teknologi samt tillverkning och logistik.


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?