1515

”Byggtech”-bolaget stiger på Kinaaffär

Bimobject, som erbjuder en virtuell bygglåda för byggsektorn, startar ett samriskbolag med kinesiska Jianyi Group. Närmare 110 miljoner kronor investeras. Aktien stiger på börsen.

BIMobjects vd Stefan Larsson.
BIMobjects vd Stefan Larsson.Foto:BIMobject

”Byggtech”-bolaget BIMobject meddelar under onsdagen att man tagit ett viktigt steg på den kinesiska marknaden. Detta genom ett joint venture-avtal med ett dotterbolag till Beijing Jianyi Investment Development Group (Jianyi).

Beskedet fick aktien att ta ett glädjeskutt på börsen. Vid 15-tiden hade aktiekursen stigit med 14 procent till 20,5 kronor.

Bimobject hjälper tillverkare att skapa virtuella versioner av sina produkter och lägga in dem i en visuell, så kallad BIM-databas (Building Information Modeling). Det rör sig om allt från fönster och fläktsystem till vitvaror och möbler.

Arkitekter, ingenjörer, designers och inredare kan sedan kombinera dessa i sina ritprogram och beställa dem på nätet.

Läs mer: BIMobjects vd spår digital revolution i byggsektorn

Samriskbolaget döps till Beijing International Internet Technology Limited Co (BIIT) och har redan blivit registrerat och godkänt av de kinesiska myndigheterna.

”Detta är ett stort steg för oss och det visar att vi ligger i framkant med vår teknologi. Vi är otroligt stolta över att ha rott den här första delen av affären i hamn, nu skapar vi ett potentiellt mycket starkt och effektivt partnerskap i Kina, där vår teknologi och plattform kan komma att bli centrala”, säger BIMobjects vd och grundare Stefan Larsson.

Genom samarbetet ska Jianyi och Bimobject bygga en ny gemensam molnplattform för den kinesiska marknaden. Avsikten är att Bimobject ska licensiera en del av sin teknologi till BIIT för att lägga grunden för framtida teknologisk utveckling i Kina.

Joint venture-bolaget kommer, utöver aktiekapitalet om en miljon dollar (varav Bimobject svarar för 400 000 dollar), att kapitaliseras över två år med investeringar från Jianyi på motsvarande närmare 100 miljoner kronor (12 miljoner dollar).

BIMobjects virtuella bygglåda används av byggbolag i hela världen.

”Tillsammans med Jianyi kommer vi bland annat med hjälp av deras nätverk, kontakter, investering och energi snabbt att kunna bli marknadsledande i Kina. Det ska också bli spännande att vara en del av den byggrevolution som sker i Kina. Vi kan bli en viktig part i det industriella byggandet med tillhörande e-handel”, säger vd Stefan Larsson.

Bimobject är tänkt att vara huvudleverantör av teknik, praktisk kunskap och teknisk service till BIIT genom bland annat licensiering av delar av sin teknologi och plattform.

Även efter det att BIIT blivit kapitaliserat ska Bimobject fortsatt äga 40 procent av bolaget.

Målsättningen är att BIIT inom två år skall bli marknadsledande i Kina och att bolaget, beroende på dess utveckling, skall noteras på Hong Kong-börsen.

Beijing Jianyi Investment Development Group bildades 1992 och omfattar idag verksamheter inom bygg och förvaltning, projektledning, internet-teknologi samt tillverkning och logistik.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?