1515
Annons

Bygger in psykoterapin i vardagen – lockar näringslivstoppar

Den digitala psykoterapi-tjänsten Ahum tar kapital från bland annat Per Granath och Michael Wolf. ”Vi vill att terapi ska vara en del av vardagen och att samtalet ska pågå hela tiden – digitalt, i telefon, via chat, ensam i hemmet eller på plats hos terapeuten”, säger Ahums vd Allireza Aromäki Ghahremani. 

Allireza Aromäki Ghahremani tillträdde som vd för Ahum i juli i år.
Allireza Aromäki Ghahremani tillträdde som vd för Ahum i juli i år.

Ahum erbjuder psykologer en fullservice plattform samt klienter att behandla för de som behöver det. Sedan Allireza Aromäki Ghahremani tillträdde som vd i somras har företaget fått två stora försäkringsbolag som kunder, med ett tredje på ingång. Målet är nu att inom 12-18 månader kunna öppna upp tjänsten i fler länder, säger Allireza Aromäki Ghahremani. 

”Det vi fått in pengar för den här investeringsrundan är mycket för att utveckla plattformen, och de närmaste 12-18 månaderna kommer att vi lägga väldigt mycket resurser på teknikutveckling och att bygga fler funktioner. Det så att plattformen i sig kan bli ‘terapeutens bästa vän’ och täcka allt som en psykolog behöver för att kunna dra igång en egen mottagning, inklusive klienter”, säger han.

Bland de nya ägarna finns Michael Wolf, tidigare koncernchef på Swedbank, och Mattias Wilkne, investerare och tidigare chef på Handelsbanken. Per Granath, som under 10 år byggde upp omsorgsbolaget Humana, är aktieägare sedan tidigare och har deltagit i nyemissionen.

Läs mer: Svenska antidepp-appen spränger miljonvallen 

Allireza Aromäki Ghahremani säger att pandemin har ökat behovet av att digitalisera terapi och utöka tillgången till psykologer. Han säger att möten mellan klienter och Ahums terapeuter tidigare framför allt bestod av fysiska träffar, då endast 5 procent av möten i juni 2019 skedde via video, medan 94 procent var fysiska möten. Men i år vände fördelningen helt – med en hisnande ökning till 82 procent videomöten i juni månad. 

”Till skillnad mot Mindler och Kry som bara är videosamtal så har våra terapeuter varit mer för att träffas live. Men det har verkligen blivit en stor skillnad under pandemin”, säger Allireza Aromäki Ghahremani. 

Ahums plattform använder sig av ”blandad terapi”, vilket är en kombination av fysiska besök och behandling digitalt. Allireza Aromäki Ghahremani säger att ett ökat behov av mer blandad terapi kräver både en plattform som kan stödja den typen av behandling, och en förflyttning av arbetssättet för terapeuter till att använda sig av fler kommunikationskanaler i terapin.

”Hittills så har ju terapi varit mycket på vårdgivarens villkor, ‘jag har tid att behandla dig mellan klockan 13 och 14'. Skillnaden kommer in när du bara kan skicka iväg ett sms eller chattmeddelande till din psykolog, eller göra en övning i mobilen. Vården ska vara på klientens villkor, inte på vårdgivarens”, säger han.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera