1515

Byggde mobiljätte i Kina – svensken tar in 438 miljoner till sitt nya bolag

För ett år sedan hoppade den svenske teknikprofilen Carl Pei av kinesiska Oneplus, som han var med och byggde upp till en gigant inom mobiltelefoni. Därefter startade han sitt eget bolag Nothing, som släppte sina första trådlösa hörlurar i augusti, och nu tar in 438 miljoner kronor i nytt kapital. Bland de nya delägarna syns Swedish House Mafia-medlemmar.

Nothings medgrundare Carl Pei och Swedish House Mafias Axwell och Ingrosso som investerat i bolaget.
Nothings medgrundare Carl Pei och Swedish House Mafias Axwell och Ingrosso som investerat i bolaget.Foto:Banfa Jawla, Thomas Johansson

Det Londonbaserade hårdvaruföretaget Nothing har fokus på att ta fram uppkopplade enheter. Första produkten från bolaget är trådlösa hörlurar Nothing Ear 1. Som tidigare medgrundare till mobiljätten Oneplus är det inte heller första gången som 32-årige Carl Pei konkurrerar med teknikjättar som Apple och Samsung. 

”Den lyckade lanseringen av vår första produkt bevisade att det finns utrymme för en ny utmanare att växa fram och ändra dagens enformiga uppsjö av produkter. Användarna förtjänar bättre produkter som är enklare att använda, tillgängliga och samtidigt ser snygga ut”, säger Carl Pei, vd och grundare av Nothing, i ett pressmeddelande.

Enligt bolaget har över 100.000 enheter med hörlurar levererats sedan lanseringen i augusti. Nu tar Nothing in kapital på 50 miljoner dollar, motsvarande 438 miljoner kronor, för att utforska och utveckla nya kategorier av produkter.

Bland de nya delägarna syns två av medlemmarna i musikgruppen Swedish House Mafia: Axwell (som egentligen heter Axel Hedfors) och Sebastian Ingrosso. Enligt uppgifter till Di Digital var även Izettle-grundaren Jacob de Geer och Aviciis tidigare manager Ash Pournori med på investeringen.

Nothing har tidigare tagit in 184 Mkr i två omgångar. Bland delägarna finns Alphabets riskkapitalgren Google Ventures, ett investerarkollektiv med Twitchs grundare Kevin Lin och Reddits vd Steve Huffman i spetsen. Svenskarna Kim Fai Kok och Zakaria Hersi från Truecaller samt Nick Dahl från Spotify är också mindre delägare i Nothing.

Läs mer: Svenske teknikprofilen kopierar succékonceptet – låter kunder köpa in sig i bolaget

Nothing har nu inlett ett samarbete med den amerikanska hårdvarujätten Qualcomm, som utvecklar teknik för bland annat mobiler och headsets. Qualcomm har också skapat rubriker i Sverige efter att det lagt bud på bilsäkerhetsföretaget Veoneer.

Samarbetet handlar om att använda Qualcomms Snapdragon-plattform med halvledarprodukter för mobila enheter till Nothings produkter.

”Sömlös uppkoppling är av största vikt för att nå vår vision om en framtid utan barriärer mellan människor och teknik”, kommenterar Carl Pei.

 


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?