1515

Byggde mobiljätte i Kina – svensken tar in 438 miljoner till sitt nya bolag

För ett år sedan hoppade den svenske teknikprofilen Carl Pei av kinesiska Oneplus, som han var med och byggde upp till en gigant inom mobiltelefoni. Därefter startade han sitt eget bolag Nothing, som släppte sina första trådlösa hörlurar i augusti, och nu tar in 438 miljoner kronor i nytt kapital. Bland de nya delägarna syns Swedish House Mafia-medlemmar.

Nothings medgrundare Carl Pei och Swedish House Mafias Axwell och Ingrosso som investerat i bolaget.
Nothings medgrundare Carl Pei och Swedish House Mafias Axwell och Ingrosso som investerat i bolaget.Foto:Banfa Jawla, Thomas Johansson

Det Londonbaserade hårdvaruföretaget Nothing har fokus på att ta fram uppkopplade enheter. Första produkten från bolaget är trådlösa hörlurar Nothing Ear 1. Som tidigare medgrundare till mobiljätten Oneplus är det inte heller första gången som 32-årige Carl Pei konkurrerar med teknikjättar som Apple och Samsung. 

”Den lyckade lanseringen av vår första produkt bevisade att det finns utrymme för en ny utmanare att växa fram och ändra dagens enformiga uppsjö av produkter. Användarna förtjänar bättre produkter som är enklare att använda, tillgängliga och samtidigt ser snygga ut”, säger Carl Pei, vd och grundare av Nothing, i ett pressmeddelande.

Enligt bolaget har över 100.000 enheter med hörlurar levererats sedan lanseringen i augusti. Nu tar Nothing in kapital på 50 miljoner dollar, motsvarande 438 miljoner kronor, för att utforska och utveckla nya kategorier av produkter.

Bland de nya delägarna syns två av medlemmarna i musikgruppen Swedish House Mafia: Axwell (som egentligen heter Axel Hedfors) och Sebastian Ingrosso. Enligt uppgifter till Di Digital var även Izettle-grundaren Jacob de Geer och Aviciis tidigare manager Ash Pournori med på investeringen.

Nothing har tidigare tagit in 184 Mkr i två omgångar. Bland delägarna finns Alphabets riskkapitalgren Google Ventures, ett investerarkollektiv med Twitchs grundare Kevin Lin och Reddits vd Steve Huffman i spetsen. Svenskarna Kim Fai Kok och Zakaria Hersi från Truecaller samt Nick Dahl från Spotify är också mindre delägare i Nothing.

Läs mer: Svenske teknikprofilen kopierar succékonceptet – låter kunder köpa in sig i bolaget

Nothing har nu inlett ett samarbete med den amerikanska hårdvarujätten Qualcomm, som utvecklar teknik för bland annat mobiler och headsets. Qualcomm har också skapat rubriker i Sverige efter att det lagt bud på bilsäkerhetsföretaget Veoneer.

Samarbetet handlar om att använda Qualcomms Snapdragon-plattform med halvledarprodukter för mobila enheter till Nothings produkter.

”Sömlös uppkoppling är av största vikt för att nå vår vision om en framtid utan barriärer mellan människor och teknik”, kommenterar Carl Pei.

 


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?