1515
Annons

Byggde miljardbolag – nu investerar de i välgörande startups

Fyra av Sveriges hetaste techprofiler går samman för att starta en gemensam fond under stiftelsen Norrskens tak. Fonden, med 300 miljoner i potten, ska investera i bolag med samhällsförbättrande ändamål. 

King-grundaren Sebastian Knutsson, Mojang-grundaren Carl Manneh och Klarna-grundaren Niklas Adalberth går tillsammans in med 270 miljoner kronor i Norrskens nya fond.
King-grundaren Sebastian Knutsson, Mojang-grundaren Carl Manneh och Klarna-grundaren Niklas Adalberth går tillsammans in med 270 miljoner kronor i Norrskens nya fond.Foto:Jesper Frisk.

Stiftelsen Norrsken Foundation (NTL) grundades 2016 av Klarna-grundaren Niklas Adalberth för att hjälpa nystartade techbolag att hitta lösningar på befintliga samhällsproblem. Sedan starten har stiftelsen investerat i en rad bolag med inriktning på integration, e-hälsa och matsvinn. 

När Norrsken nu startar sin första investeringsfond backas den av några av Sveriges största techprofiler. Fonden på 300 miljoner kronor kommer att investera i tekniska lösningar med syfte att göra världen bättre.  

”Att skapa en större fond tillsammans med några av världens bästa entreprenörer känns sjukt kul”, säger Niklas Adalberth, som går in med den största delen kapital genom sin stiftelse Norrsken.

Vi har inte tid att vänta med att lösa de utmaningar som vi står inför.

En av investarna i den nya fonden är Filip Tysander, grundare av klockmärket Daniel Wellington och även investerare i Klarna.

”Vi har inte tid att vänta med att lösa de utmaningar som vi står inför. Unga framgångsrika entreprenörer behöver inse att vi måste agera parallellt med våra företagsresor”, säger Filip Tysander i ett skriftligt meddelande.

Foto: Jack Mikrut.Filip Tysander är grundare av klockmärket Daniel Wellington. Foto: Jack Mikrut.

Även näringslivsdoldisen Carl Manneh, tidigare vd på Mojang och en av personerna bakom succéspelet Minecraft, är en av fyra investerare. I och med försäljningen av spelstudion till Microsoft för 18 miljarder kronor hösten 2014 blev de tre grundarna, Markus ”Notch” Persson, Jakob Porser och Carl Manneh, miljardärer.

”Det har gått två och ett halvt år sedan vi sålde. För mig blev det ett vakuum direkt efteråt. Sen dess har jag varit mycket med familjen och funderat över nästa steg. Jag har fått en massa förslag men inget som jag har gått igång på”, säger Carl Manneh.

Läs även: Han är hjärnan bakom Mojang-affären 

Han har hållit låg profil sedan försäljningen av Mojang men gick tidigare i maj in som styrelseledamot i appen Welcome (NTL), en digital mötesplats för nyanlända flyktingar och svenskar, som backas av Norrsken. I och med investeringen i den nya fonden kommer han att bli ännu mer aktiv i att hjälpa dess portföljbolag.

”Det här kändes helt rätt. Det här är det häftigaste som händer just nu och då vill jag engagera mig i det”, säger han.

Den andra spelmiljardären som investerar i Norrskens nya fond är Sebastian Knutsson, en av grundarna till spelstudion King som såldes till Activision Blizzard för 50 miljarder kronor 2015. 

Det här är det häftigaste som händer just nu och då vill jag engagera mig i det.

Tillsammans med övriga King-grundare driver han i dag riskkapitalbolaget Sweet Capital med fokus på mobila konsumenttjänster.

”På Sweet Capital gör vi investeringar som vi förväntar oss att tjäna pengar på. Samtidigt har vi mer pengar än vi behöver och den här fonden är en perfekt plattform för att kunna hjälpa bolag som gör gott utan krav på avkastning”, säger Sebastian Knutsson.

Läs även: Här är Sveriges 27 tech-miljardärer 

Susanna Campbell, tidigare vd på Ratos, är investeringsansvarig på Norrsken och ansvarig för fonden tillsammans med David Frykman.

”Till en början kommer vi att enbart titta på svenska bolag. Framöver kan vi även investera internationellt men då med andra partners, som exempelvis riskkapitalbolag”, säger Susanna Campbell.

Foto: Jesper Frisk.Susanna Campbell och David Frykman ansvarar för Norrskens investeringar. Foto: Jesper Frisk. 

Läs även: Norrsken anställer tunga investerare

Eventuell avkastning på investeringarna går tillbaka till Norrsken för framtida fonder, alternativt till investerarnas stiftelser. Enligt Niklas Adalberth är modellen unik.

”Jag tror att det här är den första fonden i sitt slag där investerarna inte får någon avkastning”, säger han.

”Det finns många förebilder i USA, där det finns en helt annan tradition att ge tillbaka. Det finns inte på samma sätt i Europa och vi hoppas kunna agera som förebilder.”


Mer om detta möte i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/saficksverigesinnyabitcoin-kung

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


 

Läs även: Klarna-miljardären: ”De flesta saker vi gör kommer att misslyckas”

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera