1515

”Butikshandeln har peakat”

E-handeln roffar åt sig all reell tillväxt i detaljhandeln redan i år. Det spår Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital som är storägare i nätbutiker som Boozt och Mathem.

Staffan Mörndal, partner på riskkapitalbolaget Verdane Capital.
Staffan Mörndal, partner på riskkapitalbolaget Verdane Capital.

Den snabba tillväxten inom e-handeln är på väg att förändra samhället i grunden. De närmaste åren väntas allt fler fysiska butiker stängas för gott, inte minst på mindre orter. Det menar Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital som är storägare i ett 30-tal nätbutiker som Babyshop, Royal Design, Boozt och Mathem.

”Flera hundra butiker kommer att stängas under 2017 bara i Sverige, och tusentals anställda i den fysiska handeln kommer att förlora sina jobb. Denna utveckling kommer fortsätta under många år framöver”, säger han.

Jag tror inte att den fysiska handeln växer i år.

Läs mer: Boozt och Mathem mot börsen

Vidare står han fast vid sin tidigare beskrivning av 2017 som ett brytningsår för branschen. Staffan Mörndal menar att tillväxten på nätet nu är så stark att den har hela detaljhandeln i ett skruvstäd. Butikshandeln befinner sig i ett nollsummeläge utan reell tillväxt, enligt Mörndal. Vissa butiker upplever givetvis försäljningstillväxt, men på det stora hela växer inte butikshandeln alls lägre.

”Jag tror inte att den fysiska handeln växer i år, justerat för inflation”, säger han.

Enligt den senaste så kallade E-barometern, som presenterades i förra veckan, växte e-handeln i Sverige med hela 16 procent under 2016. Detta samtidigt som butikshandeln växte med ynka 2,3 procent. Även under 2017 bedöms e-handeln vinna mark med en tillväxt på 17 procent. Det skulle i så fall innebära att e-handeln står för knappt en tiondel av detaljhandeln, som spås omsätta cirka 772 miljarder kronor i år.

”Jag tror butikshandeln kommer att krympa varje år i mer än tio års tid. E-handeln kommer utgöra cirka 30 procent av detaljhandeln redan 2025”, säger Staffan Mörndal.

Läs mer: Friluftssajten Outnorth tar in 40 miljoner från dansk mediejätte

Men hans syn delas inte helt och hållet av branschen. E-barometern ges ut av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Och deras experter har ett något annat synsätt.

Vi spår att mellan 22 000 och 42 000 jobb försvinner

”Vi tror butikshandeln växer med knappt 2 procent i år. Det är mer än inflationen i handeln, men kan landa under den generella inflationen i ekonomin”, säger Andreas Svensson, analytiker på HUI Research som ansvarar för E-barometern.

Läs mer: ”Modigt av Axfood att köpa Mat.se”

Han håller dock med Staffan Mörndal på en viktig punkt. Butiksnäringen kommer att krympa de kommande tio åren.

”Vi tror på en brytpunkt 2020, givet den offensiva utvecklingen inom näthandeln. Men allt beror på konjunkturen. En eventuell lågkonjunktur skulle driva på prismedvetenheten, vilket gynnar handeln på nätet”, säger han.

Enligt HUI jobbar cirka 177 000 svenskar bara inom sällanköpshandeln idag, det vill säga detaljhandeln exklusive dagligvaruhandeln. Många av dessa jobb väntas gå förlorade de kommande åren.

”Vi spår att mellan 22 000 och 42 000 jobb försvinner inom sällanköpshandeln fram till 2025. Vissa butiker stänger, medan andra drar ner på butikspersonalen. Ny teknik, som obemannade kassor och automatiserade lager, gör ju även butiksnäringen mer effektiv”, säger han.

Läs mer: Amazons plan: flygande lagerskepp

Den svenska e-handeln har genererat många framgångsrika bolag på senare år. Men enligt Andreas Svensson spås Sverige ändå bli en nettoförlorare på den globala trenden.

”Svenska nätbutiker är duktiga inom många smala områden. Men på sikt kommer de ändå ha svårt att hävda sig mot jättar som Amazon, Asos, Zalando, Wish och Alibaba”, säger han.

Läs mer: Så stor är Amazons dominans inom e-handeln

Staffan Mörndal håller delvis med.

”Han har en poäng. Men jag tror att svenska aktörer som Boozt, Mathem och Babyshop kommer att kunna hävda sig väl i Norden. De har ett lokalt anpassat utbud, snabba leveranser och en sajt och en service som passar lokala preferenser”, säger han.


Vinnare och förlorare på e-handelns tillväxt:

Vinnare:

  • Vissa lokala e-handelsbolag.
  • E-handelsjättar som Amazon, Zalando och Wish.
  • Jättar som Ikea och H&M som lyckas sälja egna varumärken via en kombination av fysiska butiker, nätbutikter och tjänster som installation och råd.

Förlorare:

  • Små självständiga butiker på mindre orter
  • Svenska nätbutiker och kedjor som främst säljer utbytbara globala varumärken inom breda kategorier som elektronik, mode och sport.
  • Stora delar av den övrika butiksnäringen.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?