1515

Burning Man: Världens största nätverksparty utan uppkoppling?

Under en vecka samlas tech-entusiaster, entreprenörer och fria tänkare för ett veckolångt evenemang på de torra, dammiga slätterna i Black Rock Desert, Nevada. Di Digital besöker Burning Man: en tillställning vars konst och innovation lockar typerna som normalt inte kan fungera utan sin wifi-tillgång.

För entreprenören Isabelle Edlund är Burning Man en plats som påminner henne om vad som är viktigt i livet.
För entreprenören Isabelle Edlund är Burning Man en plats som påminner henne om vad som är viktigt i livet.Foto:Elisabeth Ingvar

Med sin geografiska närhet till San Francisco är evenemanget känt för att attrahera Silicon Valleys techtoppar som Sergey Brin, Larry Page, Elon Musk och Mark Zuckerberg. Resten av besökarna är en brokig skara som på ett eller annat sätt relaterar till beteckningen ’Burner’: någon som besöker Burning Man. 

Veteran-Burners och nyblivna Burners kommer för att vara del av det här tillfälliga samhället baserat på tio principer skrivna av medgrundaren Larry Harvey. Principerna beskriver en gåvoekonomi där reklam, sponsring och handel inte accepteras. Deltagarna uppmuntras att delta hellre än att observera. Fokus ligger också på individens unika uttryck och på vikten av att ta fullt ansvar för sig själv, och inte lämna något spår efter sig. 

Allt det här tar plats i en öken som nästan dagligen blossar upp i 40 grader och där regelbundna sandstormar reducerar sikten till i princip ingenting.

Varje år tar den tillfälliga metropolen form, med infrastruktur, seminarier, föredrag och konstinstallationer. När festivalen avslutas försvinner lägret utan att lämna något fysiskt spår på den drygt 18 kvadratkilometer stora sanddynan. För 34 år sedan brändes den första mannen i trä, festivalens kännemärke, som en ritualistisk symbol för återfödelse. 

I dag är Burning Man ett globalt nätverk, såväl som en ideell förening med mellan 500 och 1000 anställda och med en årlig budget på runt 30 miljoner dollar, motsvarande drygt 270 miljoner kronor.

Robotar i alla färger, former och storlekar går omkring i Black Rock City eftersom årets tema är ”Jag, Robot”. Foto: Elisabeth Ingvar
Robotar i alla färger, former och storlekar går omkring i Black Rock City eftersom årets tema är ”Jag, Robot”. Foto: Elisabeth IngvarFoto:Elisabeth Ingvar

Vid första anblick kan det tyckas vara en osannolik plats för nätverkande och idéutformning, men många kommer hit just för att knyta kontakter, samla idéer och bygga samarbeten. 

Vi befinner oss på ett pitchmöte i en av många de kupoler som utgör bebyggelsen på Burning Man. Här cirkulerar en mikrofon bland 100 deltagare. Dundrande psykedelisk trance överröstar nästan talaren som kämpar med att hålla micken nära munnen medan fint vitt sanddamm blåser i alla riktningar. Han berättar att han utvecklat en teknik som genom DNA, ögonskanning och ansiktsigenkänning löser ett uråldrigt problem: vem pruttade? Hans pitch är en av många. 

Efter pitchen tar juryn över. Utsträckta på saccosäckar analyserar man de presenterade idéerna. En kvinna klädd som sjöjungfru räcker upp handen för att säga att hon är en faktisk riskkapitalist och listar sedan de många anledningarna till att hon aldrig skulle investera i dessa bisarra idéer. 

Läs mer: Här är nio av Stockholms hetaste techhubbar just nu 

Den svenska entreprenören Isabelle Edlund är på plats för att pitcha sin dejtingapp YouViaMe. Hon får tag i mikrofonen men blir snabbt avbruten av en jurymedlem: ”inga riktiga pitchar!”, utbrister han. 

Isabelle Edlund berättar för Di Digital om samarbetskulturen på Burning Man och varför hon kommer hit för att nätverka.

”Det är den perfekta platsen för att hitta människor att jobba med eftersom du tillåts  prova på att samarbeta – och när du försöker bygga en dusch i en häftig sandstorm så märker du snabbt vem du kommer överens med”, säger hon.

Att deltagarna kommer från världens alla hörn ser hon inte som ett problem. 

“I dag behöver vi inte bo på samma fysiska plats för att arbeta eller starta företag ihop tack vare den digitala värld vi lever i”, säger Isabelle Edlund och visar på en liten robot strax utanför kupolen som ständigt kör in i sin ägares ben.

Ute på Playan träffar vi Marcus Anzengruber, han bär en soldriven ryggsäck och cyklar på en el-cykel.

“Att åka hit tillsammans är ett oerhört bra sätt att testa en relation, särskilt för de som planerar att starta företag tillsammans. Det är en populär metod, inte bara i Silicon Valley utan också bland människor runt om i världen Jag har tagit med flera tidigare samarbetspartners till Playan”, säger han.

Läs mer: Apples nya rymdcampus – världens coolaste kontor?

Marcus grundade annonsbolaget Campanja. Efter att ha sålt bolaget 2015 arbetar han i dag som konsult och rådgivare inom bland annat VR. Han anser att potentialen för internationella samarbete som finns här är högst fördelaktig för människor inom tech.

Enligt entreprenören Marcus Anzengruber blomstrar kreativitet när pengar inte blandas in. Foto: Elisabeth Ingvar
Enligt entreprenören Marcus Anzengruber blomstrar kreativitet när pengar inte blandas in. Foto: Elisabeth IngvarFoto:Elisabeth Ingvar

”Samarbete är grunden för innovation. Du hittar okonventionella lösningar när människor från olika delar av världen och med olika bakgrund träffas. När någon från till exempel Israel, vars teknologi är känd för att vara i framkant, möter andra människor inom tech här sprids kunskap till industrier runt om i världen”, säger han.

Marcus ser också den ogästvänliga ökenmiljön som ett tillfälle att pröva olika apparater som kan vara användbara i katastrofsituationer.

PODD: Cervenka om Apple: ”En knarklangare som delar ut självhjälpsböcker" 

”När tech kraschar är det ett enormt problem, och det händer frekvent runt om i världen med jordbävningar och orkaner. Att få tag i teknik som fungerar under dessa omständigheter är angeläget”, säger han.

Att Burning Man är en värdefull plats för att knyta kontakter inom teknikvärlden är ett perspektiv som delas av kemiingenjören Anna Eliasson. Hon läser just nu en master i nanoteknologi och snubblade här över den perfekta intervjupersonen för sin uppsats.

“Jag har träffat människor jag till vardags inte hade fått chansen att träffa. Bland annat en person som jobbar med entreprenörer inom biotech-industrin och eftersom jag är mitt uppe i jakten på ett ämne att skriva om så passade det verkligen utmärkt!

Ingenjören Anna Eliasson bygger en del av ”Nordic Camp” på Burning Man. Foto: Elisabeth Ingvar
Ingenjören Anna Eliasson bygger en del av ”Nordic Camp” på Burning Man. Foto: Elisabeth IngvarFoto:Elisabeth Ingvar

Men Burning Man är inte enbart en plats för nätverkande utan en smältdegel där idéer delas och sprids. Här pågår moraliska, politiska och ekonomiska diskussioner och det står klart att techvärlden inte bara är skoj och lek för alla. Här lyfts verkliga problem inom tech i en mängd seminarier och föredrag. 

På Ideate, ett läger som samlar entreprenörer, kreatörer och teknikexperter, lyssnar vi på De Kai, en AI-professor som utvecklat grunderna för den moderna statistiska översättningsteknologi som används för Google Translate. Han håller ett föredrag om vad han kallar ”digitala skvallerbyttor”: teknologi som för vidare obevisad eller falsk information.

”Jag har varit del av ett skifte där samhället formats allt mer av AI. En konsekvens av det, som vi inte kan ignorera, är att vi skapat artificiella skvallerbyttor. En ogrundad opinion hos en minoritet kan spridas som löpeld med hjälp av modern teknik, och vi får problem med falska nyheter”

VIDEO: ”Glöm VR” – Di Digital testar miljardsatsningen Magic Leaps AR-kit 

Han ställer en rad frågor till publiken: Hur hanterar vi det här? Lägger vi alltför lätt skulden på de stora techbolagen? Och om så är fallet – är det en form av censur?”.

Väl hemma har dammet, som trängt sig in i allt vad vi är och allt vad vi äger, äntligen gett med sig och vi reflekterar över idéer, inspiration och kontakter som fötts där ute i den nu avlägsna dimensionen i öknen.

“Självklart kommer jag tillbaka. Att åka till Burning Man är som att kombinera en ledarskapsutbildning med självutveckling och få en livstids kunskap under en vecka”, säger Isabelle Edlund.

Även Marcus Anzengruber kommer att återvända nästa år men innan dess ska han delta i de regionala Burning Man-evenemang som äger rum i Norden, Afrika och Israel, och vidareutveckla samarbeten som tagit form på Playan.

”Burning Man slutar inte när festivalen slutar. Det är möten och insamlingar året om och de samarbeten som fötts där är pågående. Jag har genom Burning Man fått chansen att samarbeta med inflytelserika människor inom såväl musik och konst som inom techbranschen”, säger han.


Innehåll från CBC Investment GroupAnnons

Private Equity-bolaget som hjälper små entreprenörer att växa internationellt

Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group
Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group

CBC Investment Group har de senaste åren haft många framgångsrika investeringar som noterats för handel på Stockholmsbörsen, och fler är planerade. Men även om drömmen om att bli ett börsbolag växer hos många entreprenörer börjar relationen med CBC långt före dess. Flertalet entreprenörer kommer till CBC när ambitionen att växa behöver kapital och rådgivning. 

– För små talangfyllda företag med stor tillväxtpotential är kapital och kompetens många gånger avgörande för att ta nästa steg i utvecklingen. Här fyller vi en viktig roll på private equity-marknaden, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group.

Private equity-bolaget CBC Investment Group startade 2009 mitt under den pågående finanskrisen. Bankerna gick på knäna, nystartade små och medelstora företag fick plötsligt se sina krediter och kreditlöften förvandlas till krav på snabb återbetalning. Seriösa och talangfulla entreprenörer riskerade att kassera sina värdefulla idéer helt i onödan. För att möta behovet av stöd och kapital till entreprenörer startade Niklas Palmlöf CBC Investment Group.

– Det finns inget mer tillfredställande än att se entreprenörer växa, och då tänker jag både på deras företag och de som personer. Att följa en affärsidé med potential att växa till något enormt värdeskapande ger alla som är med på resan en rejäl kick. Nya företag startas hela tiden, vårt jobb är att välja ut de som vi tror kan växa stort och konkurrera på en internationell nivå.

Växa tillsammans med entreprenörer

CBC:s affärsidé är att växa tillsammans med entreprenörer som behöver kapital och strukturell kompetens. Innan beslut om en ny investering kan tas genomgår entreprenören en rigorös urvalsprocess som bland annat omfattar att granska affärsidé, ledning, marknad och potential. Inget lämnas åt slumpen.

– Även om urvalsprocessen är omfattande tar vi ibland beslut snabbt. Det är när vi märker att allt linjerar, från entreprenörens och ledningens kompetens och drivkraft till potentialen att växa affären och att marknadsutsikterna ser mycket goda ut. Våra investeringar ska väsentligt överstiga traditionella placeringars värdeutveckling under placeringstiden.

CBC har varit med att skapa hållbara värden i miljardklassen om man ser till börsvärdet av investeringarna. Hittills har flera investeringar introducerats för handel på börsen, de senaste är Pharmiva och Duearity och till hösten planerar ytterligare ett bolag att introduceras.

– Vi söker entreprenörer som vill växa mycket och har världsambitioner, som har en idé, teknologi eller ett patent med global potential. Alltså inte bara de som inte vill skapa en bra affär. Att börsintroduceras måste inte vara målet med resan, även om det ofta blir så, det viktigaste är att kunna realisera unika affärsidéer i stor skala vilket också kan leda till någon form av exit. 

Linjera med FN:s globala mål

Det är långt från alla företag som CBC tittar på, första filtret är att affären ska linjera med FN:s globala mål för en hållbar framtid och att verksamheten ska skapa värden som gynnar människan.

– Vi har även medfinansiärer eller medinvesterare i flera bolag, det kan vara Europeiska investeringsbanken, Almi Invest, olika affärsänglar eller nordiska venture capital-bolag. Vi har även skapat en exklusiv möjlighet för privata investerare att placera med oss, investeringar som annars är förbehållet VC bolag, stora riskkapitalbolag och andra större private equity-aktörer.

– Vi identifierar och investerar med egna medel i onoterade nordiska företag som befinner sig i en tydlig tillväxtfas. När vi sedan har skaffat oss en djupare insikt om företagets potential erbjuder vi även ett exklusivt nätverk möjligheten att bli delägare i samma företag. Detta är värdeskapande möjligheter för både entreprenören och CBC. Vi söker aktivt nya entreprenörer att hjälpa på deras tillväxtresa, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group. 

Entreprenörer som söker kapital för att växa

CBC söker främst unga, entreprenörsdrivna och innovativa företag med global inriktning som primärt är baserade i Norden och som har en affärsmodell som tydligt inbegriper ny teknik eller nya tjänstekoncept för maximerad konkurrenskraft. CBC investerar bland annat i unika, högteknologiska företag verksamma inom Cleantech, Fintech, Edtech, datasäkerhet, VAR/AR, Digital Health, Life Science med mera. CBC har dessutom en solid medlemsbas som ständigt söker nya investeringsmöjligheter. 

Kontakta CBC om ni har en bra idé och behöver kapital för att växa 

Läs mer om CBC Investment Group här 

Mer från CBC Investment Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CBC Investment Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?