1515

Burning Man: Världens största nätverksparty utan uppkoppling?

Under en vecka samlas tech-entusiaster, entreprenörer och fria tänkare för ett veckolångt evenemang på de torra, dammiga slätterna i Black Rock Desert, Nevada. Di Digital besöker Burning Man: en tillställning vars konst och innovation lockar typerna som normalt inte kan fungera utan sin wifi-tillgång.

För entreprenören Isabelle Edlund är Burning Man en plats som påminner henne om vad som är viktigt i livet.
För entreprenören Isabelle Edlund är Burning Man en plats som påminner henne om vad som är viktigt i livet.Foto:Elisabeth Ingvar

Med sin geografiska närhet till San Francisco är evenemanget känt för att attrahera Silicon Valleys techtoppar som Sergey Brin, Larry Page, Elon Musk och Mark Zuckerberg. Resten av besökarna är en brokig skara som på ett eller annat sätt relaterar till beteckningen ’Burner’: någon som besöker Burning Man. 

Veteran-Burners och nyblivna Burners kommer för att vara del av det här tillfälliga samhället baserat på tio principer skrivna av medgrundaren Larry Harvey. Principerna beskriver en gåvoekonomi där reklam, sponsring och handel inte accepteras. Deltagarna uppmuntras att delta hellre än att observera. Fokus ligger också på individens unika uttryck och på vikten av att ta fullt ansvar för sig själv, och inte lämna något spår efter sig. 

Allt det här tar plats i en öken som nästan dagligen blossar upp i 40 grader och där regelbundna sandstormar reducerar sikten till i princip ingenting.

Varje år tar den tillfälliga metropolen form, med infrastruktur, seminarier, föredrag och konstinstallationer. När festivalen avslutas försvinner lägret utan att lämna något fysiskt spår på den drygt 18 kvadratkilometer stora sanddynan. För 34 år sedan brändes den första mannen i trä, festivalens kännemärke, som en ritualistisk symbol för återfödelse. 

I dag är Burning Man ett globalt nätverk, såväl som en ideell förening med mellan 500 och 1000 anställda och med en årlig budget på runt 30 miljoner dollar, motsvarande drygt 270 miljoner kronor.

Robotar i alla färger, former och storlekar går omkring i Black Rock City eftersom årets tema är ”Jag, Robot”. Foto: Elisabeth Ingvar
Robotar i alla färger, former och storlekar går omkring i Black Rock City eftersom årets tema är ”Jag, Robot”. Foto: Elisabeth IngvarFoto:Elisabeth Ingvar

Vid första anblick kan det tyckas vara en osannolik plats för nätverkande och idéutformning, men många kommer hit just för att knyta kontakter, samla idéer och bygga samarbeten. 

Vi befinner oss på ett pitchmöte i en av många de kupoler som utgör bebyggelsen på Burning Man. Här cirkulerar en mikrofon bland 100 deltagare. Dundrande psykedelisk trance överröstar nästan talaren som kämpar med att hålla micken nära munnen medan fint vitt sanddamm blåser i alla riktningar. Han berättar att han utvecklat en teknik som genom DNA, ögonskanning och ansiktsigenkänning löser ett uråldrigt problem: vem pruttade? Hans pitch är en av många. 

Efter pitchen tar juryn över. Utsträckta på saccosäckar analyserar man de presenterade idéerna. En kvinna klädd som sjöjungfru räcker upp handen för att säga att hon är en faktisk riskkapitalist och listar sedan de många anledningarna till att hon aldrig skulle investera i dessa bisarra idéer. 

Läs mer: Här är nio av Stockholms hetaste techhubbar just nu 

Den svenska entreprenören Isabelle Edlund är på plats för att pitcha sin dejtingapp YouViaMe. Hon får tag i mikrofonen men blir snabbt avbruten av en jurymedlem: ”inga riktiga pitchar!”, utbrister han. 

Isabelle Edlund berättar för Di Digital om samarbetskulturen på Burning Man och varför hon kommer hit för att nätverka.

”Det är den perfekta platsen för att hitta människor att jobba med eftersom du tillåts  prova på att samarbeta – och när du försöker bygga en dusch i en häftig sandstorm så märker du snabbt vem du kommer överens med”, säger hon.

Att deltagarna kommer från världens alla hörn ser hon inte som ett problem. 

“I dag behöver vi inte bo på samma fysiska plats för att arbeta eller starta företag ihop tack vare den digitala värld vi lever i”, säger Isabelle Edlund och visar på en liten robot strax utanför kupolen som ständigt kör in i sin ägares ben.

Ute på Playan träffar vi Marcus Anzengruber, han bär en soldriven ryggsäck och cyklar på en el-cykel.

“Att åka hit tillsammans är ett oerhört bra sätt att testa en relation, särskilt för de som planerar att starta företag tillsammans. Det är en populär metod, inte bara i Silicon Valley utan också bland människor runt om i världen Jag har tagit med flera tidigare samarbetspartners till Playan”, säger han.

Läs mer: Apples nya rymdcampus – världens coolaste kontor?

Marcus grundade annonsbolaget Campanja. Efter att ha sålt bolaget 2015 arbetar han i dag som konsult och rådgivare inom bland annat VR. Han anser att potentialen för internationella samarbete som finns här är högst fördelaktig för människor inom tech.

Enligt entreprenören Marcus Anzengruber blomstrar kreativitet när pengar inte blandas in. Foto: Elisabeth Ingvar
Enligt entreprenören Marcus Anzengruber blomstrar kreativitet när pengar inte blandas in. Foto: Elisabeth IngvarFoto:Elisabeth Ingvar

”Samarbete är grunden för innovation. Du hittar okonventionella lösningar när människor från olika delar av världen och med olika bakgrund träffas. När någon från till exempel Israel, vars teknologi är känd för att vara i framkant, möter andra människor inom tech här sprids kunskap till industrier runt om i världen”, säger han.

Marcus ser också den ogästvänliga ökenmiljön som ett tillfälle att pröva olika apparater som kan vara användbara i katastrofsituationer.

PODD: Cervenka om Apple: ”En knarklangare som delar ut självhjälpsböcker" 

”När tech kraschar är det ett enormt problem, och det händer frekvent runt om i världen med jordbävningar och orkaner. Att få tag i teknik som fungerar under dessa omständigheter är angeläget”, säger han.

Att Burning Man är en värdefull plats för att knyta kontakter inom teknikvärlden är ett perspektiv som delas av kemiingenjören Anna Eliasson. Hon läser just nu en master i nanoteknologi och snubblade här över den perfekta intervjupersonen för sin uppsats.

“Jag har träffat människor jag till vardags inte hade fått chansen att träffa. Bland annat en person som jobbar med entreprenörer inom biotech-industrin och eftersom jag är mitt uppe i jakten på ett ämne att skriva om så passade det verkligen utmärkt!

Ingenjören Anna Eliasson bygger en del av ”Nordic Camp” på Burning Man. Foto: Elisabeth Ingvar
Ingenjören Anna Eliasson bygger en del av ”Nordic Camp” på Burning Man. Foto: Elisabeth IngvarFoto:Elisabeth Ingvar

Men Burning Man är inte enbart en plats för nätverkande utan en smältdegel där idéer delas och sprids. Här pågår moraliska, politiska och ekonomiska diskussioner och det står klart att techvärlden inte bara är skoj och lek för alla. Här lyfts verkliga problem inom tech i en mängd seminarier och föredrag. 

På Ideate, ett läger som samlar entreprenörer, kreatörer och teknikexperter, lyssnar vi på De Kai, en AI-professor som utvecklat grunderna för den moderna statistiska översättningsteknologi som används för Google Translate. Han håller ett föredrag om vad han kallar ”digitala skvallerbyttor”: teknologi som för vidare obevisad eller falsk information.

”Jag har varit del av ett skifte där samhället formats allt mer av AI. En konsekvens av det, som vi inte kan ignorera, är att vi skapat artificiella skvallerbyttor. En ogrundad opinion hos en minoritet kan spridas som löpeld med hjälp av modern teknik, och vi får problem med falska nyheter”

VIDEO: ”Glöm VR” – Di Digital testar miljardsatsningen Magic Leaps AR-kit 

Han ställer en rad frågor till publiken: Hur hanterar vi det här? Lägger vi alltför lätt skulden på de stora techbolagen? Och om så är fallet – är det en form av censur?”.

Väl hemma har dammet, som trängt sig in i allt vad vi är och allt vad vi äger, äntligen gett med sig och vi reflekterar över idéer, inspiration och kontakter som fötts där ute i den nu avlägsna dimensionen i öknen.

“Självklart kommer jag tillbaka. Att åka till Burning Man är som att kombinera en ledarskapsutbildning med självutveckling och få en livstids kunskap under en vecka”, säger Isabelle Edlund.

Även Marcus Anzengruber kommer att återvända nästa år men innan dess ska han delta i de regionala Burning Man-evenemang som äger rum i Norden, Afrika och Israel, och vidareutveckla samarbeten som tagit form på Playan.

”Burning Man slutar inte när festivalen slutar. Det är möten och insamlingar året om och de samarbeten som fötts där är pågående. Jag har genom Burning Man fått chansen att samarbeta med inflytelserika människor inom såväl musik och konst som inom techbranschen”, säger han.


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?