1515

Buffett fortsätter med oväntade drag – går in i ”svenskans” molnbolag

Det amerikanska molnbolaget Snowflake, med sin svenska toppchef Denise Persson, närmar sig börsnotering. Med på tåget är investeringsgurun Warren Buffett vars Berkshire Hathaway går in med nästan 5 miljarder kronor. 

Investerargurun Warren Buffett går in i molnbolaget Snowflake, där Denise Persson är marknadschef.
Investerargurun Warren Buffett går in i molnbolaget Snowflake, där Denise Persson är marknadschef.Foto:TT och press.

Amerikanen Warren Buffett, som nyligen fyllde 90 år, anses vara en av de mest framgångsrika investerarna genom tiderna. Hans företag Berkshire Hathaway brukar slå index och taktiken har varit att investera i sådant ”han känner till”, som till exempel Coca-Cola och Bank of America.

Buffett är annars känd för att inte anamma ny teknik – tidigare i år skrotade han sin då 12 år gamla mobiltelefon. Men på senare år har han börjat få upp ögonen för teknikbolag, bland annat är han är Apples näst största ägare med 5,7 procent av aktierna. Han har tidigare sagt om Apple att ”det troligen är det bästa bolaget jag känner till”, vilket lönat sig då aktien stigit med drygt 110 procent på ett år.

Men på sistone har hans Berkshire Hathaway även gjort en del oväntade drag. Som att häromveckan köpa 5 procent av Japans fem största exportbolag, bland annat Mitsubishi. Eller att gå in stort i ett antal finansbolag, som JP Morgan, tidigare i år.

Ännu en överraskning kom häromveckan när han investerade motsvarande 5 miljarder kronor i ett guldgruvebolag – trots att han så sent om 2018 kritiserade guldet som investering, enligt Business Insider

Men nu har Buffet fått upp ögonen för det amerikanska molnbolaget Snowflake. Det framgår av Snowflakes inskickade handlingar till amerikanska finansmyndigheten SEC inför börsnoteringen. Snowflake värderades senast i februari till 12,4 miljarder dollar, motsvarande 110 miljarder kronor, när bolaget tog in nytt kapital.

Warren Buffettt vill vid noteringen investera 550 miljoner dollar, cirka 5 miljarder kronor, i Snowflake. Med på tåget är även Salesforce, som säljer molnbaserade plattformar, med 250 miljoner dollar. 

Snowflake grundades 2012 och säljer datalagring i molnet genom prenumerationstjänster till andra företaget. Bolagets omsättning ökade med 120 procent till 133 miljoner dollar under maj–juli med en förlust på 78 miljoner dollar, enligt Business Insider.

En av toppcheferna på bolaget är svenskan Denise Persson, som ansvarar för Snowflakes globala marknadsföring.

”Det som skiljer de framgångsrika företagen i dag från de som faller bakom är att de drivs att data”, sa hon till Di Digital i en intervju i juni 2019.

Läs mer: Molnbolaget siktar mot börsen i USA – med svensk toppchef


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?