1515
Annons

Budstriden om Hemnet inne i slutfasen

Miljardstriden om bostadssajten Hemnet är i slutfasen, och de hetaste spekulanterna är mediekoncernerna Schibsted och Bonnier samt riskkapitalbolaget Nordic Capital. 

Bonnier-vd:n Tomas Franzén sägs sitta i förhandlingar om att köpa Hemnet.
Bonnier-vd:n Tomas Franzén sägs sitta i förhandlingar om att köpa Hemnet.Foto:Jesper Frisk

Dragkampen om bostadssajten Hemnet har gått in i en mer intensiv fas, uppger källor till Di. Kontakterna mellan ägare och budgivare är allt fler och konkreta förhandlingar pågår just nu om aktieöverlåtelseavtal och aktieägaravtal.
”Jag tror att vi har passerat punkten där det kanske inte blir någon affär. Ägarstrukturen kommer att förändras, men vem som köper av vem är en annan fråga”, säger en källa.

Förhandlingarna sker främst med tre budgivare. En av dem är den norska mediekoncernen Schibsted, som i maj presenterade ett bud på 1,5 miljarder kronor som redan har accepterats av två av Hemnets fyra ägare, och som i förra veckan fyllde på krigskassan med drygt 2,8 miljarder kronor i en nyemission.

De andra två är, enligt Di:s källor, den svenska mediekoncernen Bonnier, som bland annat äger Dagens industri, och riskkapitalbolaget Nordic Capital. Från Bonnier har representanter från flera koncernbolag varit närvarande vid förhandlingar, liksom Bonniers vd Tomas Franzén.

Att Bonnier och Nordic Capital är intresserade av att köpa Hemnet kunde Di avslöja redan i juni, och för ett par veckor sedan gick branschorganisationen och delägaren Mäklarsamfundet ut till vissa medlemmar och bekräftade att det pågår förhandlingar med Bonnier och Nordic Capital, uppger Di:s källor.

En viktig brytpunkt i förhandlingarna är månadsskiftet september/oktober. Då upphör exklusivitetsklausulen i det avtal som Schibsted har med de två ägare som i våras accepterade mediekoncernens bud, Swedbank och Svensk Fastighetsförmedling. Det innebär att de kan börja förhandla direkt med Bonnier och Nordic Capital, vilket det i nuläget enbart är de andra två delägarna som gör.

Men en affär kan vara klar innan dess. Eftersom det finns en hembudsklausul i det nuvarande aktieägaravtalet kan vi få se en affär där de två ägare som inte har accepterat Schibsteds bud – branschorganisationerna Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet – med kapital från Nordic Capital eller Bonnier köper den andel som mäklarföretagen Swedbank Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling vill sälja till Schibsted för totalt 750 miljoner kronor.

Samtidigt smids planer bland de mäklarföretag som endast har ett indirekt ägande i Hemnet. Bland dessa ifrågasätter många varför man skulle fortsätta annonsera på Hemnet om sajten säljs till exempelvis Schibsted.
”Vi som inte har något direktägande i Hemnet har inga avtal som förbinder oss att jobba med en sajt ägd av Schibsted. Schibsted är ett duktigt mediebolag, men det finns andra duktiga mediebolag därute. Det kan mycket väl bli så att vi som inte tjänar på det här måste hitta andra lösningar där vi får en bättre intäkt på det innehåll som vi levererar”, säger en källa.


Innehåll från Wittra Sweden ABAnnons

Ny enkel lösning för 3D-positionering förutspås revolutionera möjligheten för IoT inom bygg och fastighet

Företaget Wittra har en ny lösning för automatisk 3D-positionering av sensorer, byggd på en öppen radiostandard som förstärker erbjudandet från redan existerande stora LPWAN leverantörer som LoRa och MIOTY, via Wittras nyligen lanserade Unified Gateway.

– Nu kan alla fastighetsutvecklare accelerera utvecklingen mot smarta fastigheter genom att enkelt och snabbt installera sensorer. Det är en game-changer för hela branschen, säger Patrik Johansson, Partner & Strategic Advisor på Wittra.

I smarta fastigheter används sensorer för digitalisering och automatisering av processer för att optimera drift och skötsel men också komfort och säkerhet. Det sänker de totala kostnaderna och ökar samtidigt värdet på fastigheten.

Den här utvecklingen har dock försvårats av höga kostnader för installation och igångsättning.

Det svenska företaget Wittra har efter 10 års arbete och över 60 patent utvecklat en kommersiell lösning för 3D-positionering som gör det enklare, billigare och snabbare att göra fastigheter smarta.

– Vi kan sätta upp sensorerna i varje rum och de vet själva i vilket rum de finns. En färdig installation i en fastighet som tidigare tagit två veckor till hög kostnad görs nu på en dag till låg kostnad, säger Håkan Dackefjord, Chief Commercial Officer på Wittra.

Wittras infrastruktur öppnar för många leverantörer

Sensorernas uppgift kan enkelt ändras genom FOTA, alltså ny programvara.

– Man kan alltså byta roll på sensorn och använda den i ett annat syfte. Det gör vår lösning digitalt hållbar, säger Patrik Johansson.

Wittra jobbar med globala distributörer så som Farnell och Mouser. Det möjliggör för partners och kunder att nyttja Wittras teknologi på en stadigt växande världsmarknad för IoT.

Wittras teknik har många användningsområden, som till exempel i byggsektorn. Där kan små sensortaggar placeras på material och utrustning.

– Man kan då enkelt följa materialflödet eller snabbt hitta rätt verktyg. Det ökar effektiviteten dramatiskt. Man kan mäta framdrift och avvikelser och få en bättre överblick, avslutar Patrik Johansson.

Läs mer på: www.wittra.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wittra Sweden AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?