1515

Budbolagsvinnarens råd till andra entreprenörer: ”Ha inte en exitplan”

Instabox är en solklar vinnare på e-handelsboomen med sina röda paketskåp som blir en alltmer naturlig del i stadsbilden. I Di Digitals Startup Stories ger serieentreprenören och Instabox medgrundare Alexis Priftis tips till andra företagare, men tycker samtidigt att investerarvärlden upptäckte bolaget för sent. 

Digitalpodden

Du har säkert sett skåpen i matbutiker, allmänna garage eller kanske i bolagets egna lokaler. Här kan e-handlande kunder hämta ut varorna med hjälp av en sms-kod. 

Enligt färska siffror har bolaget nära 1 900 skåp utplacerade i Sverige, och ställer upp runt 150 skåp i veckan. Instabox satsar även på Norge och Danmark, och i maj köpte bolaget upp det holländska hemleveransbolaget Red je Pakketje. 

”Det går jättebra, men vi har mycket kvar att göra”, säger Alexis Priftis.

2015 grundade han Instabox, tillsammans med Staffan Gabrielsson och Johan Lundin. Den ursprungliga idén var riktad mot företag, som logistikbolag eller biluthyrare. Med förvaring av olika slag, som lådor, skåp och hela rum, och en mjukvara skulle kunderna få full kontroll på flödet. En biluthyrare skulle till exempel ha sina bilnycklar där för att slippa mellanledet med kunden på kontoret, och logistikbolag skulle kunna optimera flöden med mellanlastning. 

De började med e-handel, och förhandlade länge med de stora logistikbolagen. Till slut tröttnade Instabox och köpte en egen bil för expressfrakt. Kundreaktionerna var starka.

”Var tionde person ringde och frågade hur det var möjligt att paketet redan kommit fram. Vi såg att det fanns någonting som folk ville ha, sedan dess har vi ägnat all tid åt att förbättra det och göra det större.”

Instabox har i stora drag fyrdubblat omsättningen varje år sedan start. i den senaste årsredovisningen från Bolagsverket från 2019 låg omsättningen på 63 Mkr.Visst såg bolaget vissa pandemieffekter, men Alexis Priftis vill inte dra alltför stora växlar på det. Covid-19 innebar först och främst oro för verksamheten och personalens hälsa. 

”Vi såg en ökning på 30–40 procent, men växer man med 300 procent på ett år blir det en parentes i sammanhanget.”

Instabox har tunga investerarnamn i ägarlistan. 2020 gick Sven Hagströmers riskkapitalbolag Creades in, och i den senaste rundan på 750 Mkr i februari i år kom även EQT med i leken och bolaget värderas nu till runt 3 miljarder kr. Alexis Priftis tycker dock att investerare varit sena på bollen. 

”Det har tagit för lång tid. Siffrorna vi visar i dag hade vi kunnat visa för flera år sedan. Vi har varit en udda fågel – många startar nån app eller jämförelsesajt, och det är lättare att förstå och investera i bolag som inte kräver att man investerar i tusentals ton plåt. Fram tills för två år sedan har vi haft svårt att finansiera bolaget. Voi hjälpte oss i viss mån – helt plötsligt var det okej att stötta bolag som behöver köpa plåt från Kina. Jag tycker investerarna borde varit på det tidigare. Det är inget bra betyg för investerarvärlden att låta oss gå ofinansierade under så lång tid.”

Men lite självkritisk är han också. 

”Som entreprenör är det ens uppgift att få allt att fungera så vi har väl varit dåliga på att förklara också.”

Det investerarna nu ser tror Alexis Priftis är ett kostnadseffektivt och miljösmart bolag som tar marknadsandelar. Att bolagen matar in 50 paket på en och samma gång istället för att ringa på och vänta på att kunden kommer ut från duschen skapar fördelar för alla, menar han.

Det råder noteringsboom i Sverige, men en framtida börsnotering ska aldrig vara huvudsyftet för en entreprenör, tycker Alexis Priftis.

”Notering för mig handlar ju om att sprida ägarskapet, och det är fint och demokratiskt i grund och botten. Men notering är inte riktigt förenligt med entreprenörens roll, som är att brinna för någonting. Mitt råd till alla entreprenörer är att inte ha en 'exitplan'. Jobba inte med någonting om du inte vill hålla på med det i 30 år.”

Utöver konkurrensen från hemleverantörer har Instabox även konkurrens från andra postskåpbolag. Här hittar vi Kinnevik-backade Budbee, Postnord-veteranen Thomas Backtemans bolag Iboxen, och även Postnord, som under sommaren gör en storsatsning på utomhusboxar. Alexis Priftis vill dock inte ägna för mycket energi åt konkurrenterna.

 ”Jag är en tävlingsinriktad person men tävling är inte den bästa metaforen för att skapa bolag. Jag vill inte fokusera på vad andra gör utan på vad vi kan göra för att bli en bättre partner.”

Under våren har Di Digital granskat arbetsförhållandena hos de så kallade ”sista milen”-bolagen. Många av dem anlitar åkerier med tuffa villkor för chaufförerna, och kritiken från förare och facket var stor. Instabox berördes dock inte. Till skillnad från konkurrenterna har Instabox nämligen nästan uteslutande av egna anställda chaufförer, dock använder bolaget sig ibland av bemanningsbolag vid arbetstoppar.

”Vi har 1 500 anställda och jag är stolt över att vi varit så pass sjysta att de inte har negativa saker att säga om oss. Om vi har gjort någonting fel så tar vi gärna en sådan granskning och den kritiken”, säger Alexis Priftis.

 I intervjun berättar Alexis Priftis även om åren på Procter and Gamble, varför han inte ville bli matematiker och om hur en strandad apoteksrörelse ändå mynnade ut i en framgångsrik sidorörelse. 

 

Missa inte det första avsnittet av Startup Stories. Där berättar Revolution Races grundare Pernilla Nyrensten om startkapitalet på 300 000 kronor som de själva skrapade ihop, investerarna som avfärdade idén med färgglada funktionskläder som galenskap, hur de imponerade på Facebook med sin sociala medier-framgång och om de andra modebolagen i Borås som kallade dem ”fluga”.

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?