1515

Budbolaget Airmee tar in 160 miljoner – ska öppna i tio nya städer

Airmee vill med sin tekniska plattform leverera paket ända hem till kundernas dörr. Nu tar bolaget in 160 miljoner kronor från både nya och gamla ägare. ”Antalet leveranser ökade med 300 procent i fjol”, säger vd:n Julian Lee.

Airmees vd och grundare Julian Lee samt en av bolagets anslutna bilar.
Airmees vd och grundare Julian Lee samt en av bolagets anslutna bilar.Foto:Press och Jesper Frisk (Di).

Under coronapandemin har e-handeln växt kraftigt på bekostnad av de fysiska butikerna. Många konsumenter efterfrågar leveranser av sina paket ända hem till dörren, eller åtminstone till ett postfack runt hörnet.

Airmee är en aktör som siktat in sig på att lösa den sista flaskhalsen i leveranskedjan. De konkurrerar främst med Budbee och Instabox inom det segment som brukar kallas för ”last mile”, som bägge tagit in stora summor riskkapital under det senaste året.

Men Airmee vill inte vara sämre och fyller nu på sin kassa med 160 miljoner kronor. Enligt bolagets vd och medgrundare Julian Lee stängdes nyemissionen som övertecknad efter bara tre dagar.

”Det är dels existerande ägare som går in med kapital, men också ganska många nya investerare. Jag kan nog inte berätta vilka de är i dagsläget”, säger han.

På ägarlistan finns sedan tidigare riskkapitalbolagen Creades CRED A +0,85% Dagens utveckling , J12 Ventures och Alfvén & Didriksson, samt Izettle-grundarna Jacob de Geer och Magnus Nilsson.

Pengarna ska gå till produktutveckling av den tekniska plattformen, som sätter ihop åkerier med e-handlare. Airmee har inga egna anställda förare eller egna fordon.

Kapitalet ska också möjliggöra en vidare expansion. I dag finns Airmee på svenska sex orter, men planen är att etablera sig i ytterligare tio under våren.

”Vi tittar även på att etablera oss i fler länder i Norden”, säger Julian Lee.

Bolaget har stora varumärken som Apotea, Bygghemma och H&M på kundlistan.

Under 2019, bolagets senast redovisade räkenskapsår, omsatte Airmee 28 Mkr och noterade en förelseförlust om 37 Mkr.

Julian Lee vill ännu inte ge några finansiella detaljer om fjolåret, men konstaterar att tillväxten varit stark.

”Antalet leveranser ökade med 300 procent och vår egen omsättning växte också med ett antal gånger”, säger han, och fortsätter:

”Vi gick inte ut på så många nya marknader i fjol, utan växte på våra existerande orter. Kännedomen om vårt varumärke förbättrades och vi fick in många nya kunder. Det känns väldigt spännande.”

Julian Lee vill inte kommentera vad Airmee värderas till i kapitalrundan, som ännu inte har registrerats hos Bolagsverket.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?