1515

Budbolaget Airmee tar in 160 miljoner – ska öppna i tio nya städer

Airmee vill med sin tekniska plattform leverera paket ända hem till kundernas dörr. Nu tar bolaget in 160 miljoner kronor från både nya och gamla ägare. ”Antalet leveranser ökade med 300 procent i fjol”, säger vd:n Julian Lee.

Airmees vd och grundare Julian Lee samt en av bolagets anslutna bilar.
Airmees vd och grundare Julian Lee samt en av bolagets anslutna bilar.Foto:Press och Jesper Frisk (Di).

Under coronapandemin har e-handeln växt kraftigt på bekostnad av de fysiska butikerna. Många konsumenter efterfrågar leveranser av sina paket ända hem till dörren, eller åtminstone till ett postfack runt hörnet.

Airmee är en aktör som siktat in sig på att lösa den sista flaskhalsen i leveranskedjan. De konkurrerar främst med Budbee och Instabox inom det segment som brukar kallas för ”last mile”, som bägge tagit in stora summor riskkapital under det senaste året.

Men Airmee vill inte vara sämre och fyller nu på sin kassa med 160 miljoner kronor. Enligt bolagets vd och medgrundare Julian Lee stängdes nyemissionen som övertecknad efter bara tre dagar.

”Det är dels existerande ägare som går in med kapital, men också ganska många nya investerare. Jag kan nog inte berätta vilka de är i dagsläget”, säger han.

På ägarlistan finns sedan tidigare riskkapitalbolagen Creades CRED A +0,89% Dagens utveckling , J12 Ventures och Alfvén & Didriksson, samt Izettle-grundarna Jacob de Geer och Magnus Nilsson.

Pengarna ska gå till produktutveckling av den tekniska plattformen, som sätter ihop åkerier med e-handlare. Airmee har inga egna anställda förare eller egna fordon.

Kapitalet ska också möjliggöra en vidare expansion. I dag finns Airmee på svenska sex orter, men planen är att etablera sig i ytterligare tio under våren.

”Vi tittar även på att etablera oss i fler länder i Norden”, säger Julian Lee.

Bolaget har stora varumärken som Apotea, Bygghemma och H&M på kundlistan.

Under 2019, bolagets senast redovisade räkenskapsår, omsatte Airmee 28 Mkr och noterade en förelseförlust om 37 Mkr.

Julian Lee vill ännu inte ge några finansiella detaljer om fjolåret, men konstaterar att tillväxten varit stark.

”Antalet leveranser ökade med 300 procent och vår egen omsättning växte också med ett antal gånger”, säger han, och fortsätter:

”Vi gick inte ut på så många nya marknader i fjol, utan växte på våra existerande orter. Kännedomen om vårt varumärke förbättrades och vi fick in många nya kunder. Det känns väldigt spännande.”

Julian Lee vill inte kommentera vad Airmee värderas till i kapitalrundan, som ännu inte har registrerats hos Bolagsverket.


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?