1515

Budbee ska hjälpa H&M med e-handeln

H&M ska testa transportbolaget Budbee för e-handelsleveranser i Sveriges tre största städer. Det är ett bolag som delägs av H&M-gruppens investeringsverksamhet.

Karl-Johan Persson, H&M:s vd. Foto: H&M/Budbee
Karl-Johan Persson, H&M:s vd. Foto: H&M/Budbee

Klädjätten H&M ska använda startupbolaget Budbee för e-handelsleveranserna i ett testprojekt i Stockholm, Göteborg och Malmö under tre månader. Det skriver Veckans Affärer.

”H&M kommer att göra en utvärdering av projektet efter testperiodens slut och om allt går väl hoppa vi naturligtvis kunna bli permanent leverantör åt dem”, säger Fredrik Hamilton som är grundare och vd på Budbee till tidningen.

En intressant detalj i sammanhanget är att H&M:s vd Karl-Johan Persson genom bolaget 41:an invest tidigare var delägare i Budbee. Så sent som i januari år deltog han i en nyemission på totalt 29 miljoner kronor. Men nu har Karl-Johan Perssons privata ägande övertagits av H&M Co:Lab, som är H&M-gruppens investeringsverksamhet.

Läs mer: Tunga techprofiler går in i Budbee

Stockholmsbolaget Budbee lanserade sin transporttjänst 2015 och har idag omkring 100 kunder. Bolaget har tagit fram en marknadsplats som knyter samman distributionsfirmor med bolag som behöver få sina varor levererade till konsumenter.

Budbee har varken fordon eller anställda chaufförer, utan sköter kundtjänst och trafikledning.

I H&M:s rapport från det tredje kvartalet framgick det att klädjättens vinst pressas av digitaliseringen av modebranschen.

Läs även: H&M flaggar för nya nätexklusiva märken

Samtidigt växer den egna e-handeln, på vissa marknaden står den för upp till 30 procent av försäljningen. Men tillväxten är inte tillräcklig snabb för att kompensera att butikerna på vissa marknader får färre kunder.

I ägarlistan för Budbee finns förutom H&M Co:Lab även bland annat Klarnas båda medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Victor Jacobsson samt TAT-grundaren Hampus Jakobsson.

Läs mer: E-handeln pressar H&M


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?