1515

Bubbleroom gör comeback med nya vd:n - växer med vinst och sneglar på börsen

Nätbutiken Bubbleroom gör comeback. Två år efter vd-bytet växer bolaget, visar vinst och funderar på en eventuell börsnotering.

Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko.
Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko.

En krokig väg till framgång. Så kan man beskriva nätbutiken Bubblerooms resa. 

Bolaget startades redan 2005 av Svante Tegnér, som tidigare var entreprenör i tidsskriftsektorn. Och under en tid var Borås-bolaget en av Sveriges största modebutiker på nätet.

Tillväxten var stark de tidiga åren, men planade ut efter 7-8 år. Mellan 2013 och 2015 pendlade omsättningen mellan 122 och 125 Mkr per år. Under denna period överraskade vd:n Svante Tegner med att öppna fem butiker i Stockholm och Göteborg. 

Men strategin hamnade på skam. Förlusterna hopade sig och 2015 bytte styrelsen strategi. Ville Kangasmuukko rekryterades för att ersätta grundaren Svante Tegner på vd-posten och vända bolaget. Han hade då jobbat på H&M i tio år, varav de sista åren som affärsutvecklingschef på modejättens onlinesatsningar. 

”Stora konkurrenter hade tagit sig in på marknaden, det var priskrig och vart fjärde paket kom från utlandet”, minns han. 

Ihop med styrelsen etablerade Ville Kangasmuukko en tvåårsplan. Man stängde butikerna och renodlade affären.

"Vår nya strategi gick ut på att nå en smalare målgrupp och slopa herrkläderna. Nu siktar vi på att vara nummer ett på festmode för kvinnor. Vi såg ganska snabbt att det gav resultat”, säger han.

För att hitta rätt sortiment jobbade bolaget målmedvetet med att delegera ner ansvaret för inköp i organisationen. 

”Vi ville inte vara toppstyrda och vi ville inte tappa tid. Resultatet blev en slags trial and error-kultur där man prövar sig fram vad gäller sortimentet och sajt-utveckling. Vi har lyckats driva försäljningen via influencers”, säger Ville Kangasmuukko.

Satsningen har lyckats. I fjol ökade omsättningen med 55 procent till 202 Mkr i Norden, enligt bolaget. Resultatet uppgick till 9 Mkr, att jämföra med en förlust på 20 Mkr året innan.

”Det var ett rekordår för oss. 2017 var ett kvitto på att den nya strategin fungerar. Jag tror vi växer med över 50 procent i år, med bibehållen lönsamhet”, säger Ville Kangasmuukko. 

Han menar att lönsam tillväxt är avgörande för att Bubbleroom ska kunna investera i sin egen framtid.

"Vi behöver stärka kunderbjudandet generellt. Bland annat behöver vi förbättra sortiment, kundupplevelsen på sajten och investera i logistik för att säkerställa kortare ledtider till kund. Slutligen tittar vi på investeringar inom artificiell intelligens för bildsök.”

Ett möjligt hot är Amazon som spås lansera sin nätbutik i Sverige under 2018.

"Enligt mina källor kommer de till Sverige under andra kvartalet i år. Vi kan inte konkurera på pris eller bredd. Så det är kundupplevelsen vi måste jobba med”, säger vd Ville Kangasmuukko.

Läs mer: Experterna: ”Amazon rekryterar – ska lansera i Sverige under våren” 

Bubbleroom är sedan 2008 ett helägt dotterbolag inom Consortio Fashion Group AB, som ägs av en grupp entreprenörer med Paul Källenius i spetsen. Enligt Di Digitals uppgifter funderar ägarna på att notera bolaget någon gång de kommande åren.

Freddy Sobin, vd för Bubblerooms moderbolag Consortio Fashion Group, tonar ner ryktet men bekräftar att frågan kommit upp.

”Ägargruppen har från tid till annan fört dialoger om olika strategiska möjligheter för såväl koncernen som helhet som enskilda dotterbolag. Men i dagsläget finns det dock inga konkreta planer på att börsnotera Bubbleroom under 2018”, säger han.

Läs mer: Bygghemma bekräftar börsintroduktion i mars 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?