1515

Bubbleroom gör comeback med nya vd:n - växer med vinst och sneglar på börsen

Nätbutiken Bubbleroom gör comeback. Två år efter vd-bytet växer bolaget, visar vinst och funderar på en eventuell börsnotering.

Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko.
Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko.

En krokig väg till framgång. Så kan man beskriva nätbutiken Bubblerooms resa. 

Bolaget startades redan 2005 av Svante Tegnér, som tidigare var entreprenör i tidsskriftsektorn. Och under en tid var Borås-bolaget en av Sveriges största modebutiker på nätet.

Tillväxten var stark de tidiga åren, men planade ut efter 7-8 år. Mellan 2013 och 2015 pendlade omsättningen mellan 122 och 125 Mkr per år. Under denna period överraskade vd:n Svante Tegner med att öppna fem butiker i Stockholm och Göteborg. 

Men strategin hamnade på skam. Förlusterna hopade sig och 2015 bytte styrelsen strategi. Ville Kangasmuukko rekryterades för att ersätta grundaren Svante Tegner på vd-posten och vända bolaget. Han hade då jobbat på H&M i tio år, varav de sista åren som affärsutvecklingschef på modejättens onlinesatsningar. 

”Stora konkurrenter hade tagit sig in på marknaden, det var priskrig och vart fjärde paket kom från utlandet”, minns han. 

Ihop med styrelsen etablerade Ville Kangasmuukko en tvåårsplan. Man stängde butikerna och renodlade affären.

"Vår nya strategi gick ut på att nå en smalare målgrupp och slopa herrkläderna. Nu siktar vi på att vara nummer ett på festmode för kvinnor. Vi såg ganska snabbt att det gav resultat”, säger han.

För att hitta rätt sortiment jobbade bolaget målmedvetet med att delegera ner ansvaret för inköp i organisationen. 

”Vi ville inte vara toppstyrda och vi ville inte tappa tid. Resultatet blev en slags trial and error-kultur där man prövar sig fram vad gäller sortimentet och sajt-utveckling. Vi har lyckats driva försäljningen via influencers”, säger Ville Kangasmuukko.

Satsningen har lyckats. I fjol ökade omsättningen med 55 procent till 202 Mkr i Norden, enligt bolaget. Resultatet uppgick till 9 Mkr, att jämföra med en förlust på 20 Mkr året innan.

”Det var ett rekordår för oss. 2017 var ett kvitto på att den nya strategin fungerar. Jag tror vi växer med över 50 procent i år, med bibehållen lönsamhet”, säger Ville Kangasmuukko. 

Han menar att lönsam tillväxt är avgörande för att Bubbleroom ska kunna investera i sin egen framtid.

"Vi behöver stärka kunderbjudandet generellt. Bland annat behöver vi förbättra sortiment, kundupplevelsen på sajten och investera i logistik för att säkerställa kortare ledtider till kund. Slutligen tittar vi på investeringar inom artificiell intelligens för bildsök.”

Ett möjligt hot är Amazon som spås lansera sin nätbutik i Sverige under 2018.

"Enligt mina källor kommer de till Sverige under andra kvartalet i år. Vi kan inte konkurera på pris eller bredd. Så det är kundupplevelsen vi måste jobba med”, säger vd Ville Kangasmuukko.

Läs mer: Experterna: ”Amazon rekryterar – ska lansera i Sverige under våren” 

Bubbleroom är sedan 2008 ett helägt dotterbolag inom Consortio Fashion Group AB, som ägs av en grupp entreprenörer med Paul Källenius i spetsen. Enligt Di Digitals uppgifter funderar ägarna på att notera bolaget någon gång de kommande åren.

Freddy Sobin, vd för Bubblerooms moderbolag Consortio Fashion Group, tonar ner ryktet men bekräftar att frågan kommit upp.

”Ägargruppen har från tid till annan fört dialoger om olika strategiska möjligheter för såväl koncernen som helhet som enskilda dotterbolag. Men i dagsläget finns det dock inga konkreta planer på att börsnotera Bubbleroom under 2018”, säger han.

Läs mer: Bygghemma bekräftar börsintroduktion i mars 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?