1515
Annons

Bröllopsyra efter pandemin lyfter Bubbleroom

Det råder feststämning i Sverige när pandemin klingar av. Efterfrågan på festklänningar har aldrig varit så stor hos nynoterade Bubbleroom, som ökar omsättningen under kvartalet.

”Vi ser en jättestor bröllopsboom just nu”, säger vd:n Ville Kangasmuukko Nordström.

Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko Nordström.
Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko Nordström.Foto:Montage

E-handlaren Bubbleroom klev minst sagt in i pandemin som förlorare. Med en stark tillväxt de senaste åren står 2020 ut som det år då omsättningen minskade. Det är inte så konstigt: Bolaget har fram till nu varit förknippat med festkläder, en genre som tagit stryk när social distansering rekommenderats. 

För att dämpa fallet har Bubbleroom även börjat sälja vardagskläder, något som visat sig vara ett lyckokast. När bolaget nu redovisar korten för andra gången som noterade på First North står det klart att både omsättning och bruttomarginal ökar. 

”Vi är glada över en fortsatt stark tillväxt på 30 procent, och att det inte sker genom kampanjer eller reducerade priser. Det ger oss en jättefin position framåt”, säger Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko Nordström.  

En stor del av tillväxten drivs enligt vd:n av försäljning av bröllops-, tärn- och bröllopsgästklänningar. Han vill dock inte ge någon exakt siffra för hur mycket försäljningen av dessa kategorier ökar.

”Vi ser en jättestor bröllopsboom just nu. En stor del av tillväxten drivs av festklänningar, som är den produkt som vi tappade under pandemin. Som produkt har den här kategorin också högre bruttomarginal än övriga kategorier”, säger han och fortsätter: 

”Vi kan bara konstatera att så här mycket festklänningar sålde vi inte ens innan pandemin. Det är helt klart en bröllopsyra.” 

Men med det nya fokuset på vardagskläder är planen även att fortsätta fokusera på detta segment. Genom att bredda produktutbudet har Bubbleroom ökat kundfrekvensen. 

Men på resultatraden är siffrorna fortfarande röda. När bolaget redovisade det fjärde kvartalet 2021 hade rörelseresultatet vänt till förlust, jämfört med föregående period. Under årets första kvartal skrivs förlusten till 4,3 miljoner kronor. 

”Det är vanligt inom retail att det första kvartalet är olönsamt. Det beror bland annat på julrean och är det kvartal som brukar ha lägst försäljningsvolym”, säger Ville Kangasmuukko Nordström. 

Läs mer: Festliga modebutiken till First North: ”Vi är nummer ett i Norden” 

 


Innehåll från PaypalAnnons

PayPal fortsätter satsa på Sverige efter Zettleköpet – Därför ska du jobba här

Det finns många anledningar till att PayPal investerar i Sverige och ännu fler anledningar att ansluta sig till Stockholmskontoret för att arbeta med framtidens teknologi, enligt Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.

Fyra år efter köpet av Zettle fortsätter PayPal att satsa på Stockholm för att utveckla sömlösa betallösningar som används av allt fler bolag och kunder världen runt.

Varför satsar PayPal på Sverige?

–  Zettle hade inte kunnat skapas på någon annan plats. Vi hade följt dem i flera år innan uppköpet och visste hur mycket talang som fanns i bolaget. Visst var vi ute efter Zettles briljanta tekniska lösningar, men också efter den kultur som låg bakom. Det gör det helt naturligt att fortsätta satsa här i Stockholm, säger Jonas.

PayPal finns i 200 länder med 429 miljoner användarkonton och har över 30 000 anställda på fler än 50 kontor i fler än 30 länder. 

Vad är det som utmärker Sverige som teknikland?

– Det finns duktiga utvecklare över hela världen, men i Sverige finns det kunskap som är kopplad till mer än kod. Här finns en bredare förståelse för utveckling där design, användarvänlighet och andra kompetenser spelar stor roll. Man förstår helheten i det problem som ska lösas, hur kundupplevelsen blir så bra som möjligt, vilket Zettle har varit ett klockrent exempel på ända sedan starten.

Det pågår en konstant rekrytering i Sverige från PayPals sida och bolaget har nyligen börjat välkomna medarbetarna till det nya kontoret på Regeringsgatan mitt i centrala Stockholm för att arbeta enligt en hybridmodell där de jobbar både på kontoret och distans.

Varför ska man söka sig till PayPal i Sverige?

– Här får du den perfekta kombinationen av en svensk, öppen arbetskultur där man uppmuntras att ta egna initiativ och en internationell, kulturell mångfald som de flesta bolag bara kan drömma om - vi har nog ett hundratal nationaliteter representerade. Tillsammans med de otroliga förmåner du får ta del av redan som nyanställd blir det en fantastisk arbetsplats.

PayPal arbetar med en rad olika förmåner för sina medarbetare, dels för att säkra deras ekonomiska trygghet men även för det fysiska och psykiska välmåendet. Anställda erbjuds bland annat en månads extra betald ledighet vart femte år för att helt logga ut från den digitala världen och reflektera över sina karriärsambitioner. Jonas har själv precis kommit hem från fyra veckors bergsklättring i Nepal men det är inte förmånerna utan framför allt att få jobba med den absolut senaste teknologin och framtiden som han lockas av.  

– Oavsett vilken funktion du har så arbetar du i vissa delar med forskning och att tänka långsiktigt. På ett lönsamt bolag av den här storleken, som fokuserar på avancerad teknologi, arbetar du med det nyupptäckta - det handlar hela tiden om trender och framtida trender. Våra hack weeks är ett bra exempel. Utvecklarveckor som hålls flera gånger om året där alla bolagets funktioner ingår i olika team. Vi använder den senaste teknologin för att på sju dagar utveckla innovationer så långt att de, i vissa fall, kan tas direkt till marknaden. 

Läs mer här 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?