1515

Bröderna säljer affischbutiken till konkurrenten – skapar grupp med miljardomsättning

Bröderna Tobias och Oskar Renlund säljer skapelsen affischbutiken Poster Store till konkurrenten Desenio för att tillsammans skapa en designgrupp med miljardomsättning. ”Vi hjälper människor att skapa vackra hem och går i samma tradition som Ikea gjort för möbelindustrin och H&M för modeindustrin”, säger Desenios vd Fredrik Palm. 

Bröderna Tobias och Oskar Renlund startade företaget Poster Store i Oskars enrummare.
Bröderna Tobias och Oskar Renlund startade företaget Poster Store i Oskars enrummare.

Uppköparen Desenio ser stora tillväxtfördelar med affären, och räknar med att den nya gruppen kommer nå en omsättning på 1 miljard. Bolagen kommer dock fortsatt drivas separat och Poster Store-bröderna fortsätter som delägare. Storägare blir riskkapitalbolaget Verdane, Desenios grundare Helena och Martin Blomqvist, vd:n Fredrik Palm, styrelseordföranden tillika Let's Deal-grundaren Alexander Hars och Jakob Tolleryd, entreprenören bakom Compricer och partner på Verdane. 

”Båda bolagen växer bra och det vill vi att de ska fortsätta göra med respektive varumärke. Tanken är att vi tillsammans genom att dela erfarenheter ska växa ännu snabbare. Över tid finns det synergier som vi kan realiasera men det kommer utkristallisera sig längst vägen”, säger Desenios vd Fredrik Palm.

För Poster Stores vd Tobias Renlund är det här bara början av resan. 

”Vi är fortfarande i början av att förverkliga vår vision. Storlek ger trygghet och stabilitet. Vi såg en strategisk partner som kan ge oss mer data och stötta oss ”, säger Tobias Renlund.

Oskar deltog i designtävlingar som 12-åring

Tobias och Oskar Renlund startade posterverksamheten i Oskars enrumslägenhet i Stockholm 2014. 

”Oskar deltog i designtävlingar som 12-åring och designade våra första posters då han inte hittade de affischer han ville ha”, säger bolagets vd Tobias Renlund. 

Bröderna har alltid haft en gemensam dröm om att driva ett framgångsrikt företag, och gick in 50/50 i bolaget.  

”Vi var helt chockerade av de första ordnarna - att det fanns några andra som tyckte det var snyggt. Oskar brukade skicka ett sms till mig efter varje inkommen beställning”, fortsätter Tobias Renlund. 

Under 2016 började Poster Store ta fart på riktigt och 2019 hade bolaget en omsättning på över 90 miljoner kronor. Tillväxten har rullat på även 2020, då bolaget gått från närmare 40 till 100 anställda

”Det började så litet som det bara kan, i en enrummare, och har lärt oss allting själva. Sedan har vi hittat drivna människor som vi lärt upp och sedan blivit bättre än oss själva”, säger Tobias Renlund ödmjukt. 

Desenios vd Fredrik Palm: ”Vi hjälper människor att skapa vackra hem och går i samma tradition som Ikea gjort för möbelindustrin och H&M för modeindustrin”.
Desenios vd Fredrik Palm: ”Vi hjälper människor att skapa vackra hem och går i samma tradition som Ikea gjort för möbelindustrin och H&M för modeindustrin”.Foto:Joey Abrait, Joey Abrait, Joey Abrait, Joey Abrait

Uppvaktaren Desenio har mellan 2015 och 2019 tjugofemfaldigat försäljningen från 24 miljoner kronor till 607 Mkr. 2018 blev Desenio med en marginal på 28 procent rankad som Sveriges mest lönsamma nätbutik, av branschtidningarna E-handel och Market.

2016 klev grundarparet Helena och Martin Blomqvist åt sidan och sålde halva Desenio till riskkapitalbolaget Verdane i en affär som då värderade bolaget till en kvarts miljard kronor, enligt uppgifter till Di Digital. 2017 blev bolaget korat till Di Gasell i Stockholms län. 

Båda bolagen expanderar kraftigt utanför Sverige och Norden. Idag kommer 75 procent av Desenios intäkter från marknader utanför Norden och och båda bolagen har verksamhet i drygt 35 länder. 

”Vi satsar på lokalanpassning, och det är också internationellt som vi haft våra stora framgångar. Vi är ett datadrivet företag och har alltid en expert från det landet vi ska lansera i. Tillsammans sätter vi oss ned och tittar på hur vi kan tilltala kundgruppen bäst”, kommenterar Tobias Renlund. 

Som datadrivet företag är sociala kanaler mycket viktigt.

”Våra inspirationsinredningsbilder på Instagram är väldigt viktiga och något vi försöker få med i nya marknadslanseringar”, fortsätter Tobias Renlund. 

I dagsläget trycks både Desenios och Poster Stores affischer i Sverige och skickas ut över världen, medan ramarna tillverkas i Europa och Asien. På längre sikt är det inte omöjligt att trycket sker lokalt, säger Tobias Renlund.

”Vi har alltid haft ett miljötänk och är glada att komma till Desenio som arbetar aktivt med miljöfrågor, bland annat genom att plantera dubbelt så många träd som de förbrukar vid produktion av posters”, avslutar Poster Stores medgrundare”, avslutar Poster Stores medgrundare.

 

 

 

 


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?