1515

Brittisk bankutmanare tar in 5 miljarder – klår Klarna

I fjol blev svenska Klarna det högst värderade fintechbolaget i Europa. Men nu slås de på fingrarna av den brittiska mobilbanken Revolut – som tar in 5 miljarder kronor i nytt kapital. 

Revoluts grundare och vd Nikolaj Storonskij och bolagets betalkort.
Revoluts grundare och vd Nikolaj Storonskij och bolagets betalkort.Foto:Amanda Lindgren och Joey Abrait (Di).

Kriget om framtidens bankkunder är i full gång och investerare runt om i Europa verkar stå på kö för att hitta nästa stora finansbolag.

En av utmanarna är det brittiska bolaget Revolut som vill locka till sig kunder från storbankerna med sin app och ett tillhörande betalkort, som laddas på med pengar.

De marknadsför sig till exempel med låga växlingsavgifter valutor emellan, analys- och budgetverktyg i appen samt handel med kryptovalutor och aktier.

Enligt egen utsago har företaget sedan starten 2015 nått 10 miljoner användare globalt, varav drygt 100 000 finns i Sverige, även om det är osäkert hur pass aktiva de är som kunder.

Nu tar Revolut in hela 500 miljoner dollar, motsvarande 4,9 miljarder kronor, i nytt kapital. Ledande investerare är den amerikanska riskkapitaljätten TCV, som bland annat blev delägare i Spotify 2013. 

Den svenskgrundade investmentbanken GP Bullhound deltar också i kapitalrundan med 10 miljoner dollar.

”Den finansiella industrin som många känner igen den plockas isär av smarta entreprenörer som ger kunderna värde och en grym kundupplevelse från dag ett. Revolut är ett av bolagen som kommit allra längst med detta”, säger Joakim Dal, partner på GP Bullhound.

Transaktionen innebär att hela Revolut värderas till 5,5 miljarder dollar, eller 54 miljarder kronor. 

Betal- och kreditföretaget Klarna värderades till liknande nivåer vid sin senaste kapitalrunda i höstas. Därmed är det svenska bolaget inte längre Europas högst värderade fintechbolag utanför börsen, vilket man tidigare kunnat stoltsera med.

Pengarna ska enligt Revoluts ryske medgrundare och vd Nikolaj Storonskij gå till produktutveckling och att lansera helt nya tjänster, till exempel företagslån.

”Framåt, fokuserar vi på att rulla ut banktjänster i Europa, öka antalet människor som använder Revolut på daglig basis, och närma oss lönsamhet”, säger han i en kommentar.

En börsnotering kan bli aktuell för Revolut, men det lär dröja. Tidigare har Nikolaj Storonskij sagt att bolaget inte är redo för en börsintroduktion förrän bolagsvärdet uppgår till ungefär 200-400 miljarder kronor. 

Läs mer: Di Digital intervjuade Nikolaj Storonskij i september 2019: ”Att sälja till en bank är inget alternativ”

Revoluts affärsmodell liknar den svenska streamingtjänsten Spotifys dito. En del av tjänsterna i appen är helt gratis, medan användaren kan få tillgång till fler funktioner genom att betala en månatlig prenumerationsavgift. 

Under 2018, bolagets senast redovisade räkenskapsår, omsatte Revolut motsvarande 700 miljoner kronor men noterade samtidigt en kraftig förlust på 400 Mkr.

Bolaget säkrade en banklicens i EU genom Litauen under 2018, som dock ännu inte har aktiverats.

I fjol skrev man dock på samarbetsavtal med kortleverantörerna Visa och Mastercard, för att lansera Revolut i Japan, Kanada och USA. Efter det har bolaget kraftigt vuxit sin personalstyrka till ungefär 2 000 personer i 23 olika länder.

De stora konkurrenterna i Europa är tyska N26 och brittiska Monzo. Det finns också lokala aktörer som svenska PFC. Dessutom lanserade Klarna ett fysiskt betalkort i fjol, som nått 220 000 kunder i Sverige och Tyskland.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?