1515
Annons

Bristyrken strömmar in till Sverige

Rekryterartjänsten Just Arrived har fått en uppsjö med arbetssökande ukrainare inom bristyrken. Nu hoppas bolaget att fler arbetsgivare ska ta vara på chansen. ”Det finns helt otroliga profiler”, säger bolagets vd Sofi Fridland. 

Capgemeni är en aktör som har samarbete med Sofi Fridlands Just Arrived, men Rekryterartjänsten söker efter fler arbetsgivare.
Capgemeni är en aktör som har samarbete med Sofi Fridlands Just Arrived, men Rekryterartjänsten söker efter fler arbetsgivare.

Just Arrived är ett rekryterings- och bemanningsbolag som grundades 2015, i samband med den ökande flyktingsituationen 2015. Bolaget backas bland annat av Strålknivsmiljardären Laurent Leksells investeringsbolag Leksell Social Ventures, Nordea-veteranen Hans Dahlborgs investeringslåda Vitgrund och stiftelsen Diversify. Bolaget ser nu en kraftig tillströmning av ukrainska flyktingar. 

”Vi har fått flera hundra nya ukrainska följare på Instagram under de senaste dygnen och märker en stor ökning även i vår talangpool”, säger Just Arriveds vd Sofi Fridland. 

På den digitala plattformen får de information om hur man gör för att få jobba i Sverige, och ställs inför ett antal urvalsfrågor så att Just Arrived kan ringa in branschbakgrund och på så sätt matcha med rätt jobb. Den 24 februari utfärdade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj en order om allmän mobilisering, vilket innebär att alla män mellan 18 och 60 år måste stanna i landet. Därför är en majoritet av ukrainarna som anmält sig kvinnor.

”De flesta som kommit i det här skedet är akademiker, och många har en gedigen techbakgrund, som exempelvis utvecklare. Vi ser även många lärare, från universitetsnivå till grundskolan. Det finns även företagsledarprofiler och folk inom reklam- och marknadssektorn”, säger Just Arriveds marknadsutvecklingschef Leo Sjökvist.

I och med invasionen aktiverade EU för första gången massflyktdirektivet, som uppkom 2001 efter kriget på Balkan. Det innebär att ukrainska medborgare och de med uppehållstillstånd i Ukraina ska erbjudas ett omedelbart och tidsbegränsat uppehålls- och arbetstillstånd i EU:s medlemsstater.

”I normala fall söker man asyl, sedan kan det ta upp till två år innan man har rätt att arbeta. Nu kan man arbeta från i princip dag ett. Det öppnar upp jättemöjligheter att skapa ett värdigt liv för kandidaterna oavsett hur länge man ska stanna, men också för oss i Sverige som har brist på kompetens”, säger Sofi Fridland.

Det finns språkbarriärer, Just Arrived upplever nivån på engelskan som relativt låg på sina håll. Här hoppas bolaget hitta en lösning tillsammans med arbetsgivarna. 

”Är du utvecklare så spelar språket ibland inte så jättestor roll. Det kanske räcker med en arbetsledare som kan ditt språk. Här skulle vi i princip kunna jobba gemensamt för att sätta upp hela ukrainska team”, säger Sofi Fridland. 

Just Arrived har sedan tidigare bland annat ett samarbete med branschorganisationen Nordic Micromobility Association och nu börjar fler arbetsgivare strömma in, bland annat konsultjätten Capgemini. 

”Den typen av partnerskap är vi givetvis extra stolta över. De är stora förebilder som kan uppmuntra andra bolag att göra rätt”, säger Leo Sjökvist. 

 Bolaget har även ingått avtal med Minddig, en digital plattform vill locka talanger till norra Sverige, inte minst inom tech.

”Vi hoppas att vårt samarbete med de största arbetsgivarna i norra Sverige kan matchas med Just Arriveds databas med ukrainska flyktingar”, säger green tech-entreprenören Chana Svensson, som grundat Minddig tillsammans med Prime PR:s före detta vd Markus Gustafsson. 

Men Just Arrived efterlyser fler arbetsgivare – bolaget har i dag fler kandidater än matchande jobb.

”Tillsammans kan vi komma på kreativa lösningar ihop hur man kan överbrygga de utmaningar som alltid finns när man inte har språket med sig. Men det har vi klarat förut och det är det minsta problemet nu med kompetensen som finns”, säger Sofi Fridland. 

Många av flyktingarna är barn, därav över 200 ensamkommande. Men det har även kommit många lärare.

”Det är en intressant grupp som också är ett bristjobb. Så oavsett om du är en skola eller ett techbolag så kommer det hit intressant talang. Här finns en chans att göra skillnad på riktigt”, avslutar Just Arriveds vd. 

 

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?