1515
Annons

Bristen på kvinnliga änglar skapar sämre bolag

Den skeva könsbalansen bland svenska ängelinvesterare är ett branschproblem. Josefin Jakobsson sätter hoppet till en ny generation investerarkvinnor. 

Josefin Jakobsson
Josefin JakobssonFoto:Joey Abrait

Jag träffar en bekant över lunch. Hon är på väg att dra igång ett småskaligt investerarnätverk, tillsammans med en grupp kollegor och bekanta.

De blivande affärsänglarna har olika bakgrund, olika kompetens och vet vilken typ av bolag de har bäst möjlighet att stötta. Men en sak skaver. Med undantag från min bekant är de alla män.

Gruppen börjar bli smått desperat. Att satsa delar av sitt privata kapital på startupbolag blir allt vanligare, så visst borde det finnas kvinnor där ute på jakt efter spännande investeringar? De frågar vänner och kontakter, och det kan tilläggas att det kontaktnät de här personerna tillsammans sitter på är imponerande.

Nu går frågan till mig, men pinsamt nog blir även jag svaret skyldig. De kvinnor jag själv känner till som investerar privat är försvinnande få.

Jag lovar att återkomma och gör sen det jag gör bäst, eller brukar göra bäst - research. När jag skriver det här har jag och min kollega Viktor Ström gått igenom namnen på över 200 affärsänglar som mer eller mindre regelbundet investerar i svenska startupbolag. Endast 14 av dessa, cirka 7 procent, är kvinnor, bland annat Jane Walerud, en av Sveriges tyngsta investerare och med en rad bolagssuccéer i bagaget.

Men den vi egentligen är på jakt efter är nästa Jane Walerud.

Ekvationen är enkel. Fler kvinnliga investerare gör att en ny grupp entreprenörer får chansen och höjer kvaliteten på bolag i stort.

Letar vi på fel ställen? Jag bestämmer mig för att bredda mitt sökande utanför affärspress och de informella ängellistor i Excel-format som idag är hårdvaluta bland svenska entreprenörer på jakt efter startkapital.

Till slut hamnar jag hos Rättviseförmedlingen, som även de gjort ett försök att samla namnen på kvinnliga investerare. Men listan här är till och med magrare än min egen.

Att fler kvinnor inte investerar privat i startupbolag är ett branschproblem. Inte minst eftersom kvinnliga affärsänglar har visat sig vara mer benägna att satsa på kvinnliga entreprenörer än vad deras manliga kollegor är.  Kvinnliga entreprenörer är i sin tur mer benägna att vända sig till kvinnliga investerare i jakt på kapital, visar forskning.

Men att kvinnliga entreprenörer får en mindre del av kakan när männen dominerar är inte det enda problemet. En affärsängel bidrar nämligen inte enbart med kapital utan även kompetens, och det finns fler än ett svenskt startupbolag som skulle må bra av fler kvinnliga rådgivare och styrelsemedlemmar.

Att en blandning av styrelseledamöter har positiva effekter på arbetet i styrelserummet visar en rad forskningsrapporter. Men jag vet också att den kunskap som finns hos kvinnliga grundare och anställda i det svenska startup-communityt är enorm.

Ekvationen är enkel. En större andel kvinnliga investerare gör både att en ny grupp entreprenörer får chansen och höjer kvaliteten på bolag i stort.

Den senaste tiden känns dock som att något är på väg att hända. En ny generation kvinnor har trätt fram på den svenska startupscenen. Ett exempel är Jessica Nilsson, investment manager på riskkapitalbolaget Northzone och grundare av det internationella mat på nätet-imperiet Hellofresh. Ett annat Sophia Bendz, tidigare marknadschef på Spotify, som investerat i både Tictail och mensappen Clue, och nyligen blivit partner i det internationella ängelnätverket Beta Angels.

De nya trenden med nätverk- och syndikeringsplattformarna för ängelinvesteringar har för övrigt även det bidragit till att öppna dörren för nya investerare. Hos nätverket Stockholms Affärsänglar är exempelvis hela 12 av 40 partners kvinnor.

När vi nu listar Sveriges 20 mest inflytelserika affärsänglar finns tre tunga kvinnor med på listan, det är alldeles för få. Men jag är övertygad om att listan om några år kommer att se radikalt annorlunda ut.

Vår ambition med Di Digital är att göra relevant affärsjournalistik för det nya svenska näringslivet. Då vägrar vi nöja oss med att bara berätta halva historien.

Läs mer: Den svenska internetbranschens mäktigaste investerare


Innehåll från LitiumAnnons

Ingående undersökning visar på starka trender inom digital B2B-handel

Malin Bodolla, CMO Litium och ansvarig för rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2022.
Malin Bodolla, CMO Litium och ansvarig för rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2022.

Trenden att allt fler företag satsar på ökad digital handel fortsätter. I en undersökning av B2B-företag, som presenterades av Litium 18 maj uppgav över två tredjedelar av de svarande att de har digital försäljning och hela 73 procent av dessa förutspår att den digitala handeln kommer att öka kraftigt de kommande åren. Men vilka utmaningar medför den snabba utvecklingen?

Läs Litiums rapport här 

Det är ingen nyhet att pandemin orsakade kraftiga framsteg inom digitaliseringen av många branscher och verksamheter, och utvecklingen inom digitala handelslösningar är inget undantag. 44 procent av de företag som tillfrågades i Litiums undersökning rapporterade att Covid-19 hade en inverkan på deras beslut att påbörja eller påskynda övergången till digital försäljning. Tydligt är dock att långt ifrån alla har en organisation som är mogen att anamma övergången. 

– Ett exempel är att de som ansvarar för digital försäljning ofta också har andra roller inom organisationen. De kan alltså inte fokusera fullt ut på sitt digitala erbjudande. De företag som vill positionera sig bättre för att uppnå digital mognad och verkligen ta sig framåt i transformationen av den digitala försäljningen är de med en dedikerad resurs för digital handel, ibland kallad e-handelschef, som också har fullt ägarskap av frågan, såväl som mandat och stöd från ledningsgrupp, förklarar Malin Bodolla, Chief Marketing Officer hos Litium. 

Möjlighet till ökad automatisering

Undersökningen visade vidare att den digitala handeln tveklöst kommer att fortsätta öka för köp som passar digitala kanaler, såsom snabba beställningar med produkter kunden känner till, eller återkommande inköp. Här finns möjlighet att driva en utveckling mot ökad automatisering, beroende på produkt och affärsmodell. När det gäller mer komplexa produkter förväntar sig Malin emellertid att det också i framtiden kan behövas personlig kontakt för att guida genom köpprocessen. Hon är dock övertygad om att nästa steg blir att paketera även mer komplexa produkter och tjänster för onlineförsäljning, med hjälp av olika digitala verktyg.

– Alla är överens om att den digitala handeln kommer att fortsätta växa, men det är ännu oklart hur. Komplexa produkter, såsom stora maskiner, lär vi i hög grad fortsätta att köpa ansikte mot ansikte, medan utvecklingen går mot att vi gärna köper reservdelar och service på ett enkelt, digitalt sätt. 

Skalbarhet och tillgänglighet

Litium står i begrepp att addera ytterligare tjänster som underlättar för kunden att hitta det de behöver, när det behöver, så att de kan lösa många olika affärer på en och samma gång. En internationell expansion kan traditionellt vara både tidskrävande och dyr, men med skalbarheten och tillgängligheten hos en modern lösning för digital handel kan man snabbare och enklare nå andra marknader.

Förenklad administration en stor drivkraft

Utvecklingen mot en sömlös internationell handel går helt i linje med den trend som pekar på att B2B-kunder i allt större utsträckning förväntar sig samma upplevelse och valmöjligheter inom B2B-handel, som inom B2C-handel. Litiums undersökning visar nämligen att den största drivkraften för digital försäljning är att förenkla och effektivisera administration och försäljning. Övergripande plattformar för digital handel, som samlar olika typer av affärer på samma plats och erbjuder tillgänglighet 24/7, öppnar för att lättare kunna uppfylla kundernas behov, förbättra sin varumärkesposition och erbjuda snabbare leveranser.

– Kundupplevelsen börjar till och med bli en konkurrensdifferentierande faktor. De företag som har nått den insikten ser längre än till att förbättra organisationens effektivitet och använder kundens resa som ett sätt att stärka relationer och öppna för merförsäljning. Ett bra exempel är det så kallade digitala säljrummet – en plats där B2B-köpare och säljare kan träffas och interagera digitalt för att upprätthålla personliga relationer och samtidigt ge en mer digitaliserad köparresa och en bekvämare upplevelse. 

Kan göra underverk för kundnöjdhet

Sett ur detta perspektiv är det tydligt att digitaliseringen har alla förutsättningar för att leda till ökade kundservicenivåer och kundtillfredsställelse, något som bekräftades av Litiums undersökning. Nästan över hela linjen hade frågorna som rörde kundupplevelsen bättre resultat än förväntat. 

– Slutsatsen är att digital försäljning kan göra underverk för ökad kundnöjdhet, konkurrenskraft och försäljning – på samma gång. B2B-företag som är redo att investera i en digital försäljningsstrategi måste därför inse att detta går långt utöver att implementera en ny teknisk lösning. Det är en organisatorisk förändring och metoder för förändringshantering bör spela en avgörande roll i formuleringen och genomförandet av den nya digitala försäljningsstrategin, avslutar Malin.

Läs Litiums rapport här 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?