1515

Bränt en halv miljard – Wallenbergs solenergibolag går omkull

Solenergibolaget Sol Voltaics, som finansieras av bland andra Wallenbergsfären, har ansökt om konkurs.

Marcus Wallenberg är ordförande i sfärens maktbolag FAM.
Marcus Wallenberg är ordförande i sfärens maktbolag FAM.Foto:Evelina Carborn

Sedan 2011 hade Sol Voltaics tagit in knappt 500 miljoner kronor i riskkapital, enligt Nordic Tech List.

”Vi hade en finansiell lösning som sprack dagen innan vi skulle emittera nya aktier”, säger vd:n Erik Smith till nyhetstjänsten Rapidus, som var först att rapportera om nyheten.

Sol Voltaics utvecklade nanoteknik som skulle göra solenergipaneler upp till 50 procent mer effektiva. Den patenterade lösningen bestod av en slags film som kunde placeras på konventionella solceller.

Bland delägarna finns Wallenbergsfärens maktbolag FAM, statliga Industrifonden, Energimyndigheten och Vinnova. Så sent som i fjol tog bolaget in cirka 80 Mkr i finansiering genom två kapitalrundor.

Våren 2018 flyttade Sol Voltaics dessutom in till ett nytt huvudkontor på 3 000 kvadratmeter i Lund. Då hade vd:n Erik Smith storslagna planer om att växa personalstyrkan till 500-2 500 inom fem år, men det är bara 50 anställda som berörs av konkursen.

Sol Voltaics hann aldrig ta sin produkt till marknaden och har inte noterat några intäkter sedan starten 2008. Erik Smith uppger att bolaget skulle behöver ytterligare två till tre år på sig och mer än 200 miljoner kronor för att färdigställa och kommersialisera sin teknik. 

Men nu har finansiärerna alltså valt att strypa kapitaltillförseln.

”Det kom som en överraskning och vi har våra spekulationer om att det kan ha funnits anledningar som inte rörde oss. Men i grunden är problemet att utveckling av framtidsteknologier tar tio år i snitt och investerare vill i dag inte satsa på utveckling som tar tid”, säger Erik Smith till Rapidus.

Läs mer: Familjen Wallenberg investerar i solcellsbolag 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?