Läs mer om framtidens uppkoppling på telia.se/molninriktad
Vi jobbar allt mer mot molntjänster och under pandemin har dessa dessutom stresstestats maximalt. Mer eller mindre över en natt började vi jobba på distans och för att mötas använde vi videotjänster, vilket är betydligt mer kapacitetskrävande.
– Många företag blev tagna på sängen. Det var inte ovanligt att behovet av datakapacitet ökade med hela 70 procent, säger Irina Ahlkvist, affärschef för Telias nätlösningar.
En konsekvens av det är att molntjänsterna har utvecklats snabbt, vilket i sin tur ställer högre krav på uppkopplingarna. Om det går trögt att jobba leder det till frustration och minskad produktivitet och om ljudet hackar i ett kundmöte kan det leda till en missad affär.
– Mycket står med andra ord och faller med uppkopplingslösningen. Vår upplevelse av en molntjänst blir aldrig bättre än den infrastruktur som knyter samman användare och applikation. Den måste fungera för att molntjänsten ska vara stabil, flexibel och säker. Om den svajar kan den bli en flaskhals för företagets utveckling, konstaterar Irina Ahlkvist.
Förläng kontorsnätet
Men hur ska företagen tänka för att få en effektiv och stabil uppkoppling nu när många vill fortsätta att jobba hemifrån eller på fickan?
– För det första måste medarbetarna ha verktyg som fungerar – inte bara datorer och telefoner, utan de måste även få åtkomst till de applikationer de behöver och ha en svarstid som upplevs som acceptabel, säger Irina Ahlkvist.
– Här kan företag ganska enkelt, genom en så kallad SD-WAN-router, förlänga sitt kontorsnät så att det når hela vägen till hemmakontoren. När enheten kopplas upp mot internet får den tillgång till organisationens alla inställningar och intranätet. Den tror helt enkelt att den är på samma nät som på det ”riktiga” kontoret. När medarbetaren sedan identifierar sig för att koppla upp sig på intranätet känner den av vilka rättigheter och vilken åtkomst den personen ska ha.
Rätt lösning gör er konkurrenskraftiga
Ett annat råd från Irina Ahlkvist är att företagen ska stärka it-supporten.
– När vi jobbar hemma, eller på en annan plats utanför kontoret, uppstår ofta en annan typ av frågor än när vi är på den gemensamma arbetsplatsen. Till exemplet är det svårt för medarbetarna att veta vad ett svajigt videomöte beror på. Ansvaret för nätet och uppkopplingen har flyttats över till medarbetaren som ofta inte vet vad han eller hon ska göra åt problemen, säger hon.
– Då kan företaget stötta dem med en lathund som till exempel förklarar vilken bandbredd som krävs och som listar eventuella åtgärder när ett videomöte hackar.
Fundera och prioritera också det som är viktigast för att just er verksamhet ska fungera och vara konkurrenskraftig även framöver.
– Det handlar inte bara om att det ska fungera ut mot kunderna, utan er uppkopplingslösning måste fungera för att ni ska vara en attraktiv arbetsgivare, säger Irina Ahlkvist.