1515
Innehåll från TableauAnnons

Så hjälper en väletablerad datakultur ditt företag att hantera kriser 

Samtidigt som data har blivit tillgången som utgör hjärtat i en modern organisation har datapionjärer blivit pulsen som får hjärtat att pumpa. De som driver och underhåller datakulturen är idag centrala för företagets framgång. Under kriser, som den pågående pandemin, kan datapionjärer bidra till bolagets återhämtning och möjlighet att navigera mot rätt beslut.

Att etablera en framgångsrik datakultur har blivit en kritisk faktor för att driva tillväxt. De företag som kan ge sina anställda tillgång, och tilltro, till relevant data blir både mer innovativa och motståndskraftiga under kristider. Tableau, med sin analysplattform, hjälper sina kunder att visualisera och förstå data – något som genomsyrar deras senaste initiativ All hands on data. 

– Detta är vår vision - att hjälpa människor se och förstå sin data - och det vi hjälper våra kunder att realisera. Vi har ett ramverk för hur man ska lyckas med detta som bygger på erfarenheter och best practice från tiotusentals kunder över hela världen. Det man behöver är en teknisk miljö som möter verksamhetens krav, rätt kompetens och interna data communities där man kan utbyta information på ett naturligt sätt, säger Fredrik Holmgren, Nordenansvarig på Tableau Software.

”Snabb och effektiv lärokurva”

Tableaus globala data community har över en miljon medlemmar där kunder diskuterar erfarenheter och delar med sig av vad som fungerar och inte. Detta visar på styrkan i att intressera sig för, och aktivt arbeta med data, menar Fredrik Holmgren. 

– Det är våra kunder, datapionjärerna, som driver agendan i dessa communities medan vi kan svara på specifika frågor kring våra produkter och liknande. Det ger en snabb och effektiv lärokurva. 

Datapionjärer behöver inte vara chefer utan kan ha olika funktioner. Det viktiga är att de brinner för att jobba med data och datadrivna beslut – något som ger en mer agil organisation och möjlighet att fatta snabbare beslut. 

– Istället för en hierarki, så genomsyrar kulturen hela organisationen på det sättet. Under kriser går man oftast genom tre faser; förståelse för var man befinner sig, stabilisering och öppning efter till exempel en lock-down och hur man ska gå till väga, och slutligen anpassningen till en ny normalitet. Alla tre faser handlar om att kunna kapitalisera på, och ha access till sin data så att man kan agera på de datadrivna besluten, för att komma tillbaka till en sund tillväxt.

Öppna upp igen med Tableau 

Kritiskt i kristider

Covid-19-krisen har drabbat alla verksamheter men på olika sätt. Vissa har gynnats medan andra behövt kämpa desto mer och behövt ställa om affären i grunden. Gemensamt för alla, oavsett var man befinner sig på kurvan, är att man måste gynna ett samarbetsklimat, konstaterar Fredrik Holmgren. 

– Vissa befinner sig fortfarande i kris medan andra har kommit längre. Viktigt är att man i ledningen fostrar en kultur som bygger på samarbete och tilltro i sina team. Man måste hjälpas åt att utbilda organisationen när vi nu seglar i nya vatten, och se till att alla förstår informationen man har tillgång till, avslutar han. 

Testa Tableau kostnadsfritt 

 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?