1515
Annons
Innehåll från PaypalAnnons

Förtroende är det viktigaste kapitalet inom framtidens handel – ny undersökning från betaljätten PayPal

Dagens konsumenter väger in värderingarna hos varumärken inför köpbeslut. Företagen behöver både uppträda hållbart och få sina kunder att tro på att engagemanget är äkta. Det visar en ny undersökning från PayPal.

Framtidens konsument är en medveten konsument. En av de tydligaste gemensamma dragen hos dagens konsumenter är hur de föredrar företag och varumärken som drivs av sina värderingar, så kallade ”purpose driven”. PayPal har låtit Trendwatch sammanställa Think Forward, en stor undersökning av kundbeteenden inom handel och den visar hur tydligt detta mönster är. 

– Dagens kunder väljer varumärken utifrån värderingar. 44 procent av de tillfrågad i vår undersökning kunde klassas som sådana ”syftesdrivna” konsumenter, vilket var den största gruppen. Det säger Jonas Breding som är chef för norra Europa på PayPal. 

I en värld där medierapporteringen lägger tungt fokus på olika former av hållbarhet är det inte överraskande att konsumenter blir mer medvetna. Valet av vilka produkter man köper från vilka företag påverkas i hög grad av hur det företaget framställer sig. Allt fler konsumenter vill påverka världsläget genom sin konsumtion och har som avsikt att med sina spenderade pengar stötta de företag som tar med ansvar, både miljömässigt och socialt. 

Detta förstärks ytterligare av ett snabbrörligt och intensivt medielandskap, som i hög grad äger rum på digitala plattformar, och på kort tid kan identifiera och peka ut aktörer bryter mot konsumenternas värderingar. Om en företrädare för ett visst varumärke uttalar sig på ett sätt som kan uppfattas negativt kan det idag blixtsnabbt nå ut i sociala medier och riskera att skapa en reaktion mot bolaget och dess produkter. Kort sagt; alla varumärken och bolag måste idag vara medvetna om vilka värderingar de företräder eftersom dessa kan ha stor påverkan på hur attraktiva de blir för sina nuvarande, och blivande, kunder. 

PayPals undersökning visar varför det kan vara så svårt för företag att lyckas med sin värdedrivna kommunikation. 

– Utmaningen för alla företag som vill visa upp sitt hållbarhetsarbete är det finns en grupp bland deras konsumenter som inte litar på det. I vår undersökning sade 64 procent av de svarande att de föredrog att konsumera från företag som hade ett större syfte med sin verksamhet än bara vinst, men 71 procent av dem litade inte på att de företag som hade olika typer av hållbarhetsåtaganden skulle leva upp till dessa. Konstaterar Jonas.  

Det ständiga flöde av reklam och kommunikation som vi befinner oss i kan helt enkelt ha gjort oss mer misstänksamma. Många konsumenter har lågt förtroende för företagen. Den svåraste utmaningen av dem alla för företag och varumärken som vill lyfta fram sina värderingar och sitt hållbarhetsarbete blir därmed att visa att de menar allvar och att de är trovärdiga. Förtroendekapital kommer bli avgörande för de varumärken som vill bli ledande framöver. 

 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?