1515
Annons
Innehåll från Mpya DigitalAnnons

Kan man attrahera utvecklare med fokus på mjuka värden?

Mpya Digital har vuxit snabbt inom en marknad med hög konkurrens tack vare sitt fokus på att förstå människors grundläggande behov av att känna sig trygga, bli sedda och få möjlighet att utvecklas.

– Det innebär både utmaningar och hårt jobb med vår kultur, men vi är övertygade om att det är värt det, då det gagnar både företaget och våra kunder, säger Malin Malmquist, ansvarig för People & Culture.

Efterfrågan på duktiga utvecklare är stor, vilket gör att det krävs mycket jobb för att attrahera rätt kandidater. Mpya Digital är ett tech-konsultbolag som valt att organisera sig på ett annorlunda sätt för att attrahera duktiga utvecklare som bryr sig om andra.

– Organisationen praktiserar distribuerat ledarskap. Vi har inga chefer och som anställd här förväntas du ta ansvar för dig själv och din egen karriär. Du har även möjlighet att engagera dig i bolaget och att stötta dina kollegor i att lyckas, berättar Malin Malmquist, ansvarig för People & Culture.

Företaget fokuserar framför allt på mjuka värden. Alla ska känna att de kan vara sig själva och vara trygga med det genom att de får uppskattning för den de är.

På Mpya Digital växer människor i tron på sig själva

Malin menar att det finns många fördelar med den decentraliserade organisationen, samtidigt som det kräver mycket arbete i att säkerställa att alla har en gemensam riktning och tydliga förväntningar. 

– Målet är att skapa en kultur som bidrar till att våra kollegor är trygga och växer i tron på sig själva samt att alla, om de vill, har möjlighet att påverka hur bolaget utvecklas. Det leder till att man vågar komma med input, ta diskussioner och kan ge och ta feedback. Det kan bli konflikter ibland, men det leder också till ett större mod och att våra konsulter lyfter problem och tar tuffa samtal även när de är ute hos kund, säger Malin.

För att attrahera rätt kandidater har Mpya Digital skapat en organisation med mycket frihet och ansvar och har inspirerats av teal-organisationsmodellen och många andra inspiratörer, bland annat Brené Brown.

– Vi har format organisationen utifrån deras idéer i stället för att följa en enskild teori eller modell till punkt och pricka.

Vill hitta kandidater som bryr sig 

De senaste åren har varit en tuff period.

– Under pandemin pausade vi rekrytering mellan april och augusti 2020. Som rekryterare på Mpya Digital har vi ett stort fokus på förståelse för hela verksamheten och kunde på så sätt snabbt ställa om till att arbeta med sälj. Det ledde till att vi sommaren 2020 hade full beläggning när flera av våra konkurrenter var tvungna att säga upp medarbetare eller avsluta provanställningar.

Sedan dess har företaget fortsatt att växa, men hösten 2020 och våren 2021 krävde mycket och hårt jobb rent rekryteringsmässigt, berättar Malin.

– När vi rekryterar väger vi alltid in det långsiktiga perspektivet. De vi anställer måste vara riktigt duktiga inom sitt område, men de måste också dela våra värderingar och på allvar bry sig om andra människor. Det har gjort att vi tyvärr behövt tacka nej till en del kandidater som inte passar in på de höga kraven, trots att vi vetat att vi haft uppdrag för dem. Kortsiktig vinst får inte gå före den kultur vi vill bygga.

Malin ser fram emot Mpya Digitals resa under de kommande åren och att fortsätta utveckla och bygga på den kultur och gemenskap de lyckats skapa hittills.

– Jag känner mig så otroligt stolt över att vi är just den här fantastiska gruppen av människor som jobbar här och att alla är så engagerade i bolaget och tar hand om varandra.

 

Mer från Mpya Digital

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mpya Digital och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera