Annons
Innehåll från HogiaAnnons

Sömlös driftsättning underlättar digital övergång

De senaste två åren har belyst det omfattande värdet av att digitalisera och modernisera sina verktyg. Detta till trots finns det fortfarande många företag som drar sig för att fullt ut ta det digitala steget och göra övergången till nya system eller till molnet.

– Det är här vi kommer in. Vi stöttar våra kunder i hela driftsättningsprocessen, från ax till limpa, säger Sophia Duell, Maria Elander och Emely Johansson, driftsättningsansvariga på Hogia.

Hogia har under många år erbjudit ett brett utbud av branschlösningar inom affärsadministration och transport, med affärsidén att hjälpa företag att utvecklas på ett stabilt och effektivt vis. IT-bolaget har samlat på sig djup kunskap om utmaningar i olika branscher och har utformat sin breda verksamhet för att kunna tillhandahålla specialistkompetens inom respektive bransch. Därför har Hogia också unik insikt i de olika utmaningar företag kan ställas inför vid en övergång till nya digitala lösningar. 

– Vissa känner sig oroliga för att bli låsta vid samma geografiska plats eller samma system, medan andra är rädda för att bli av med sina arbetsuppgifter eller inte litar på att administrationen blir korrekt under övergången. Det är många aspekter och en stor process att byta administrativa verktyg och det är vår roll att skapa trygghet för kunderna. Därför har vi utformat Hogia Cloud för att vara en driftlösning som ger friheten att arbeta var och när man vill. Vi tar dessutom hand om installation och uppdateringar av alla Hogiaapplikationer samt daglig backup av driftmiljön. understryker Sophia. 

Viktigt med en tydlig målbild

För att underlätta en systemövergång brukar Maria rekommendera sina kunder att ha en tydlig tidsplan och en strukturerad målbild – varför ska man byta och vad vill man egentligen uppnå med systembytet? I andra hand är det viktigt att ha tålamod och låta processen ta lite extra tid. Med en tydlig kravspecifikation kan vi tillsammans med kunden vara väl insatta i deras dagliga hantering och hitta lösningar för att anpassa systemet och tillgodose verksamhetens behov. 

– Har man inte ett tydligt mål kan det bli en långdragen process, så det gäller att tänka till kring vad som är viktigt. Hogia arbetar sällan med bolag som inte har några system alls, utan generellt finns det en uttalad anledning till att man byter system – det kanske saknas funktioner, eller att man önskar effektivisera sin lönehantering till exempel.

Anpassas helt utifrån kundens behov

Eftersom antalet anledningar, förkunskaper och målbilder är lika varierande som kunderna, kännetecknas Hogias driftsättningsprocess och implementationsteam av flexibilitet och en utpräglad lyhördhet. Varje implementationsteam samlar ett flertal olika kompetenser med klara ansvarsområden för att kunna kartlägga behoven och sedermera ta ett helhetsgrepp kring övergången. Vid behov kan bolagets programvaror integreras med existerande system eller till och med skräddarsys för specifika behov. 

– Planen anpassas helt utifrån kundens förutsättningar och utmaningar redan tidigt i processen, men kan självfallet revideras efterhand som nya behov uppstår. Vi arbetar nära kunden, med löpande avstämningar för att fånga upp eventuella oförutsedda händelser och bocka av delmål undan för undan. På så vis märker vi omedelbart om något inte flyter på som det ska, förklarar Emely, som i sin roll som driftsättningsansvarig och projektledare är den initiala kontakten för kunden in till Hogia.

Trygghet och tillit

Det som verkligen skiljer Hogia från många konkurrenter är dock ett mjukare värde. Med sin gedigna erfarenhet och strukturerade arbetsgång inger bolaget både trygghet och tillit. Här finns en stor förståelse för kundernas arbetsbelastning under en implementering av nya system och tillsammans med kund anpassar Hogia tidsplanen och prioriterar momenten under driftsättningen. Det viktigaste är att kunden är delaktig och tillgodogör sig varje moment. Det är en viktig pusselbit då kunden sedan ansvarar och ”äger” sin egen information i programmen och därför behöver ha en djupare förståelse för programmen och dess funktioner. 

– Att ha en dedikerad person att vända sig till, och som håller ihop projektet under hela implementationsprocessen, är en trygghet och en avgörande faktor till en riktigt bra systemövergång. Vi ger snabb respons på löpande frågeställningar och tillhandahåller en sömlös uppstart med rätt verktyg, för att kunden ska ha rätt kompetens att nyttja systemet på ett effektivt vis utifrån verksamhetens förutsättningar. Det är en säkerhet för många och är något vi är mycket stolta över, avslutar Sophia. 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera