1515
Innehåll från Hello EbbotAnnons

Tips: Låt en chatbot skapa bättre kundservice med nöjdare medarbetare – till lägre kostnad

En chatbot kan avlasta kundservice och ta över upp till 80 procent av alla kundförfrågningar, ofta monotona rutinärenden.

Den skapar större kundnöjdhet, bättre arbetsförhållande för personalen samtidigt som företaget förbättrar sina affärsmöjligheter.

”Tekniken är i dag så bra och avancerad att en chatbot i kundservice blir en win-win-win, alla parter vinner”, säger Gustav Elveros, CMO på chatbotleverantören Hello Ebbot.

Bra kundservice är en hörnsten för ett företags framgång. Kunder som känner sig trygga i kontakten med ett företag är mer benägna att återkomma. Samtidigt har kundservice traditionellt varit associerat med höga kostnader, då personal förväntas jobba utanför normal kontorstid. Ofta är frågorna från kunder dessutom av rutinkaraktär, till exempel om betalningsalternativ, fakturor, leveranser eller varutillgång, vilket skapar leda och stress hos personalen. Om en kundservice är stängd under natten finns ofta en backlog av obesvarade mejl att svara på när personalen kommer på morgnarna, vilket skapar ytterligare stress.

Chatbot en lösning för kundservice

I dag finns teknik som kan ta över en stor andel av arbetet i en kundservice.

En chatbot är ett datorprogram som med hjälp av artificiell intelligens kan kommunicera med webbesökare i ett chatfönster eller i en app. Därmed kan man automatisera och effektivisera kontakterna mellan webbesökare och företag.

Ebbots chatbot har en automatiseringsgrad på upp till 80 procent. Det betyder att åtta av tio ärenden kan tas om hand om chatboten medan övriga två hanteras av personalen. Det rör sig då ofta om mer komplexa frågor, säger Gustav Elveros.

En chatbot arbetar dygnets alla timmar, vilket ger ökad svarsaccess för kunderna.

– Vi har installerat en chatbot åt ett stort detaljhandelsföretag inom hemelektronik. Det kunde därefter halvera personalstyrkan på sin chatt och samtidigt öka kundnöjdheten, korta svarstiden och skapa en bättre arbetssituation hos den kvarvarande personalen. Kostnaden för att implementera systemet motsvarar inte ens en anställd, säger han.

En chatbot kan integreras i standardtjänster

Tekniken bakom chatbotar är i dag så avancerad att den kan känna av vad en kund efterfrågar.

Om en viss produkt finns på skärmen kan chatboten förstå det. Kommer en fråga om pris eller dimension, hämtar systemet snabbt fram det för just den produkten.

Systemet kan implementeras för att samverka tillsammans med andra standardapplikationer och tjänster som Teams, Slack eller Facebook.

– En chatbot integrerad med Facebook kan känna av en fråga av typen ”Jag läste i ert inlägg här att..” och veta vad det rör sig om, för att därefter kunna ge ett korrekt besked, säger Gustav Elveros.

En fördel med en chatbot är den effektiva skalbarheten. Den kan enkelt hantera en snabb kundtillströmning.

– Ett företag som vill göra en tillväxtresa får en enorm uppsida med en chatbot. Tar man in ytterligare 10,000 kunder med en ökad belastning på kundservice som följd, kan en chatbot skala upp oerhört väl. Företaget får ett enormt starkt business-case, avslutar Gustav Elveros.

Läs mer på: ebbot.ai

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hello Ebbot och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?