1515
Innehåll från ENFOAnnons

Därför är den digitala strategin nyckeln till lyckad M&A

I takt med att affärslandskapet blir allt mer globalt och konkurrensutsatt är det viktigare än någonsin för företag att ha en robust strategi för att hantera fusioner, förvärv och avyttringar. För att lyckas måste människor och företagskulturer ligga högt på agendan men även en av de viktigaste aspekterna som många glömmer bort: den digitala strategin. 

Förvärv och fusioner kan vara en del av en uttalad, långsiktig strategi eller endast ske vid ett enstaka tillfälle. Målet är oftast att knyta till sig ny kompetens, växa sitt bolag eller utveckla något man själv inte har kunskap kring. Utmaningarna ser däremot likadana ut oavsett syfte. IT är numera en vital del som utgör kärnan i majoriteten av dagens affärsprocesser och en aspekt många gör misstaget att förbise. Lösningen ligger i att tidigt identifiera alla risker som kan påverka organisationens motivation, engagemang eller produktivitet negativt under den stora förändringen. 

– Vid förvärvsprocesser framför allt måste man sätta den digitala frågan högre upp på agendan. Det finns ingen lyckad organisation som inte haft en tydlig målsättning med sitt digitala liv. Risken vid en fusion är att du i jakt på något nytt förvärvar en mossig IT-miljö som bygger på din tekniska skuld och gör din organisation mer trögrörlig. Detta måste identifieras supersnabbt för att få effekt av förvärvet. I andra fall kan du bli av med en teknisk skuld genom ett förvärv men oavsett så är IT en primär del i alla affärer framöver, säger Patrik Björkdahl, affärsområdesansvarig Modern WorkplaceEnfo.   

Stora fördelar med att ta in experthjälp

Att inte ta reda på förutsättningarna i förväg och ändå förvänta sig omedelbar effekt är en vanlig fallgrop, förklarar Patrik Björkdahl. Risken blir då stor att man stöter på komplikationer som antingen fördyrar eller gör det omöjligt att nå effekter. Många organisationer väljer också att genomföra förändringen på egen hand istället för att ta in experthjälp vilket kan sätta käppar i hjulen.

– I många lägen har man för stor tilltro till sin egen förmåga att hantera förändringen. Oftast har organisationer inte gjort detta förut och har en IT-organisation som inte fungerar optimalt. Men trots detta vill många hantera det själva utan hjälp från proffs. Vid sådana här stora händelser måste man ta in en specialist. Vi kan likna det med en hjärtattack som du inte kan lösa själv utan hjälp från en läkare. Effekten av en felaktigt genomförd fusion blir dyr och osäker, säger han. 

”Ett frikort”

Så vilka är då nycklarna till att lyckas med sin digitala M&A-strategi? Det viktigaste är en plan och att ha det digitala på agendan redan vid förhandlingen, menar Erik Brügge, affärsområdesansvarig Care, som området Modern Workplace ingår i, på Enfo. På så vis kan man vända utmaningar till fördelar. 

– Som ledare har du egentligen ett frikort till att göra förändringen lite större. Du kan bygga bort teknisk skuld, ändra arbetssätt och göra radikala förändringar mer kontrollerat. Men det är många rörliga delar som måste fungera hela vägen och då behöver man arbeta tillsammans med en partner som gjort detta många gånger, annars kan du fastna med en vilsen organisation. Skapa en plan redan innan fusionen, utvärdera och gör en snabb transition till det nya läget. 

Tekniken i sig är inte det viktigaste

Enfo har ett paketerat koncept som angriper främst fusioner men även avyttringar. Det innefattar en 100-dagarsplan som täcker alla aspekter man måste ta hänsyn till; från säkerhet och kommunikation till vad som händer dag ett av fusionen. Allt handlar inte om teknik, utan processer och hur man använder tekniken. 

– Komplexiteten ligger i att få till tekniken och kommunikationen på rätt sätt och vid rätt tidpunkt. På så vis kommer man igång snabbt och kan bli produktiv i den nya organisationen. Som leverantör ser vi ofta att M&A hanteras som vilket förändringsprojekt som helst men det är inte samma sak. Det finns helt andra förväntningar, ROI:er att ha i åtanke och andra intressenter som gör att dessa projekt behöver ske mycket snabbare, konstaterar Erik Brügge. 

– Viktigt att ha i åtanke är att en digital fusion innefattar en modern arbetsplats. I en digital M&A-strategi kan inte bara tekniken vara representerad utan även förändring hos människor, kultur och arbetssätt. Annars blir det bara en teknikinvestering. Det svåra är inte att köpa in tekniken utan använda den på rätt sätt. Där fungerar vi som en PT som hjälper organisationer att börja använda löpbandet, springa och få effekt, avslutar Patrik Björkdahl. 

 

 

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?