De flesta av Dinteros kunder är små och medelstora företag inom detaljhandeln, men bolaget har även stora kunder som Life, Europris, Staples och Jula.
Redan i början av 2020 lanserades Dintero Checkout – ett system som ger slutkunden en sömlös och flexibel betallösning. I november samma år tog Dintero sedan ett stort steg framåt när de fick koncession som betalföretag.
Så kan företagen halvera sina kostnader för betalningslösningar
Växer snabbt
Konkurrensen på marknaden för betaltjänster skärps. Dintero ses som en tydlig utmanare, men själva menar de att deras lösning skiljer sig en del från vad till exempel Klarna, Stripe och Nets erbjuder.
Dintero satsar på en flexibel checkout med flera olika betallösningar i kombination med en god och lättillgänglig kundtjänst. Dessutom ska priserna vara rimliga. Resultatet är att utmanaren växer: 2021 fördubblades omsättningen och kundbasen tredubblades. Dessutom har Dintero solida investerare, bland annat Schibsted.
– Vi är inne i en mycket god utveckling. Kunderna får allt de behöver för digitala betalningar hos oss, säger Growth Manager Magnus Gleditsch.
Kunderna förväntar sig snabba och smidiga lösningar
Under de senaste åren har konsumenterna börjat förvänta sig sömlös checkout med flera betalmetoder att välja mellan. Dintero erbjuder alternativ som Swish, Visa/Mastercard, Vipps, QR-kod och delbetalning (Walley). Dintero har således den flexibilitet och snabbhet som krävs av ett ungt och expansivt företag.
– Marknaden sätter allt större värde på snabbhet. De stora traditionella aktörerna inom betalning präglas av sina strukturer och sitt arv och är inte lika snabba att reagera. Vi började varken som bank eller kreditinstitut utan har satsat på tekniken i första hand och på att bygga en solid plattform redan från start, berättar Gleditsch.
Dintero finns nära kunderna och tillhandahåller en fast KAM till varje kund. Dessutom har de en kundtjänst som är gemensam för alla och som kunderna ger högt betyg.
Nya produkter och tjänster som väcker intresse
Dintero har precis lanserat en B2B-lösning så att deras kunder kan erbjuda faktura för sina företagskunder. Dintero ser även en ökad efterfrågan på sin produkt Split Payment, en tjänst som innebär att aktörer kan dela upp sin betalning på flera leverantörer. Betalningen delas upp automatiskt mellan mottagarna, så att processen blir smidig för slutkunden.
– Med Split Payment hjälper vi fler aktörer att komma in på plattformar och marknadsplatser, säger Gleditsch.
Nöjda kunder
Nätbutiken Glass og Interiør, som erbjuder hela 20 000 produktlinjer, bytte till Dintero 2020. En bra betallösning är en förutsättning för butiken, men det har länge varit en utmaning att hitta en leverantör som erbjuder en bra teknisk lösning och bra support till rimligt pris.
– Vi har fått uppleva överraskande många dåliga betallösningar, både med avseende på tekniken och supporten. När vi skulle byta leverantör förra året pratade jag därför med flera kollegor i branschen. Det var då jag fick Dintero rekommenderat, berättar Henrik Hulaas, chef för Glass og Interiør.
– Vi har haft enbart goda erfarenheter av Dintero, fortsätter Hulaas. Plattformen är användarvänlig och har alla betallösningar som våra kunder efterfrågar. Vi kommer snabbt i kontakt med supporten när vi behöver, och dessutom har de väldigt bra priser.
Nyfiken på Dintero? Läs mer här