1515
Innehåll från ChessITAnnons

Så digitaliserar CPQ ert arbetssätt – från Lead till Cash

Medan de flesta moderna företag har en uttalad digitaliseringsstrategi, har sviterna efter pandemin medfört en mängd nya utmaningar, vilka i sin tur har krävt nya, digitala åtgärder. När nu företagen börjar se ljuset i slutet på tunneln ställs de inför nya frågor: hur kan vi skala upp och växa på ett tryggt och kostnadseffektivt vis?

Läs mer om effektivisering med CPQ 

Med god anledning tenderar många aktörer att ta sig an den närmsta framtiden med försiktig optimism. Potentialen på många marknader är stor, men riskerna är fortfarande många – och svåröverskådliga. Att överanställa i ett tidigt skede kan innebära stora kostnader längre fram och därför är det viktigt att istället fokusera på hur man bäst kan automatisera, digitalisera och effektivisera sin verksamhet. På så vis kan man växa kontrollerat och uppnå både ökad omsättning och bättre marginaler, samtidigt som man sparar både tid och pengar. 

För Aspia, vars verksamhet centreras runt redovisning, lönehantering, skatterådgivning och andra företagsnära tjänster, blev en del av lösningen en unik CPQ-lösning från ChessIT. Genom att effektivisera och digitalisera sina arbetssätt har företaget möjliggjort en effektiv uppskalning av sin verksamhet. Resultatet har blivit en sömlös digitaliserad vardag, där Aspia kan göra snabbt offereringsarbete för sina tjänster, med pricksäker prissättning. 

Behövde en agil partner

Apias kravspecifikation fokuserade på digitalisering från Lead till Cash; den inkluderade såväl effektivisering och automatisering av arbetsflöden som möjligheten att snabbare skapa kvalitativa offerter eller ta fram nya tjänstepaketeringar. Med cirka 1200 anställda på 65 platser i Sverige, förutsatte denna målsättning en agil och långsiktig partner med skräddarsydda lösningar.  

– Det var en utmaning att få offertarbetet enhetligt. Offerterna var inte standardiserade, räknades ut på olika sätt och få medarbetare hade kunskapen som krävdes för att hantera de mer komplexa offerterna. Unika tjänstepaket behövde därför utformas till varje kund, vilket krävde både tid, pengar och omfattande manuellt arbete, säger Johan Ekblom, CIO på Aspia.

Så underlättar ni säljprocess och offerthantering

Uppsyn över förändrade marginaler

I slutänden blev det alltså en CPQ-lösning från ChessIT som uppfyllde Aspias krav. Initialt matades CPQ:n med Aspias affärsdata och omfattar nu alla parametrar som krävs för att sammanställa och räkna ut varje specifik offert. Med standardiserade gränssnitt och processer reduceras risken för misstag, hanteringen av exempelvis indexuppräkningar effektiviseras och såväl offerter som avtal kan enkelt uppdateras i takt med att förutsättningarna förändras. 

CPQ:n möjliggör därtill att hålla kontinuerlig uppsikt över allt från marginaler och priser till lönsamhet, vilket möjliggör för Aspia att omedelbart se hur ändrade faktorer påverkar marginalerna i respektive affär. Framöver kommer ChessIT:s lösning att bidra till Aspias arbete med att fortsätta med lead-to-cash-flödet och med att öka kvaliteten gällande prissättning av prisindikationer, offerter och uppdragsbrev. Utöver önskemålet om prissättning, vill Aspia att CPQn ska hjälpa till med resursplanering, för att ytterligare öka automatisering och för att kunna arbeta prediktivt. 

– Vår CPQ är en nyckel i att uppnå standardiserade offerter och prisberäkningar helt digitalt. Det är en förutsättning för att kunna nå en hög effektivitet och automatiseringsgrad i vår kärnprocess Lead to Cash. I framtiden ser vi eventuellt en koppling mellan vår CPQ och vår webbplats, för att möjliggöra för kunderna att själva sätta ihop och förstå kostnaden för olika tjänstepaket, avslutar Johan Ekblom.

Skala upp – utan att nyanställda 

Mer från ChessIT

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChessIT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?